Next stop: Cuba

Om fire og en halv måned fylder min kæreste 30 år. Manden der har alt. Undtagen to flybilletter til Cuba. Men det har jeg. Jeg har nemlig sparet hele min klummeløn til at kunne give ham en kickass 30-års-fødselsdagsgave. To flybilletter til Havana, Cuba. Jeg lavede surprisemiddag forleden, bøf og bearnaise, og så overrakte jeg ham et yndigt hjemmelavet gavekort på to flybilletter. Vi talte om Vietnam, San Diego (hvor hans fætter bor) og Cuba. I går fik jeg så endelig bestilt billetter. Cuba it is. Det er en gammel drøm, og i sommerferien for 3-4 år siden var landet op mod Malaysia. Det blev Malaysia. Men Turen-går-til var købt, og nu skal den så bruges. Vi rejser i december og er ikke hjemme juleaften. GISP! Det bliver lidt mærkeligt. Der sidder vi under en palme og drikker mojitos og rom og cola. Vi er begge enige om, at det er nu vi skal gøre det, når vores niecer er små og alligevel ikke husker juleaften. Dog er det ret svært med tanken om at undvære farmor og mormor. Men deres alder skal ikke forhindre mig i at leve livet, det vil de også selv sige. Selv om jeg er så fandens bange for, altid, om det bliver den sidste jul, sidste fødselsdags osv. med dem. Jeg tippede om rejsen på IG (@rockpaperdresses) i går, og allerede der er det væltet ind med mange suk og gode råd, TUSINDE TAK for dem. Intet er planlagt, så ENDELIG fortæl, hvad vi skal se, hvor vi skal hen, hvor vi skal sove. Vi er ude i noget casa particulares (private hjem at bo i), en hvid strand, krystalklart vand, spændende historie og lidt natur. Ja, det er vel det hele i virkeligheden. Vi har 16 dage at gøre godt med. Åhhh, jeg glæder mig. Min kæreste arbejder 60-80-100 timer om ugen fra oktober til juni, så det lille break vil gøre underværker. En vaskeægte kærlighedsferie. Alle billeder er fra WeHeartit.com

24 kommentarer
  1. Du skal endelig ikke være bange for rejse juleaften! Prøv at tænk på hvor mange ens aftner du har tilbage i hele dit liv – rejs! Jeg har tilbragt de sidste 3 jul i udlandet og det er skønt at ryste lidt op i traditionerne. Og besides, så lærer det også jeres niecer at være eventyrlysten og tage chancer og ikke gro fast i forstæderne og traditionerne. God ide 🙂

2. Jeg ELSKER Cuba! I skal ENDELIG på privat, det er så hyggeligt – og en skøn måde at lære den rigtige cubaner at kende. Når I så bor privat, så gå endelig ikke ud og spis på restauranter (i hvert fald ikke i de mindre byer), I skal i stedet spise hos den familie I bor hos. Det er det BEDSTE. Hver morgen til morgenmaden (mhh frisk mangojuice, frugt and you name it) spørger de nemlig om I vil have mad der om aftenen, grillet kylling, svinekød, fisk, hummer.. I bestemmer! Og når aftenen ringer ind, så får I serveret de vildeste måltider.. Der er typisk alt for meget kød, ris, kartofler, salat, friterede bananskiver, frugt OG MEGET MERE. Det er simpelthen så lækkert – jeg snakker stadig tit om maden hos de private på Cuba.. SÅ GODT! (Måske husker jeg det ekstra godt, da jeg kom fra 2 måneder i Guatemala hvor jeg kun fik tør kød, ris og bønner.. MEN PRØV DET!)

3. Hvis det hedder hvide strande, vil jeg anbefale jer at tage til Vinalez (hvorfra man kan komme ud til de fineste strande) og/eller Trinidad. Trinidad har også et rigtig dejligt aftenliv med drinks og salsa. Casa Bombino i Trinidad kan anbefales – Bombino er en herlig ældre herre, og værelset er lækkert.:)

//Caroline

4. DET er seriøst en fantastisk gave! Cuba står meget højt på min drømme-rejse-liste, så jeg glæææder mig til at høre om turen. Og angående fødselsdagsgaver til kærester, har du så et par gode forslag (som ikke helt er i den prisklasse, men gerne en oplevelse)?

5. Hvor dejligt! I skal helt sikkert besøge et “casa de la musica” som er et gå i byen sted hvor der danses for vildt salsa, virkelig sjovt at opleve! Desuden synes jeg det var rigtig spændende at tage ud og besøge en lidt mere ordinær cubansk by end havana. Den jeg besøgte hedder lå også samtidig nær en rigtig flot strand kaldet estrella de la mar! (Havets stjerne)

6. Hvor lækkert!

Jeg glæder mig til at følge med i kommentarerne og få gode fif 🙂

Min kæreste og jeg skal selv holde jul på Cuba i år, vi afslutter en 3 måneders jordomrejse på Cuba fra d. 16-27 december.
    Vi har heller ikke planlagt så meget endnu.. Men vi tænker et par dage i Havana, det samme i Vinales og området deromkring, måske Trinidad, hvis vi kan nå det. O gså tænker vi at holde jul i Varadero, så vi forhåbentlig er sikret internet og kan skype hjem 🙂

7. I kommer til at ELSKE Cuba! Det er et fantastisk land med indbyggere der er så venlige og hjælpsomme.

Nogle af de must “do’s” vi havde på listen var steder på Vestkysten. Et af stederne hvor forventningerne ikke blot blev indfriet men også overgået var byen Vinales i Pinar Del Rio provinsen. En by med helt fantastisk natur, hvor landbruget er med håndkræft endnu. Her bør I bo ved “Reyes” (et casa), som er det bedste i denne by (husk at booke i forvejen). Hos dem kan I booke hikingturer i bjergene, leje cykler, få salsalektioner, komme på cigarrundvisning, leje heste mv. i området. Reyes ejer stort set alt landbrug i provinsen 😉

Fra Vinales må I love at tage videre til solskinsøen Cayo Levisa. I kan bo i hytter på øen og nyde tosomheden. Der går to-tre færgeafgange dertil om dagen.

Derudover er Havana også helt fantastisk – pulserende, beskidt og varm. Jeg var solgt! Drop hotellerne i Havana. De er alt for dyre i forhold til casaerne.

Sidst vil jeg anbefale Trinidad – noget så yndigt skal man lede længe efter. Og vores aften på Plaza Mayor på trapperne er uden tvivl en af de bedste i mit liv.
    Her kan I også leje cykler og cykle til lokale strande.

Hvis I kan nå det, er der lækre strande i Varadero. Men det er dyrt, der er ingen lokale cubaner og for mig var det alt for turistet. Men vi ville springe i falskærm på vores rejse og det kunne man altså kun i den by 😉

God rejse!

8. Uh, sikke en fantastisk gave. Hvad sagde han til det – hvad var hans reaktion? Det må være sååå fedt at overraske med sådan en lækker gave. Øjj 🙂 Jeg holdte jul i Australien (i 2011) og der var ikke meget jul over det – husker en ret blæsende regnvejrsaften hvor vi hyggede inde i vores camper – men om morgenen december den 25. var det den dejligste sommerdag med glade mennesker, julemænd og lys på campingpladsen, duften af æg og bacon og masser af familier var på picnic nede ved vandet. Det var super dejligt. Vi rejse så meget rundt i landet og oplevede noget kontant – fantastisk rejse 🙂 Glæde dig til at du skal ud at opleve en masse 🙂

9. Ej hvor lyder det utrolig spændende! Jeg har uendelig mange steder på min “to visit”-liste og Cuba er helt klart et af dem; glæder mig til at høre meget mere om det her på bloggen. Jeg hører til en af dem som synes at rejser er verdens bedste gave, det er en heldig kæreste du har! 😉 Jeg var sidste år i Vietnam, hvilket helt helt klart kan anbefales, har en masse masse tips, hvis det en dag skulle blive relevant! God tur! Kh Ida

10. Hvor lyder det bare fantastisk skønt!

Jeg har heldigvis halvandet år endnu til at spare op til min kærestes 30 års fødselsdagsgave, hvilket nok er meget godt, for der er sgu ikke meget at gøre godt med på en SU. 😉

11. Hvor lyder det bare helt og aldeles fantastisk, det er da hvad man kalder et brag af en 30 års gave 😀 Jeg fylder selv 30 4 uger før jul, bare det var mig der fik sådan en fantastisk fødselsdagsgave, er næsten ikke misundelig 😉

12. Oh no you didn’t!! Hvordan skal nogen kæreste nogensinde kunne toppe sådan en gave?! Det er godt der lige er fire år til min kæreste fylder 30, så jeg burde kunne nå at spare sammen! Der fik du godt nok lige sat fart i min udlængsel 🙁 Jeg glæder mig allerede til at følge med på sidelinjen fra et koldt december Danmark 😉

13. Kan ikke anbefale casa particulares nok. Og hvis i tager til Vinales, som er en lille by hvor der er god mulighed for at se grotter og natur, så sørg for at i kan spise alle måltider på jeres casa, for mad…. ja det kan godt være lidt af en by i Rusland, når man er på Cuba. Godt råd: medbring masser af kiks og musli-barer!!! Men Cuba er en fed oplevelse ingen tvivl om det!

14. Jeg har været på Cuba to gange.
    Den første gang tog vi til det berømte Varadero efter vi havde været i Havana, fordi der jo skulle ligge de smukkeste strande. Det vil jeg helt klart anbefale at lade vær med! Der er fuld af turister og betonblokke-hoteller, og så flotte er de strande vi så faktisk heller ikke.
    Anden gang tog vi en turistbus til en tilfældig strand fra Havana, og det var DET SMUKKESTE jeg nogensinde har set. Den hedder Playas Del Este og det tager hun lige knap en halv time i bus fra Havana, så det er superlækkert at kunne bo i selve Havana (vil helt klart anbefale Casa Particulares i den gamle bydel) og så kunne tage et break på stranden uden det er en kæmpetur. Man køber bare en hop on/off billet ved Central Park, som ligger i Centrum (spørg efter Hotel Inglaterra hvis I ikke kan finde det) og så kan man tage hele ruten derud, og stå på hjem igen. Og så er det jo kun et plus at man ser nogle flotte steder på vejen.
    Derudover vil jeg anbefale restauranten Pina de Plata, som ligger lige på den anden side af Central Park i forhold til Inglaterra. De serverer lidt af hvert (pizza, pasta, traditionelt Cubansk) og det er lækkert hver gang, hvilket man godt kan risikere det ikke er alle steder 🙂

Min søster skrev i går om et Casa i Trinidad på Instagram.
    Det her, hos Jose og Fatima, de bor i den hyggeligste gade i et gammelt kolonihus der er total restureret. Og de er de sødeste mennekser, som vil hjælpe med ALT, Jose arrangerede både dykning og transport til Sugar Mill Valley for os, og begge dele forløb helt perfekt.

Men de overordnede råd er at se Havana og Trinidad, flest dage i Havana, da Trinidad er ret lille. Tag til Playas Del Este for hvid strand og turkis vand.
    Og tag til Sugar Mill Valley fra Trinidad, det er også vildt SMUKT.
    Snak endelig meget med lokale, de vil gerne fortælle og vise en masse, som man får langt mere ud af end de officielle turistbureauer som godt kan være ret kommercielle og kun vise den ‘pæne’ side.

Håber ikke det var en for lang smøre, bliver bare så excited – GID DET VAR MIG IGEN! Og stil endelig uddybende spørgsmål hvis der er noget 🙂

15. Kære Catherine, jeg har jo allerede spammet dig med en kæmpelang mail – men har lige et par tilføjelser 🙂
    Udover at jeg, som mange andre også vil anbefale at I bor på casa particular fremfor hotel, både i Havana og hvor I ellers måtte tage hen, så vil jeg også foreslå, at I hopper på en af de røde Hop-on Hop-Off busser, som kører rundt i Havana. Det er megaturistet – men det giver omvendt også et rigtigt godt overblik over byen, og da man kan stå af og på, er der rig mulighed for at stå af og gå på opdagelse, hvis man skulle få lyst.
    Derudover læste jeg i en af de andre kommentarer, at man ikke skulle tage til Varadero, fordi man kun kan bo på all-inklusive hoteller. Det er ikke helt korrekt – faktisk er der et væld af casa particulares der også. Jeg har boet på et par stykker, og har været rigtig glad for det.
    Og selvom cubanerne ikke er så synlige i Varadero, som i eksempelvis Havana, så er de der, og man møder dem fx. på de små gader, der løber på tværs af de 3 større veje, der løber “på langs” i Varadero (ok, det lød kludret…)

Jeg håber ikke, at du synes, at det følgende er for “flabet”, men jeg vil tillade mig at reklamere lidt for min blog, fordi jeg netop har lagt den samme information op, som jeg sendte pr. mail til dig.
    Da det netop er en længere smøre, ville jeg ikke tage dit kommentarfelt som gidsel, men omvendt vil jeg gerne dele mine 5 cents med eventuelt andre interesserede. Håber du vil bære over med mit lille forsøg udi product placement! 😉

16. Jeg er selv lige kommet hjem efter en måned i Cuba, og kan kun sige at du skal glæde dig.

Vil bare lige oplyse dig om, at der på Cuba handles med “2 slags valuta” Cuban Pesos convertible (også kaldet CUC) og pesos nationale.

5,61 kroner = 1 CUC
    1 CUC = 25 pesos nationale

Det er meget godt lige at vide, da du ikke umiddelbart kan se om det er convertible eller nationale der handles med, da de begge skrives med et dollartegn foran. Cubanerne bruger både CUC og nationale til dagligt, fx. køber de ofte kød for CUC og grønt og ris for nationale. I Havana betaler man oftes nationale i de små mad boder i byen og lokale barer, hvor man ofte bruger CUC hos den lokale familier man kan bo hos, samt i supermarkederne.

Et godt råd er at veksle til euro hjemmefra (så slipper man for kort gebyret) og så veksle euro til cuc i Cuba og derefter veksle nogle cuc til nationale, så man altid har begge på sig.

Vi mødte et par unge fyre på turen som ikke anede at der var noget der hed nationale, så når en lille håndpizza på gaden havde kostet $10 (nationale), havde de betalt med 10 cuc (56 kr.) og den stakkels fattige cubaner havde glad taget imod pengene og serveret pizzaen uden at sige noget. Så det gælder om at bruge den sunde fornuft og ellers skal man bare altid starte med at hive de nationale op af pungen, de skal nok selv sige til hvis det er cuc de vil ha 😉

Rigtig god tur!

17. Hvor lyder det fedt!! Rigtig god tur 😀

Hvad LAVER din søde kæreste dog, når han arbejder så meget, så længe? (jeg ved jo hvad du laver, og at du knokler.. Men har tit tænkt på hvad ham der manden mon gør i)

18. Det er virkelig fedt at rejse i julen. Jeg var afsted i 2012 og det er mærkeligt men fedt. Som du nævner ved man aldrig om det er sidste jul med bedsteforældrene, min farmor døde idag , så det var faktisk hendes sidste jul, men som du selv siger, de ønsker jo også man lever sit liv og oplever nye ting. Så god tur!