Vi har magten, vi har pengene

Skærmbillede 2015-06-11 kl. 22.30.10

LÆS RESTEN AF MOSS COPENHAGENS SVAR HER

Det her et indlæg, der lægger sig uden for normalen.

Men nu har jeg set Kontant med fokus på tøjbutikken Moss Copenhagens hæslige arbejdsforhold, og det går lige i mit hoved, mine fingre. Nu har jeg alligevel en vis rækkevidde og mange dejlige piger, der læser med – og vi må altså støtte op om ordentlige forhold for unge medarbejdere. Derfor udnytter jeg min rækkevidde her – og hvis I ikke vil læse med, så kan I glæde jer til noget andet på bloggen i morgen.

Se programmet jeg skriver om HER.

Da jeg var 14 år, besluttede jeg mig for at finde mit første rigtige arbejde. Jeg havde sunget i kirkekor, passet børn. Men jeg mente jeg var moden til et rigtigt arbejde. Kort inden min konfirmation fik jeg arbejde i en lille tøjbutik i Hørsholm. Min storesøster havde arbejdet, min kusine havde arbejdet der.

Jeg fik en timeløn på 45 kroner. Men når en arbejdsplads ikke indgår i en overenskomst, så må de sådan set lønne i bananer, om det passer dem. Og man siger jo et stykke hen ad vejen selv ja tak til en arbejdsplads. Jeg var ung – meget ung. Og det var bare så spændende at betjene voksne damer og skulle have en mening om, hvordan kjolen sad på midaldrende Rungsted-kvinder.

Det var en meget lille butik, og indehaveren havde haft butikken i mange år. Hendes mand sørgede typisk for den daglige ledelse. De var i hjerterne klart søde mennesker. Men de var også kalkulerende ad pommern til.

Jeg endte med at være der i to år. Jeg fik en lønforhøjelse én gang – “Cathrine, jeg vil gerne give dig en lille lønforhøjelse. Du er så dygtig. Du får to kroners lønforhøjelse”. BUM! 47 kroner i timen, hva’be’har’! Derudover oplevede jeg mange gange, at min chefs mand stak hånden ned i min baglomme på jeansene. Jeg arbejdede alle to år uden kontrakt – og dén skal man have, overenskomst eller ej. Han kommenterede ofte på, hvordan mine bluser sad og hvordan “barmen tager sig ud”. Han indgydede mig ofte til at prøve tøj i arbejdstiden og vise det frem.

En dag kom en kammerat af mine forbi – mange veninder kom forbi gennem min tid der. Ingen problem. Min kammerat havde plukket en lille blomst fra gaden til mig.

Det fik chefens mand (hun var ikke selv til stede) til at bryde ud i et anfald, hvor jeg blev kaldt grimme ord – jeg var kun 16 år. Han smed mig ud af butikken – jeg var altså på arbejde – med det samme, og jeg blev bedt om aldrig at komme igen. Han spruttede og spyttede – som voksen kan jeg sagtens se, at manden var jaloux. Men dengang blev jeg så forskrækket. Jeg græd og græd.

Da jeg havde min næste vagt, mødte jeg naturligvis ikke op – chefen ringede uforstående. Hendes mand havde vist glemt at fortælle hende, at han havde bortvist mig. Hun blev ulykkelig – vi havde det faktisk rigtig godt sammen.

Det hele endte i en retssag – vi valgte ikke at fokusere på sexchikane i samarbejde med HK – hvor jeg hurtigt blev medlem. I stedet fokuserede vi på den uretmæssige fyring, ingen feriepenge og manglende kontrakt. Jeg vandt. Men jeg var stadig ulykkelig over, at det gik så galt.

Når jeg så ser et program der beretter om over 30 vidneerklæringer fra tidligere ansatte i Moss Copenhagen, så bliver jeg så arrig. Hvad er det for noget? Hvordan kan en virksomhed, som ikke længere er ny og “uerfaren” (de har eksisteret siden 2006), bortforklare, hvordan de nærmest systematisk fyrer og terroriserer unge ansatte. De fleste i Moss Copenhagen, forestiller jeg mig, er relativt unge piger. Det er måske deres studiejob, deres første job. De bliver behandlet så skamfuldt og ringe, at det sætter sig hos dem, og mærker dem også i næste jobs. De bliver hånet, mobbet, de får ikke deres løn. Moss Copenhagen skulle skamme sig! Vi er i Danmark, vi er i 2015. Hvad tænker de på? De ødelægger deres medarbejdere. For hvad? At tjene flere penge?

Hvad kan vi gøre? Vi kan lade være med at støtte de butikker, som behandler deres ansatte så dårligt. Ligesom da Agnes Cupcakes måtte lukke og slukke oven på en lignende sag. Som forbrugere har vi en relativ stor magt – vi har nemlig pengene. Min kæreste er meget principfast omkring det her – han nægter at købe varer hos Joe & The Juice og Agnes, da det fandtes. Jeg forstår ham fuldt ud nu.

Derfor kan jeg kun opfordre til, at vi tager stilling – især når fakta serveres for øjnene af os. Jeg håber, at vi alle vil tænke os om, når vi placerer vores penge. Jeg har godt nok ikke lagt penge i Moss Copenhagen i årevis, men jeg kommer bestemt heller ikke til det foreløbigt, og jeg vil råde alle omkring mig til at lade være, før de ændrer deres vilkår for deres ansatte.

Arbejdspladser må snart forstå, at værdien i deres selskab er deres medarbejdere.

Jeg har i øvrigt altid været medlem af fagforening – HK, så Akademikernes, nu Journalisternes. Jeg er ikke lejesvend, men har blot erfaret, hvor meget de har hjulpet mig – i flere arbejdssituationer. Den bedste arbejdsplads jeg har haft gennem årene, det var faktisk dén, der fulgte lige efter tøjbutikken; McDonald’s. Der var styr på sagerne, ordentlig løn og ingen slinger i valsen. Jeg endte med at være der alle tre gymnasieår.

Beklager mit semipolitiske indlæg. I morgen kommer der noget “let og lækkert”. Sov godt!

50 kommentarer
  1. Jeg synes, at alle der læser modeblogs også bør tage indlæg som dette til sig – og ikke springe dem over. Det er også en del af, at være forbruger at være kritisk – så jeg synes ikke du skal undskylde dette indlæg.

    Jeg synes moss copenhagens ting tit er syet skævt eller er i dårlig kvalitet, så har aldrig købt noget – kun prøvet det, men så blevet skuffet, når jeg har fået det i hænderne.

  2. Sindsygt fedt, at du tager det her emne op! For JA, forbrugerne skal være mere bevidste. Og JA FOR POKKER man skal være medlem af en fagforening. En rigtig en. Ikke det der Krifa/Det faglige hus. For de rigtige fagforeninger gør det, HK gjorde for dig (og gør for mange andre), de sikrer, at der er ordentlige løn- og arbejdsvilkår, uanset om man er en 16-årig ungarbejder eller en nedslidt metaller på vej på førtidspension.
    Fedt med lidt politik i disse valgkampstider – din blog er mit bedste afbræk fra 16 timers kampagne om dagen for Jens Joel i Aarhus.

    1. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad dine argumenter er for, at Krifa og Det Faglige Hus ikke er rigtige fagforeninger?

      1. Hej Stine,

        Godt du spørger. Grundlæggende mener jeg ikke, at de ‘gule’ fagforeninger som Krifa og Det faglige hus er rigtige fagforeninger, fordi de ikke løfter vigtige opgaver som overenskomster, uddannelse og værn mod social dumping. De indgår stort set ikke overenskomster, som jo er det bærende for den måde, vores arbejdsmarkedsmodel er indrettet på. Det er de rigtige fagforeninger, som har sørget for ferier, barsel og ordentlige løn- og arbejdsforhold. I stedet nasser de gule på de rettigheder, som den traditionelle fagbevægelse har tilkæmpet sine medlemmer. Det betyder, at de kan tilbyde et billigere produkt end fx 3F og HK, som løfter overenskomstopgaven, men det har ikke noget med fagforeningsarbejde at gøre.

        Når en gul fagforening endelig en sjælden gang tegner en overenskomst, så er den dårligere end den, en traditionel fagforening kunne have tegnet.
        Derudover er LO og FTF og 3F osv. også med i trepartssystemet, hvor man forhandler om fremtidens uddannelser, hvor de er med til at forme og forbedre uddannelserne for dem, de repræsenterer.

        Derudover gør de overhovedet ikke noget for at bekæmpe social dumping, hvor de rigtige fagforeninger forsøger at organisere den udenlandske arbejdskraft i fagforeninger.

        Undskyld det blev lidt langt – det her emne betyder meget for mig 🙂

  3. Som tidligere ansat er jeg lykkelig for at der E-N-D-E-L-I-G kommer fokus på Moss! Jeg var 20 år(for 5 år siden), lige flyttet hjemmefra og havde fået mit første fuldtidsjob. Alt der bliver beskrevet i programmet, er desværre sandt. Jeg blev dog ikke mobbet eller talt grimt til, men mangler stadig feriepenge, fik ikke løn til tiden, ingen pauser på 10 timers vagter, ingen tillæg(eller blot alm. løn!). Jeg var totalt uvidende og kom direkte fra gymnasiet fra et alm. deltidsjob(hvor jeg faktisk arbejdede sammen med din kæreste, haha) og var ikke lige klar på hvordan man håndterer sådan en arbejdsplads. Heldigvis kom jeg væk i tide, men er ked af at se hvordan det er gået mange andre piger.

    Tak, fordi du tager det op, Cathrine – du er skøn!

    1. Ej, okay. Det hele kom så ikke med, ser jeg – dagen efter. Jeg havde skrevet at jeg synes det simpelthen må have været en så møg forfærdelig oplevelse for dig – først at han siger og gør upassende ting for derefter at te sig fuldstændigt åndssvagt og smide dig ud! Sikke en situation. Har indehaveren vidst noget om den måde han var på overfor dig? Jeg håber virkelig ikke det er sket for flere piger i samme butik!

  4. Hvor er du god, Cathrine! Rigtig godt skrevet og sejt(!), at du deler din egen super ubehagelige oplevelse.

    Kh Maria

  5. Super godt skrevet. Jeg synes bestemt ikke at du skal undskylde! Det er fandme i orden at sætte fokus på den slags – måske lige netop ISÆR i dette forum. Jeg har kun fået noget i gave derfra, og har vist aldrig selv fundet noget derinde. Jeg var lige ved at parkere cyklen og gå derind tidligere i dag – men konstaterede netop at jeg sjældent synes det de har er i ordentlig kvalitet. (Og så er det meste af det også ret kedeligt -særligt hvis man er godt kan lide lidt farver på tøjet 😉 )

  6. En del af, at være så efterhånden stort talerør i modebranchen, er det da naturligt at blogverdenen tager stilling og lader forbrugeren gøre det ligeså.

    Jeg har mange lignende sager, fra tidligere ungarbejder-jobs. Og det undrer mig lige meget HVER gang, hvorfor virksomheder (nogle af dem store kæder endda) ikke har styr i HR-afdelingen. Det er pinligt! Derfor er jeg også principfast omkring nogle steder jeg ikke besøger eller lægger mine penge. Moss er inklusive. Tak fordi du også lader andre ind i sagen. Du bruger dit talerør strategisk smart, må jeg sige!

  7. Som tillidsrepræsentant og fællestillidsrepræsentant for HKerne på min arbejdsplads, så kan jeg kun anbefale at være i fagforening. Det kan virkelig redde ens røv. Også selv om man er et sted med overenskomst.

    Jeg er ked af at du var igennem sådan en dårlig oplevelse. Godt at du fik noget hjælp til at få sat et plaster på såret.

  8. Åh, hvor kan jeg genkende mig selv i dit indlæg. Da jeg var 15 arbejdede jeg som tjener, hvor det lykkedes min chef at bilde mig ind at jeg så sandelig ikke havde ret til feriepenge… Som 17 årig arbejde jeg i en butik og blev fyret med øjeblikkelig virkning første gang jeg meldte mig syg! Det mest skræmmende er, at alle mine veninder har lignende historier fra deres første job om at blive snydt for løn eller ekstra tillæg, at blive gramset på, råbt ad osv. Der er virkelig nogle brodne kar blandt arbejdsgivere, der forstår at udnytte unge menneskers naivitet og stolthed over at have fået deres første job. Det er så rigtigt set, at man rammer dem hårdest ved at lade være med at støtte deres forretning!

    Forresten: Jeg er VILD med dit første semi-politiske indlæg – jeg har fulgt din blog længe, men det er første gang jeg kommenterer – og selvom jeg langt fra tror jeg er enig med dig om alt, vil jeg gerne læse mere af samme skuffe, for man ser alt for lidt af det i blogland. Det er i grunden synd, nu hvor de fleste jeg kender både har en holdning til pæne kjoler og beskæftigelsespolitik 🙂

  9. Jaaaa, hvor er det dejligt at der endelig bliver gjort noget ved den Moss-sag. Det firma har også hængte længe over mit hoved, næsten som et dårligt break-up, som aldrig rigtig blev afsluttet ordentligt. Og nu er der endelig kommet fut i fartøjerne.
    Jeg er også blevet behandlet helt urimeligt og uretfærdigt af Moss, og har flere gange været på grådens rand – hvis ikke værre, og det er bare ikke i orden. Jeg er heldigvis kommet godt videre, og klapper nu i mine små hænder over at folk endelig bliver oplyst om sandheden 🙂 Tak for indlæg – nu kan jeg måske snart slappe af igen!

  10. Synes som trofast læser af din blog, bestemt ikke at der er noget galt i et “semipolitisk” indlæg- Tværtimod er det så skønt, at også markante kvinder inden for mode og blogging i DK, som dig, tager bladet fra munden og stilling til et emne som arbejdsforhold i de butikker hvor vi, inklusive mig selv, kan have lagt penge i årenes løb (Det er jeg færdig med nu btw)
    Så, skide godt indlæg, skønt at det ikke kun er let og lækkert (Selvom de indlæg OGSÅ er topnice!)

  11. Rigtig fint og vigtigt indlæg. Du kan dog fortælle din kæreste at Joe and the Juice er gået med til en overenskomst. 🙂

    1. Den er givet videre med det samme – jeg må hive ham med ned til grøn bandit 😀 Tak for update Lasse! KH

  12. Lad da være med at undskylde, at du tager et “tungt” emne op! Det synes jeg bare er dejligt. Det er din blog, du må skrive om, hvad du har lyst til. Jeg synes bare det er klædeligt når folk (inkl. dig) skriver om noget, de har en holdning til, især når argumenterne er på plads. Så tak for det 🙂

  13. Som én af de 35 der har været i kontakt med DR, så vil jeg gerne takke dig for dette indlæg. Det er simpelthen så vigtigt at folk boykotter dem! Michael er simpelthen så kynisk og ligeglad! Kunne finde på at bede lagerpigen og ekspedienten bytte plads fordi lagerpigen var pænest! Kommentarer som: “vi gider ikke have grimme kunder” er heller ikke ukendte fra ledelsen. De trænger til en seriøs shitstorm!
    Så tak fordi du bruger din berøringsflade til at dele budskabet!

    1. wow Sanne, det lyder helt ekstremt! Jeg er sørme også færdig med at lægge mine penge der. Jeg håber at du har fundet noget andet, meget sjovere, at arbejde med nu 🙂

      kh

  14. SKØNT med et semi-politisk indlæg, det handler mode jo også om! Det behøver ikke være sidste gang at du kommenterer på sådan noget. tak for det!

  15. For 3 års tid siden var jeg til samtale i en Moss butik, hvor chefen til samtalen bare snakkede og snakkede, lidt som om at man var ansat, hun var i hvert fald ikke interesseret i at vide noget om mig. Afslutningsvis spørger hun om jeg ville være frisk på en prøvevagt med det samme. I løbet af de 6 timer jeg endte med at stå der, havde jeg alle de opgaver som de reelle ansatte havde, med adgang til samme områder osv. Dog ingen pause, for jeg “var jo kommet efter frokosten”.

    Kl 22 samme aften ringer chefen(som i øvrigt gik 5 minutter efter samtalen) og siger at jeg ikke passede ind i den butik, men hvis det var, så manglede de også en i en anden Københavnsk butik, som hun mente ville være et bedre fit. Så der tog jeg hen dagen efter, til en 8-timers vagt. Da jeg så ved vagtens ende forhører mig om løn, kontrakt osv., får jeg af vide at jeg da ikke er ansat og dermed ikke får løn for de 14 timer jeg havde arbejdet, var jo bare på prøve og at jeg i øvrigt ikke skulle forvente at blive ansat, fordi jeg ikke passede ind i deres image…
    På anden dagen havde jeg taget en Moss nederdel+t-shirt kombi på, som jeg havde i skabet i forvejen, men det var “SLET ikke lavet til folk med min figur” ….. Generelt var tonen ret dårlig, men var nok mere desperat efter et job end jeg har lyst til at indrømme.

    Fra en af dem jeg stod med, som faktisk havde arbejdet der i 7-8 måneder, hørte jeg at det var ret normal praksis at have gratis arbejdende prøvevagter, så kunne vagtplanen lettere gå op, særligt i ferieperioder.

    Siden har jeg ikke sat min fod i en Moss butik og har tit tænkt at korthuset snart måtte ramle om ørene på dem.

    Ps. McD ligger også højt på min liste over gode steder jeg har haft fritids- eller studiejob. Det kørte bare. IKEA ligeså.

  16. Pissegodt indlæg. Har i øvrigt heller ikke gode erfaringer med hverken kvalitet eller kundepolitik hos Moss, som desuden også er kendt for at stjæle designs med arme og ben, så jeg kan se absolut ingen grund til at støtte dem.

  17. Jeg har længe haft en virkelig dårlig fornemmelse om Moss Copenhagen… Det startede en stille formiddag, hvor jeg var inde og prøve tøj. Fra prøverummet kunne jeg høre en butiksansat få en ordentlig røffel af en anden ansat. Fra den dag stoppede jeg med at handle der, synes simpelthen det var så uværdigt.

    På en måde er det rart at det nu bliver bekræftet, så andre kan gøre det samme.

    Tak for indlægget 🙂

  18. Det er SÅ vigtigt, Cathrine. Fedt at du tager det op, for mit bud er, at du kommer mere ud til målgruppen end kontant.

  19. Bakker ligesom alle andre op om at du tager emnet op!
    Gode arbejdsforhold er noget vi må kræve; især herhjemme – men i alle led af værdikæden.
    Jeg har aldrig shoppet hos MOSS; grundet kvalitet, fordi de bramfrit kopierer og generelt virker som et dårligt sted, og med denne udsendelse vil jeg også nægte at gå der ind med min søster fx. Tror ikke rigtig på at de kan vende den om, som fx McD gjorde da de først kom til landet.
    Så fedt at du tager det op, gerne meget mere af det! Det er virkelig vigtigt at vi tænker på at vores penge er en stemme, og hver gang vi bruger den stemmer vi på den virksomhed, deres varer, værdier og mulighed for at fortsætte. Jeg tror ikke at boy-cut er et godt redskab, fordi andre nok skal handle der, men hvis du vælger at lægge dine penge et andet sted, betyder det noget positivt for det andet sted at du stemmer på dem.
    Som en der blogger om tøj der er mere bæredygtigt, synes jeg det er FANTASTISK at du skriver sådan. Det er jo ikke første gang du har “taget stilling” til noget, og det er så dejligt, og bliver jo tydeligvis modtaget godt.

  20. Stærkt at du tager dette emne op!
    Jeg så også programmet, og hvor var det forfærdeligt. Har selv haft en grim oplevelse med min tidligere arbejdsplads, der resulterede i sygemelding og ar på sjælen, der stadig i høj grad påvirker min hverdag, selvom jeg for længst (heldigvis!) er væk fra den arbejdsplads. Så kan i den grad relatere til hvad de stakkels piger går igennem, og det må bare ikke ske i dagens Danmark.
    Jeg er med på at boykotte!

  21. Jeg synes, det er superfedt, at du laver sådan et indlæg. Generelt mangler der fokus vilkårene for “fast fashion”, som man kalder det.
    For det er jo desværre ikke kun i Danmark, de dårlige arbejdsforhold findes. Mange tøjfirmaer har horrible forhold for deres ansatte i produktionen i fx Bangladesh, Vietnam osv. Det synes jeg også er værd at overveje, når man shopper tøj. Især fordi det jo er os som forbrugere, der har magten til at skabe ændringer, præcis som du skriver.
    Jeg synes endelig ikke, du skal holde dig tilbage med at skrive denne slags indlæg, det er forfriskende!

  22. SÅ vigtigt indlæg!! Dejligt med en blogger der har personlighed, holdninger og tør stå ved dem 🙂
    Jeg har længe ikke brudt mig om MOSS, men dog mest grundet deres skrubelløse kopiering af alle andre brands – det sker overalt, I know, men deres måde er usmageligt!
    TAK fordi du sætter fokus på et så vigtigt emne 🙂

    http://camillajulie.dk/

  23. Dejligt og vigtigt indlæg. Frk. Nissen- du er en fantastisk skribent, og med garanti et fantastisk menneske. Jeg håber du er skidestolt af dig selv! Hver dag. 🙂

  24. Hej.
    Nu ved jeg ikke om min kommentar er upassende, men du virker til at have styr på sagerne og jeg har virkelig brug for råd.
    jeg arbejder som tjener på en meget travl café/restaurant i Kolding, hvor arbejdsforholdene ikke er så gode længere. Jeg får 110 kroner i timen og der er ingen tillæg på overhovedet – stedet er heller ikke medlem af overenskomst. Min kontrakt er en halvfærdig én. Faktisk er det kokkenes, som ikke helt stemmer. Jeg har arbejdet der i knap 9 måneder og siden start er en hel del ændret sig. I starten måtte vi holde alle de små pauser vi ville – til at få luft/holde ryge pause – så længe tiden var til det og at vi fik go’ fra de andre kollegaer. Så blev den sat ned til 2 per vagt og nu betaler vi dem selv. Vores spisepause betaler vi selv. I starten måtte vi spise én ret per vagt og drikke hvad vi ville (ikke alkohol selvfølgelig) nu skal vi betale 50 kroner per ret og må drikke vand + 0,5 l sodavand – resten skal vi selv betale. Vi bliver let truet med fyringer og hvis vi brokker os til chefen får vi et “hvis du ikke er tilfreds med at Være her, kan du finde et andet arbejde, der er mange der vil have din plads”. Han har også truet med at tage vores drikkepenge hvis der er difference i kassen, dette er dog aldrig gået igennem. Flere tjenere har oplevet ikke at få deres løn til tiden, heldigvis er det ikke sket for mig. Han vil gerne have at vi møder 10 minutter Før ind når vi åbner om morgenen, men vi m ikke skrive det på vores lønseddel, så vi arbejder gratis der, OG når vi holder møde 1 gang om måneden for at arrangere vagter – det tager mellem 1 til 3 timer fra klokken 22 om aftenen – får vi det ikke betalt. Ovenikøbet SKAL vi møde op, ellers får vi ingen vagter. Hvor slemt det end lyder er det bare svært for mig at forlade stedet da jeg holder af mine kollegaer og alle de søde stamgæster, men det bliver værre og værre. Har du/I eventuelt et råd andet end “få et nyt job” ? Selvom det måske er den eneste udvej.
    Knus Mia

    1. Hej Mia,
      Jeg er rigtig ked af, at du arbejder under så dårlige forhold. Jeg er absolut ikke ekspert, men hvis jeg var dig, ville jeg kontakte 3F, som du hører under , og så tale med dem om mulighederne. Hvis der er en sag, så vil de foreslå dig, at du melder dig ind, og så kører det meste faktisk deres vej.
      Men hvis du vælger retsvejen, så er det også farvel til arbejdet uden nødvendigvis at forbedre noget for dig – andet end du kommer videre. Det lyder som om, du skal søge nye udfordringer – selv om du helst ikke ser det som en mulighed. Jeg ville dog ikke bare gå ud og “få et nyt job”. Jeg ville klart selv tage fat i fagforeningen, fortælle dem om sagen, høre dem ad, og så agere derfra. Én ting er hvordan de behandler dig, men de skal også behandle de næste medarbejdere ordenligt.
      Du skal i al fald ikke arbejde et sted, du føler, behandler dig så dårligt. Det vil køre dig ned over tid. Så hvis du har modet – råb op til fagforeningen! Mange tanker til dig. KH

    2. Kære Mia, hvis du har mod på det – og det håber jeg virkelig du har – så ring til den lokale 3F afdeling i Kolding 70300908.

  25. Fedt at du tager det op. Selvom Moss Copenhagen er et ekstremt eksempel, så er der desværre flere butikker med lignende forhold. Jeg tror især det er unge, der er uerfarene på arbejdsmarkedet, det går ud over.
    Jeg har tidligere arbejdet i Plint og der var der heller ingen frokostpause på en 9 timers vagt, ingen tillæg eller løn for at deltage i obligatoriske medarbejdermøder. Men fordi man har gode kollegaer og det udefra ligner et fedt job, er der desværre ingen der siger fra.

  26. Synes Moss Cph er så usympatisk!! Min kusine og jeg boycottet allerede for halvanden år siden Moss Cph, da vi fik den mest nedladende behandling der inde. Og ingen tvivl om at medarbejderne i butikken var under pres for ledelsen. Og da vi så kontaktede kundeservice, var det først efter FIRE henvendelse – sidste på deres FB-side – at vi fik svar på vores kritik. Og så var det et svar man ikke kunne bruge til noget som helst. Kundeservice er ikke-eksisterende hos Moss Cph!! Og det går desværre ud over de stakkelse medarbejdere som skal håndhæve deres latterlige “regler!
    Så mit boycot er for good!

  27. Super godt indlæg!! Det er helt vildt for mig at sidde og læse kommentarene. Jeg har selv for 7 år siden arbejdet hos Probana Aktiv Kurser hvor arbejdsforholdene var helt og aldeles forfærdelige. Chefen var aggressiv og råbte af de ansatte for de mindste ting. Jeg har flere gange tænkt at jeg ville ønske at der var kommet fokus på det firma ligesom der gør med Moss nu. Men dog har jeg aldrig selv “turde” være den der stod frem og sagde fra.

    Super godt med fokus på emnet.

  28. Rigtig fint indlæg – jeg er vild med det politiske indspark i en i forvejen virkelig god blog.

    Kom blot til at tænke på: måske vi kunne udvide vores holdninger til dårlige arbejdsforhold ud over Danmarks grænser?

    Vi ved jo alle sammen godt, at der er helt forfærdelige forhold for nogle tekstilarbejdere i fx Indien, Bangladesh og Kina. Nogle gange kan det være svært at tage stilling til noget, der er så langt fra vores egen virkelighed. Så er det nemmere at forholde sig til, at vi kunne være den medarbejder i Moss end at vi kunne være den 10-årige pige på tekstilfrabrikken.

    Det er også sværere at træffe et valg om, hvem man så skal boykotte. Med mellemmænd og argumenter om, at designeren ikke var klar over forholdende eller blev ført bag lyset af producenten, ved man ikke helt, hvad man skal stole på..

    Personligt tager jeg udgangspunkt i Samanthas (SATC) så fremragende råd: If it seems to good to be true, it probably is. Jeg ser intet bæredygtigt i en stroptrøje til 49,95 kr. Heller ikke hvis samme mærke fører linjer med økologisk bomuld and what not.

    Blot et lille pip herfra på en ellers så solskinsfyldt fredag. God weekend 🙂

    1. Jeg har det på samme måde som dig. For det er jo nemmere at forholde sig til en pige i Moss, der kunne have været én selv eller ens lillesøster for 10 år siden, end at forholde sig til arbejdsforholdene i fx Bangladesh, selvom alle forhåbentlig godt ved, at meget tøj der bliver produceret under ekstremt dårlige arbejdsforhold.

      Men det er dobbet – for jeg tror heller ikke, at vi som vestligt land kan lægge vores værdier og holdninger ned over et land som Bangladesh, hvor børnearbejde er meget udbredt. Naturligvis skal fem-årige børn ikke arbejde, men hvad med en 12-årig, hvor vedkomnes indkomst måske er vigtig for familien… Det er svært, synes jeg.

      Men genrelt kunne det være fedt med mere synlighed i modebranchen, så det bliver nemmere for os som forbrugere at tage stilling til, om ens måske kommende tøjkøb er produceret under forhold, som man selv kan stå inde for. For jeg skal ærligt indrømme, at jeg langt fra altid får kigget efter i nakken efter produktionslandet. Og endnu sjældnere undlader at købe tøjet, selvom der står Bangladesh på mærket.

  29. Jeg synes, den biks har lugtet så lugtet så langt væk så længe. Deres tøj er virkelig dårlig kvalitet (og jeg er altså også H&M-pige), deres personale er for det meste ikke ret flinke – og det kan man jo så se en del af forklaringen på her – og de er pissearrogante, når man eks. spørger til deres skitlning. I butikken på Østerbro hang der i vinduet længe et skilt med tre linjer, hvor der stod “Alt. 50%. Udsalg.” Så skulle man jo tro, at alt var på 50 pct. Men nej, alt udsalg var nedsat med 50 pct. Wuhu, slasket jersey til nu kun halv overpris. Det er altså liiige smart nok.

    Jeg synes, det er fedt, du bringer det – det er altså virkelig noget af det, som blogs kan! Køb slasket jersey til overpris andre steder, hvis det endelig skal være.

  30. Fedt Cathrine, sejt indlæg. Opmærksomheden er much needed – ikke kun omkring Moss Copenhagen, men omkring dårlige arbejdsforhold i det hele taget. Moss er nemlig ikke den eneste danske modevirksomhed, der ikke behandler sine ansatte ordentligt .. Jeg kan i hvert fald selv nævne én, som heller ikke er en del af en overenskomst, smider 100 kr. i timen efter deres ansatte, ligegyldig arbejdstider, og har længere åbningstider end de fleste andre butikker og ikke mindst kaster om sig med løfter om forfremmelser, lønforhøjelse, osv. som dog aldrig bliver til noget .. Desværre står der mange i kø, når man (jeg) siger op, fordi man (jeg) ikke vil finde sig i det .. Så forretningen kører videre, i bedste velgående, for vi unge er desperate efter flere penge til cafe, shopping og rejser. Vi finder os derfor, desværre, i alt for meget til tider fra pengegriske virksomheder!

  31. Hold fest hvor er du sej! Det er så vigtigt at der bliver sat fokus på de her virksomheder, jeg arbejder selv i en privat virksomhed uden overenskomst, men virksomheder kan ikke te sig som de vil. Alle skal følge funktionærloven!! Derudover er det altid en god ide at være medlem af en fagforening, personligt vil jeg altid anbefale Krifa – HK når dem ikke til sokkeholderne på mit område. Der er selvfølgelig altid nogle der har en dårlig oplevelse, men efter at have været medlem af HK i 10 år, og de sjældent kunne hjælpe – og faktisk afviste en klar sag om chikane, ville jeg hellere spare mange penge i kontingent og få den hjælp jeg søgte.
    Knus og kram

  32. Dejlig du gider at tage et emne op som dette! Vi er mange der er blevet voldsomt snydt af vores arbejdsgivere som unge, er jeg sikker på, og det er ikke i orden.
    At det kan foregå i dagens Danmark er skrækkeligt. Jeg arbejder selv i en stor koncern, og selv der er der problemer. Man bliver så presset på løn, omkostninger og andet, at det ikke lader til, at dem der sidder på toppen med penge i lommerne, tænker på dem der rent faktisk får hjulene til at køre rundt under dem.
    Jeg har aldrig handlet i Moss, men har fået et par øreringe derfra engang. Men jeg nægter at støtte, at medarbejdere ikke har de ordentlige forhold.

  33. Som deltidsansat i virksomheden, vil jeg bare sige KANON!! Det er simpelthen forfærdeligt hvad der foregår dér! De eksempler nævnt i programmet er kunde seneste tilfælde – der er MEGET MERE! De dårlige at arbejdsforhold er meget i branchen og helt uacceptabelt- men ved Moss ligger der endnu mere i og nogle burde seriøst kigge dem i sømmene!! Ikke nok med at de fuldtidsansatte bliver sat til at arbejde hele dage helt gratis fordi hele dage så som by Night antages for at være interessetimer, er der også yderlige suspekte hjemmelavede regler hvad angår reklamationsret – returret mm. – det er kæmpe bondefangeri og forfærdeligt som ansat at blive tvunget i at følge disse selvskrevne regler! Varer udstillet må på ingen måde sælges- dette gælder både smykker og decideret tøj udstillet i vinduet! Der er med varet som vides defekte fortsat salg af disse på trods af information på dette og
    Reklamationsret er der ikke meget af! Giver kæmpe skideballe hvis dette ikke holdes på et minimum, på trods af dårligt producerede varer! Derudover hvad der burde være endnu mere fokus på, er de her håndskrevne kvitteringer, manglende lagerstyring og ingen registrering! Hallo Man – hvorfor helvede har der aldrig været kigget ind i det her meget suspekte foretagende!? ALLE OG JEG MENER ALLE ansatte har det dårlig og er tvunget til at blive grundet reglen om karantæne ved fagforeninger og dagpenge! Der er MEGET MEGET MERE, blandt andet et utal af retssager med tidligere ansatte, leverandører og andre producenter grundet kopiering!!! Tag dette med i jeres overvejelser om at handle her- I bakker op om MEGET DÅRLIGE OG SUSPEKTE INDTJENINGSMÅDER!!! Ikke efter bogen hvertfald! Tror pizzariaerne har med alt kontrol mere styr på finanserne end denne virksomhed- Rapport fra ansat!!!

  34. Jeg er tidligere ansat som deltid ved Moss og har selv sagt op efter flere år ved dem! Jeg kan skrive under på at er dette er bare toppen af isbjerget! De fuldtidsansatte bliver udnyttet på det groveste – og nej ingen store virksomhed er som slem som denne! Virksomheden sejler på det groveste, dårlige arbejdsforhold er bare kun én af de ting der ikke kræver tid at undersøge, det næste bliver undersøgelse af alle de retssager med ansatte, leverandører og andre producenter for kopiering! Derudover er der meget mystik omkring de håndskrevne kvitteringer, manglende lagersystem, ingen status og evig anklager omkring at de ansatte stjæler – burde skat ikke kigge det her i sømmene? MR. Cash sol han navngives som i Kbh grundet de mange kontanter han render rundt med, trænger til en seriøs opvækning!!Kontant planlægger en 2’er- håber det bliver en realitet- vildrede mig den dag de opdager ALT DET ANDET PIS SOM IKKE ER EFTER BOGEN! Som kunde ville jeg stærkt overveje om man vil bakke op om så suspekt en virksomhed- og man risikerer at blive bondefanget af deres ignorering af reklamationsretten og returregler! Der er MANGE DER ER FANGET I SAKSEN – ønsker du også at være det!!?? Unge fuldtidsansatte sidder i saksen grundet regler om karantæne ved opsigelse inden noget nyt er fundet – ALLE OG JEG MENER ALLE MEDARBEJDER er utilfredse og på den ene eller anden måde fanget i saksen- de bliver grundet de gode piger der er der og bakker hinanden op i tykt og tyndt! Ingen har noget tilovers for ejeren grundet hans psykopatiske tilgang til sine ansatte!! Vi har netop brug for jer bloggers hjælp til at fokus endnu mere fokus på denne virksomhed! På forhånd tak!!

  35. Kære C og alle. Det er desværre sådan det er i detail og restaurantionsbranchens! Jeg har været i detailbranche i over 15 år – ja siden min spæde ungdom, og Moss er bare en af mange.. Desværre! Så bed alle jeres mødre og fædre bedsteforældre og andre familie medlemmer om at behandle de ansatte rundt omkring i butikker med værdighed og respekt, og gå ikke amok på dem når der er reklamationer, eller dårlig skiltning eller udsolgte varer. Det er tit dårlig ledelse og ikke dem på gulvet der bærer skylden. (Og gælder især reklamationer – vi kan godt forstå det er surt at sålen går i stykker eller stikningen går, det kan ofte repereres eller erstattes af ny varer)
    Smil til din kassemedarbejder, sig tak for hjælpen til sælgeren der løber stærkt for at finde det perfekt snit til netop dig, eller den sko model der passer til dine fødder ☺️
    vores lønninger er ufatteligt lave, faktisk tjener vi omkring samme beløb +/- som en dagpengemodtagere, og alligevel møder vi op gang på gang. Mange af os løber gerne det stærkere, også selvom dagene kan være umenneskelige lange, og ofte er vi underbemandet pga kalkuleret købmandsskab. Så smil til os! Boykot hvis du har lyst, men tal aldrig nedladende om salgsassistenterne rundt omkring. Vi skal jo alle tjene vores penge store som bitte små. Og så ville det være på sin plads at især HK kommer på banen med bedre arbejdsforhold lønninger og tillæg, da der de seneste år er slækket på det hele pga lukkeloven.

  36. Jeg var til Jobsamtale i Moss Copenhagen for et par år tilbage, hvor jeg havde søgt en deltidsstilling. Da jeg har arbejdet i branchen (OG McDonald’s, høhø ;)) et par år, og også er blevet trænet en stor del i kundeservice, lagde jeg selvfølgelig vægt på dette til min samtale. Jeg fik blot at vide, at hos Moss gik man ikke op i, at deres medarbejdere var gode til kundeservice, de skulle bare være hurtige til deres job.

    Efter ca. 40 minutters interview sad jeg med den dårligste mavefornemmelse, og det dårligste indtryk af virksomheden, butikschefen (som gik rundt i baglokalet imens jeg blev interviewet), og den kvinde “fra HR-afdelingen” der interviewede mig med den mest nedladende attitude og sure mine. Samtalen sluttede med et “Vi ringer til dig” – og jeg valgte på stedet at sige, at jeg ikke mente det var nødvendigt, for jobbet lød ikke som noget for mig.

    Jeg har aldrig takket nej på den måde til et job, direkte efter en samtale, men jeg er GODT NOK glad for at jeg fulgte mine instinkter, og jeg har I DEN GRAD fået bekræftet at det er GODT at sige nej, hvis ikke man føler det er det rigtige – selvom det føltes akavet i situationen. Man skal IKKE finde sig i den slags, også selvom man synes det virker som “et cool sted” eller man gerne vil frem i branchen – der er SÅ MANGE andre måder at nå frem på!

    Godt indlæg!! 🙂

    Hilsen Josefine

  37. Åh nej stakkel du ! Sikke en dum oplevelse !!! Det skulle vel aldrig være cristels i hørsholm vel?nfor så har jeg så sandelig ikke lyst til at handle der igen!!

  38. Jeg bliver så sur, når arbejdsgiverne finder på sådan noget! Det kan godt være at vi er unge, men vi er hverken dumme eller uden rettigheder, selvom arbejdsgiverne givetvis tror det.
    En meget stor hådfuld af mine veninder har været ude for det samme, i supermakeder, deli’er, på cafeer… De manglende arbejdsrettigheder er at finde så mange steder hvor der er unge medarbejdere, og det er så trist at de kan slippe af sted med sådan noget og måske medvirke til et psykisk nederlag hos de medarbejdere, der bliver udsat for det.
    Jeg har selv på baggrund af en lignende opsagt mit job med én dags varsel i slutningen af marts. Efter at have været et halvt år på højskole tog jeg tilbage til mit gamle arbejde, som i mellemtiden havde afskediget min afdelingschef og ansat en ny. Jeg havde arbejdet der i 2,5 år før, hvor alt fungerede fint og det var et herligt fritidsjob ved siden af gymnasiet, som tilgodeså alt fra eksaminer til ferier. Mega fleksibelt arbejde og jeg ELSKEDE det virkelig! Men den nye chef ødelagde alt jeg havde for det sted. Jeg blev ansat til 30 timer med de samme opgaver som før, men uden kontrakt og med daglig skæld ud over at jeg ikke lavede nok mersalg, intet jeg gjorde var godt nok lige pludselig.. Og jeg havde ingen kontrakt og alle kollegerne var utrygge ved situationen omkring chefen og alles meget anstrengte forhold til hende – hun kørte alle ned, og sked mildt sagt på alles kunnen, for vi fungerede rigtig godt indtil hun begyndte at true os, fordi vi, som alle andre ikke er perfekte og ikke kan lave mersalg for 10.000 kr hver dag… Alle dage startede med en overfusning, hvilket selvfølgelig ikke gjorde noget godt på nogen måde. Manglende overskud, der gik ud over kunderne, manglende forståelse for alle de ændringer der blev lavet uden at nogen blev orienterede, men bare skældt ud når vi ikke overholdt de nye bestemmelser, jeg kunne blive ved. Til sidst stod jeg, som psykisk sårbar, på randen af et sammenbrud. Jeg læste alle overenskomster/bestemmelser jeg var blevet ansat på dengang det kun var et fritidsjob (der er stor forskel på at være ansat til 8 timer og til 30, langt flere ting skal overholdes), hun begyndte at fratage pauser, som vi selv skulle betale og dermed selv burde råde over, og jeg arbejdede 11 timer uden at spise, sidde ned, slappe af. Så skrev jeg efter lang tids overvejelse en fagligt funderet mail med henvisninger til specifikke paragraffer af overenskomsten som belæg for enhver påstand og at jeg stoppede fra dags dato, da min kontrakt var forældet. Jeg havde gentagne gange spurgt hende om min kontrakt, men undskyldte det med at hovedkontoret ikke havde styr på det. Jeg fik dagen efter svar på min mail, hvor hun pludselig var blevet sød, og da havde haft kontrakten liggende siden januar og at hun var uforstående over for de oplevelser jeg refererede til, samt at jeg da skulle slappe af (jeg havde truet med at gå til HK, hvis overenskomst min forhenværende kontrakt byggede på, så hun havde tydeligvis travlt med at glatte ud). Det er bare så groft at hun bevidst har haft min kontrakt liggende fra hovedkontoret, men løjet overfor mig så hun kunne misbruge min arbejdskraft og bare sparke mig ud når hun ikke kunne bruge mig mere..
    Som en slags objekt, og ikke et rigtigt menneske. Det har taget lang tid bare at komme nogenlunde ud på den anden side, og tro på. at jeg kan finde et job hvor nogen respekterer mig og mine rettigheder og anerkender min arbejdskraft, selvom jeg kun er 20, spinkel og ret genert.

Læg en kommentar