Fem måder at underholde sine gæster

bryllupslege

Goodmornings <3

Jeg sidder i køkkenet og nyder min kaffe og min morgengrød. Åh at stå tidligt op og tage sig tid til morgenmad og hvile. Jeg elsker det! Jeg er et omvendt die hard B-menneske – et år med morgentræninger klokken 07.00 har gjort, at jeg elsker at stå tidligt op – selv i weekenden. Ikke senere end klokken 07.30 på en lørdag. Jeg når så meget mere, end da jeg skulle hive mig selv ud af fjerene klokken 09.30.

Men det er ikke det, det skal handle om. Mine sovevaner eller mangel på samme er trods alt ikke særligt ophidsende – kun pointen om, at man altså kan omvende sig selv, hvis man gider. Noget af det jeg når om morgenen er at læse lidt blogs – især mine tre yndlingsbryllupsblogs. Dem fortæller jeg jer om en anden dag, for det vælter ud af dem, hver dag, med god inspiration til store fester. Bryllupper eller ej.

Og nu vi er lidt tættere på – fire måneder to go – er vi så småt begyndt at tænke på de små ting. Blomster kan først bestilles en måned før – vi venter. Kagesmagning skal vi først til om en måned – vi venter. Men nogle af de ting vi selv kan bestemme, det er al underholdningen til festen. De små ting der bringer smil og grin frem hos gæsterne, det lille ekstra.

Vi har talt om følgende:

1. PHOTOBOOTH

Det er rimelig smart at have sådan en photobooth – det har jeg set mange steder. Konceptet er, at indtage et lille hjørne af festen og her opstille computer, kamera eller en lejet photobooth (det findes – prøv at google). Her kan gæsterne gå hen og tage fjollede billeder, og man kan tilføje diverse props – overskæg, briller, parykker etc. så billederne bliver så skøre som muligt. Man kan gøre lidt ekstra ud af baggrunden bag dem, der får taget billeder. Det giver mulighed for at få nogle sjove og skøre billeder, som fotografen ikke kan fange i samme omfang – også fordi de sådan en typisk går klokken 01.00 – og det bliver måske først rigtig skørt og dumt klokken 02.30.

Jeg har en sød veninde, der havde sådan en, og hun siger, det var noget af det bedste ved hele festen.

2. ENGANGSKAMERA/SELFIESTÆNGER

Alternativt – eller også – kan man sørge for engangskamera, polaroidkamera eller selfiestænger. Det sidste er meget moderne, men det virker måske lidt åndssvagt at have engangskamera i dag, når vi alle har vores telefoner på os. Igen giver det mulighed for at få de ekstra stemningsbilleder, som fotografen ikke får, og alle har noget at grine af, når de forsøger at samle sig til billeder. Tænk på det der Ellen DeGeneres-Oscar-billede, der gik helt viralt. Det er bare fedt med alle de små skøre øjeblikke.

3. EN LILLE BOG MED BILLEDER OG NOTER OM SIDEMANDEN

Hvis man samler en masse mennesker, der ikke kender hinanden, og folk derfor sidder ved borde med andre, de ikke kender, så kan små icebreakers være fine! Kernen i enhver bryllupsfest er, at folk hygger sig! Som værter kan man altså gøre en hel del. Hvis man har en menu liggende på hver plads, så kan man på bagsiden have skrevet fire bulletpoints om ens sidemand. Fx “Laura er 34 år på papiret, men ligner en på 23. Hun har dyrket capoeira, siden hun var 12 år gammel. I 2013 rejste hun jorden rundt, og på dén rejse mødte hun sit livs kærlighed – en gadehund i Argentina, som hun nu bor med” (rimelig vild type, haha!). Så har man allerede dér noget at spørge ind til.

Man kan også lave de der klassiske fold-ind-fold-ud (seriøst, jeg kan huske navnet på dem, men I ved, de der små foldede papirsdimsers med tal og små tekster i). I dem kan der være fyldt på med spørgsmål, som man kan stille sidemand og -dame.

En anden mulighed er også små fotobøger med billeder af brudeparret og deres venner og familie.

4. KLASSISKE HAVESPIL

Vi har nogle timer mellem vores reception og fest, men folk kan tjekke ind, hvor festen holdes. Her har vi talt om at placere nogle klassiske havespil til tidsfordriv. Croquet, bocce, slå-søm-i eller lignende. Det giver en dejligt afslappet havestemning.

5. GÆSTEBOG/POSTKORT MED GODE RÅD

En anden ting er at sørge for en gæstebog eller små postkort eller vennebøger, hvor folk kan skrive små noter til brudeparret. Gode råd. En hilsen osv. Hvis man gerne vil have nogle mere alvorlige ord, så skal gæstebogen måske frem tidligt på dagen – fx til en reception. Hvis det er sjovere at læse sandheden fra fulde folk, så gem den til senere.

Har I nogle gode tips og andet sjov man kan sætte i værk i løbet af dagen? Lege eller andet fint?

bryllup_col2

Billeders oprindelse: HER, HER, HER, HER, HER, HER, HER, HER, HER, HER

26 kommentarer
  1. De der “fold-ind-fold-ud” hedder, der hvor jeg kommer fra, en nipnapper. Jeg ved ikke, om de har andre navne også, men i Randers har det altid været navnet 😀

      1. Jeg kender dem som lussefanger 🙂 Det er ellers en sjov ide, men der må være en del printerarbejde med dem. Dog kan man vel lave 3-4 forskellige og ligge dem ved kuverterne skiftevis.

  2. Ih, hvor jeg synes, det er hyggeligt at følge med i dine bryllupsplaner. Selv blev jeg gift sidste sommer, iført overalls og med en 2mdr. gammel baby på armen, så det var helt anderledes end hvad du går i møde – og i øvrigt slet slet ikke som jeg altid har drømt om, men alligevel en skøn dag. Pga. min lille datter, droppede jeg alle de store planer om festen (og brudekjolen, som ligger ubrugt i skabet) for ikke at stresse for meget.. og det er jeg virkelig glad for. ☺ det blev den hyggeligste “alm. have-familiefest”-agtige dag, og jeg havde ro i hovedet til bare at nyde min mand og min datter. ☺
    Anyhoodles, inden planerne blev droppet, havde vi snakket om at have sæbebobler til børnene og hullahopringe til børn og barnlige sjæle. Hullahopringene kunne måske blive et stort hit blandt fulde fjollehoveder om aftenen.

  3. Det er lidt i stil med dit sidste punkt, men jeg var engang til et bryllup hvor gæsterne kunne komme små sedler i en krukke. På dem skulle man skrive forslag til “a year of dates”, altså dates til brudeparrets første år som mand og kone. Det synes jeg var ret fint.
    Er også engang stødt på en gæstebog med tilhørende polaroid kamera, så man kunne klistre et selfie ind ved sin hilsen.

  4. Vi havde en photobooth til vores bryllup – som dog var hjemmelavet med kamera på stativ, selvudløser, computer med et særligt indkøbt program og en tapeseret plade som baggrund, nå ja og selvfølgelig en masse rekvisitter à la moustache, kyssemund osv – og det var simpelthen det BEDSTE indslag! Gæsterne var vilde med det! Og vi har de fedeste billeder at kigge tilbage på, meget sjovere og mere personlige end fotografens 🙂 Jeg kan altså kun anbefale det! Vi valgte en printmulighed fra til selve brylluppet (selvom man godt kunne have sat en printer op) og valgte i stedet at få billederne printet bagefter og sendte et par stykker med takkekortene, så alle gæster fik de billeder, de selv havde taget. Kæmpe hit!

    Havespil lyder altså også bare vildt hyggeligt! Det ville jeg da måske ha’ gjort, hvis jeg var kommet på den idé dengang 🙂

    1. Petrine, hvad var det for et program I brugte?
      Jeg er nemlig helt hooked på at vi skal have sådan en “foto booth” til min kærestes og mit bryllup næste år.

  5. Haha, jeg kan lige se det for mig, at halvdelen af selskabet har græspletter på deres fine tøj, fordi de kom til at gå lidt for meget op i en af legene på græsplænen, før festen overhovedet begyndte! Det vigtigste er jo alligevel, at man ser godt ud, når man kommer, ikke? 🙂

    Det lyder bare så skægt med sådan nogle små “selskabslege”. Det er netop dét der gør festen rigtigt sjov, så man har lyst til at blive hængende hele natten 😉

    // http://www.moonlitmadness.dk

  6. Jeg var til bryllup i december og de havde photobooth. Det blev til flotte billeder i starten, men efter et par drinks blev det mest fjollet. Sjovt var det i hvert fald.
    Bruden fra decemberbrylluppet havde lavet en bog hvor man kunne lægge sedler i til brudeparret med hilsner, gode råd mv. som brudeparret så vil åbne på deres 1. bryllupsdag. Det var lige et forslag til ekstra ‘underholdning’.

  7. Jeg var til bryllup i december og de havde photobooth. Det blev til flotte billeder i starten, men efter et par drinks blev det mest fjollet. Sjovt var det i hvert fald.
    Bruden fra decemberbrylluppet havde lavet en bog hvor man kunne lægge sedler i til brudeparret med hilsner, gode råd mv. som brudeparret så vil åbne på deres 1. bryllupsdag. Det var lige et forslag til ekstra ‘underholdning’.

  8. Jeg var til et helt fantastisk bryllup sidste år, hvor polaroidkameraer var placeret overalt. I enden af lokalet stod så en opslagstavle, hvor folk kunne hænge billederne op. Alt er siden puttet i et fotoalbum med billeder fra festen. SÅ fin idé, jeg har store planer om at efterligne 🙂

  9. Jeg var til et bryllup sidste år. De havde investeret i engangs kameraer, men det er så dyrt at få dem fremkaldt fordi det er så få steder der gør det. At de har fortrudt og nærmest overvejede ikke at få dem fremkaldt.

    1. Enig – og 90% af billederne bliver dårlige fordi lyset ikke er godt nok og kameraerne ikke kan indstilles. Det ved jeg fra mit bryllup.

  10. Det er ikke ligefrem en aktivitet, men der er en app, som hedder WedPics, hvor alle gæster kan uploade billeder til ét stort fælles album. Der er også en mappe til polterabend, vielse osv.
    Jeg synes, det er meget smart, at man sådan lige husker sine gæster på at dele billeder fra dagen.

  11. Synes ideen med photobooth er rigtig sjov og hyggelig! Den vil jeg helt sikkert tage med til min lillesøsters 18 års fødselsdag til sommer 😀

  12. Til min venindes bryllup satte vi et videokamera op i et hjørne og opfordrede så alle gæsterne til i løbet af festen at indspille en lille hilsen, et ønske eller måske en sang til brudeparret. Efterfølgende klippede vi det sammen til en lille film som de fik i gave på deres 1 års bryllupsdag. Behøver jeg at sige at hilsnerne blev sjovere og sjovere som aftenen/natten skred frem

  13. Vi købte en fotoapp til vores bryllup 🙂
    En app som alle gæster skulle hente og indtaste en kode og så kunne der uploades billeder fra dagen i den ..
    Det virkede perfekt og nogle af de bedste billeder fra dagen er fundet der 😉

  14. Tak for god bryllups inspiration. Blev selv gift i lørdags ❤️ Glæd dig det er simpelthen den smukkeste dag ❤️

  15. Ved min konfirmation fik jeg et æbletræ, det blev præsenteret som mit livstræ, som skulle blomstre sammen med mig. Med træet fulgte en tale og en sang, og inden i hver sang lå et lille hjerte med en lille snor på. Under sangen blev der holdt pause og hver gæst skulle så sætte sit hjerte på træet, med en hilsen til mig. Eller et ønske for min fremtid, eller hvad de nu havde lyst til. Det er virkelig hyggeligt at læse dem her mange år efter, og jeg husker at alle ordene fyldte meget for en ung teenager. 😉
    Jeg var til et bryllup i september, hvor alle vi gæster også skrev en hilsen, desværre på et meget lille træhjerte, som så blev puttet ned i en ramme. Så stod brudeparrets navne i midten, og alle gæsternes små hjerter fyldte rammen op udenom. Meget fin ide, men desværre kunne der ikke stå så meget på hjertet.
    Men jeg tænker, at man ved hvert bordkort/menu kunne lave et lille papir (hjerte, stjerne, mopse-formet?) og så kunne folk hænge det på et lille træ, som skulle overleve mange år endnu på jeres skønne terrasse? Så ville I tænke på jeres dag hver gang i så træet. 🙂
    Undskyld min besked blev så lang. 😉 Håber det gav nogenlunde mening!

  16. Til min kusines bryllup havde hun fået fat i en KÆMPE spånplade. Hun havde malet den lyserød(aftenens farvetema, selvfølgelig), og havde placeret billeder på af alle gæsterne. Nedenunder stod der så hvilken relation person(erne) havde til brudeparret og om man var venner eller familie. Jeg kommer fra en familie med far, mor, mig og mine 3 yngre søskende. Hun havde fundet et billede hvor vi alle sammen var samlet og havde så skrevet: Onkel X, Moster X, Kusine X osv.
    Jeg synes det var så fint, og mange morede sig over billederne, men det var også smart at man lige kunne tjekke lidt op på de andre gæster!

Læg en kommentar