60 ting der spreder glæde på en grå dag

Tak for alle jeres søde og varme tanker på indlægget i går. Det er så dejligt at mærke. Nu har jeg lidt at give igen til jer, der stemmer i koret på, at tingene går lidt skævt for tiden. En positiv-liste.

Når jeg først selv registrerer, at der er et eller andet galt, og tingene ligesom samler til bunke og maser på, så forsøger jeg virkelig at sætte ind med alt, hvad jeg ved, er godt. Alle de bedste og rareste ting. Alt hvad jeg kan gøre for at polstre mig eller yde “modgift” til det dårlige humør.

Nogen gange er tingene måske så skæve og triste, at det altså ikke “bare” drejer sig om dårligt humør. Nogen gange hjælper en god gåtur bare ikke lige på det, i det tilfælde skal der måske bare noget tid og noget ro til eller måske en hjælpende hånd. Jeg kan kun anbefale, at I skriver ned, hvad der er galt og enten betror jer til en notesbog eller endnu bedre; til en god veninde. Og når I har gjort det, så kan den der gåtur måske give lidt klarhed og overskud og lidt at stå imod med, når det ramler.

Se den lange liste som mine foreslag til, hvad jeg selv synes, gør mig godt. Ting der spreder glæde hos mig. Jeg har listen gemt, og engang imellem hiver jeg den frem og ser på, hvad der er det gode. Hvad kan jeg gøre?

Jeg har lige købt ny og spændende te – det vil jeg nyde en kop af i dag. Og så har jeg en hund, der vil ud og have luft under benene. Så kan jeg også blive blæst igennem.

60_ting_der_spreder_glaede

♥ Fortæl nogen, at du elsker dem

♥ Tag noget af dit pæne undertøj på – den slags, der matcher. Ikke for nogen andres end din egen skyld

♥ Eller måske endnu bedre – drop bh’en, ahhh!

♥ Se solen stå op eller gå ned – det er et lille mirakel hver gang

♥ Put lidt af din yndlingsparfume på direkte ud af badet, ahhh!

♥ Se en virkelig god film, som fx Den Eneste Ene, Clueless eller SATC the Movie (især for denne scene)

♥ Gå ned til bageren og køb to kager – ikke af pinlighed over kun at købe én, men fordi to bare smager bedre

♥ Lav en ny ret –  tag dig tid til at bladre kogebøgerne igennem og prøv noget nyt

♥ Hvis aftensmaden er en stressfaktor for dig, og det tit ender med ingenting eller noget knapt så nærende, så overvej en af de mange måltidskasser for en periode (vi har vegetarkassen fra Aarstiderne; 369 kr/ugen med mad til to, det spiller for os)

♥ Find en Hus Forbi-sælger og køb et af hans/hendes blade – der står altid en foran min Rema eller Irma

♥ Hent gratis-app’en Headspace og giv dig selv ti minutters meditation hver dag, hvor du er alene og fokuseret. Masser af forskning peger på, at meditation er en af de store gaver du kan give dig selv for et bedre, lysere liv

♥ Sæt dig ned med den bog, du har liggende, du bare ikke er kommet videre med (hvis ikke du har gang i en, så kan jeg varmt anbefale coming of age-autobiografiske “Planen” af Morten Pape)

♥ Lav én målsætning for din dag, når du vågner – det er overskueligt! Tænk på Dalai Lama “Every day, think as you wake up: today I am fortunate to be alive, I have a precious human life, I am not going to waste it”

♥ Køb bogen The Five Minute Journal som hver dag tvinger dig til at fokusere på det smukke i det små (tak for tip, Jamila)

♥ Og hvis du ikke kan få fat i ovenstående bog, så brug en lille notesbog, hvor du noterer alle de gode ting, der er sket i dag – alt fra at du fik den sidste plads på træningsholdet, til din vellykkede aftensmad, til det store grin du slog op på arbejde. Det er også helt okay, hvis det bare er én god ting

♥ Red din seng – noget tyder på, at det gør dig mere produktiv og giver dig overskud fra morgenstunden

♥ Se denne her video, igen og igen

♥ Lav en kop te, en rigtig god en af slagsen og tag dig tid til at lade den køle ned til behagelig drikketemperatur

♥ Skriv en sms til din bedste veninde, at du tænker på hende

♥ Sæt dit yndlingsnummer på og dans fra start til slut – du må ikke stoppe, før nummeret er færdigt (jeg ELSKER det her efterhånden gamle nummer)

♥ Lav dit budget på netbank – det giver så meget overskud og ro på! Måske er det slet ikke så slemt, som du troede?

♥ Gør noget godt for dine bedste forældre; slå deres græs, plant lidt nyt grønt på deres altan, det betyder alverden for dem

♥ Giv et kompliment til en fremmed

♥ Giv dig selv en manicure, læg neglelak – og tag dig tid til at lade den tørre – og slut så af med en god håndcreme

♥ Ønsk kasseekspedienten en dejlig dag

♥ Find et postkort og send det til din farmor eller mormor med en lille kærlig hilsen

♥ Køb blomster til dig selv – det bedste er, at du helt selv kan vælge. Så undgår du også gule tulipaner, eller hvad du nu ikke kan lide

♥ Læg læbestift på de fine læber, lidt farver gør godt

♥ Ryd op i din mailindbakke – smid ud, arkiver, svar alle mails, det er så dejligt bagefter

♥ Planlæg en lille ferie eller weekend væk, hvor vil du hen? Hvad har DU lyst til? (og så behøver du i øvrigt ikke tage af sted; forskning viser, at du er gladest, når du planlægger – ikke når du faktisk rejser)

♥ Find et gammelt fotoalbum og grin af fjollede, gamle billeder – vi har alle haft mavebluser og trompetbukser

♥ Eller gå mere specifikt efter billeder fra de helt lykkelige dage i dit liv; den dag du blev student, den dag du blev gift, den dag du fødte – tro mig, smilebåndet trækker sig automatisk nordpå, som du bladrer

♥ Luk øjnene og kram dig selv, stå stille et øjeblik

♥ Giv dig selv et kram – og giv de næste syv til gode venner, familie eller kolleger! Forskning tyder på, at otte kram om dagen er det helt rigtige antal (som minimum) til at gøre dig glad. Niveauet af oxytocin stiger hver gang; også kaldet “kærlighedshormonet”, og det gør dig glad og tryg

♥ Åbn vinduet og lad den friske luft strømme ind, ahhh

♥ Læg dig på sofaen og tag en lille lur – med fuldt overlæg

♥ Se om du ikke kan finde billetter til en koncert, en udstilling eller andet kultur og inviter din mor eller veninde med – det føles helt wellnessagtigt, synes jeg, at få kulturelle oplevelser

♥ Gå en lang tur med en god podcast – hvis du trænger til at grine, så kan jeg anbefale “Den Grå Side”

♥ Vask tøj – følelsen af nærmest at have fået en ny garderobe, når det er tørt, ahhh!

♥ Tag stilling til organdonation – det er ofte en af de ting, vi siger “det skal jeg også huske” til, men få det gjort! Det føles faktisk rigtig rart at tage stilling og som en lille god ting at gøre for andre, der ikke kræver mere end dit nemID

♥ Log ud af instagram og Facebook, bare zone ud

♥ Skift sengetøj! Intet slår følelsen af knitrende rent sengetøj, mums!

♥ Gå en god tur, alene eller sammen med en særlig én, veninde som mandeven eller hund

♥ Læg den makeup, du ikke plejer at have tid til – øjenskygge, lidt rouge, alt det du elsker

♥ Find en dato til veninde-kom-sammen og planlæg, hvad I skal lave (jeg drømmer om en eftermiddag i Sofiebadet)

♥ Hvis du har overskud i din tid, så find et frivilligt arbejde, hvor du kan give masser af mening for andre mennesker

♥ Book dig selv på et nyt hold i træningscentret – det værste, der kan ske, er, at du kommer til at grine lidt af dig selv, hvis du ikke kan følge med. Derudover er det godt for hovedet og hjertet at prøve noget nyt

♥ Tag dig tid til at ajourføre din kalender (eller kalendre, som jeg kører med) – det giver overskud og glæde over alt det gode, du har på tegnebrættet

♥ Lav en prioriteret ønskeliste over materielle ting, du ønsker dig a la denne her, bare drøm derud af!

♥ Hop op på cyklen, men sæt dig ikke et mål, bare kør ud i det blå – se et nyt område, lær nye gader at kende. Nogen gange glemmer vi at kigge, når vi kigger på det samme hver dag

♥ Lav hjemmespa! Læg enten en ansigtsmaske eller lav en lille fodspa

♥ Bag din yndlingskage, og tag evt. resterne med på arbejde – så er den ikke kun til stor glæde for dig

♥ Hvis du skal ned og købe ind, så kig op – kig op på bygningerne, mod himlen! Der er så mange fine detaljer på den arkitektur vi omgiver os med

♥ Planlæg din fødselsdag – hvis der er lang tid til, så beslut dig for tema – er det grill i gården? Er det klædudfest? Tjek evt. pinterest for masser af fin pynt

♥ Tjek denne her instagramkonto – den kan kun sprede glæde for mopseelskere

♥ Find dine bedste hørebøffer frem og læg dig på sofaen, luk øjnene, sæt din yndlingsplade på – når man lytter intenst, hører man helt nye lyde

♥ Åbn en flaske bobler, selv om det er tirsdag! Det er fysisk umuligt at være trist og mast, når man drikker bobler

♥ Tag tyl eller glimmer på – eller begge dele. Der er få ting i denne verden, som trækker ligeså stort smil på mine læber, som tyl og glimmer – især på hverdage

♥ Hvis du bliver trykket af dårlige nyheder i pressen, så læs DET HER indlæg, der samler tonsvis af positive historier fra 2016 (det var faktisk et ganske fint år)

♥ Hav en dejlig tirsdag, også selv om den er lidt grå!

38 kommentarer
  1. Tusind tak fordi du deler. Jeg kan genkende mange af de punkter, særligt den med økonomien. Århh hvor jeg dog hader, når det hele skal være så stramt, det giver mig nemlig lyst til bare og bryde ud og spendere. I går havde jeg en af de dage, hvor det bare blev sortere sortere som timerne gik og tilsidst kørte toget også bare, men alle de ting, der er galt ved MIG. Sådan gør jeg nemlig, når det er svært, så kritisere jeg mig selv for alt. Meget underligt og ikke specielt godt. Jeg håber, at det hele bliver lidt lysere for dig og din familie snart. Det er også en stor mundfuld du står med, så der er ikke noget at sige til, at vinteren så får humøret til at tippe. Klem og kram herfra

    Af en eller anden grund, så ville min kommentar ikke postes på det forgående indlæg. Den blev ved med at sige fejl, så nu får du den altså lige her. OG tak for en suveræn god liste til at blive i bedre humør <3

    1. Det er lige præcis, når dét tog kører at jeg tror, man skal stoppe op – så det ikke kører helt af sporet. Jeg tænker tit på ordene “det er bare en dårlig dag, ikke et dårlig liv” – det er kun kortvarigt, at tingene falder sammen, og det er aldrig det hele, selv om det føles sådan. Tak for masser af tanker og god karma – jeg håber også du kommer stærkt ovenpå igen! KH

  2. Sikke skønt – flere af dem kan jeg klart nikke genkendende til! Jeg håber, den spændende te og gåtur kan hjælpe glæden lidt på vej (jeg kan også anbefale Kvinden med den tunge kuffert som podcast, hvis du ikke har hørt den. Klassisk Third Ear produktion).

    Et helt andet spørgsmål. Jeg mindes at have set, at I har en vinreol i et af dine boligindlæg. Jeg er på jagt efter en, og det viser sig at være svært at finde en, jeg kan lide. Men jeres var fin (så vidt jeg husker). Vil du eventuelt dele, hvor den er fra?

    1. Åh har hørt alt, både nyt og gammelt, af Third Ear! De er så gode. Har du mon hørt Ringbindsattentatet? Super stærkt ogå!
      Vinreolen er af mærket stact, og vi købte dem på nettet 🙂 KH

      1. Alt med Third Ear er røget igennem lyttebøfferne 🙂 men ellers er Not by Accident også rigtigt fin! (Og med en lækker fortællerstemme!)

        Jeg har også lidt onst i privatlivet for tiden, og selvom jeg egentligt ikke er til sådan noget selvhjælps-halløj, så virker det nu for mig at høre The Happier podcast med Gretchen Rubin. Det kan du jo overveje.

  3. Jeg nåede lige at læse dit indlæg fra i går, og så dukkede det her op bagefter. Sikke en dejlig liste! Jeg håber tid, ro og gode mennesker omkring dig hjælper på dine udfordringer. Selv synes jeg også, der har været nogle ting at kæmpe med de sidste måneder, men det lysner. I morgen har jeg sidste eksamen på dette semester – og sådan en eksamen virker pludselig ubetydelig og lige-til, når man har andre, større udfordringer, som sætter hele livet lidt i perspektiv.
    Jeg er startet dagen med hjemmelavet, vietnamesisk kaffe, der er frisk luft på vej ind ad vinduerne, jeg tog en god parfume på efter bad, selvom jeg bare skal sidde hjem – og så sidder jeg selvfølgelig også bare i det blødeste slap-af-tøj, jeg kunne finde 😉 Det er de små ting, der tæller, når de store bliver uoverskuelig og svære at tackle. Jeg sender godt tirsdagshumør afsted herfra! 🙂

    1. Sådan Laura 😀 Det lyder som om du har startet dagen bedst muligt. Jeg håber, at din eksamen vil gå godt, og at det hele ser lysere ud på den anden side. Mange, mange tanker til dig! KH

  4. Jeg øver mig i at blive lykkelig. Men jeg har på fornemmelsen at det er noget man kan øve sig på hele livet.

    Jeg har lige lyttet til Lone Franks podcast hvor hun snakker med Lykkeforsker (wow for en titel) Christian Bjørnskov om hvad forskningen viser gør os lykkelige. Prøv den, det er tankevækkende.

    http://www.radio24syv.dk/programmer/24-spoergsmaal-til-professoren/15394415/professor-i-nationalokonomi-christian-bjornskov/

    Og tak for din blog. Om ikke andet må man sende positiv energi ud i verden, mon ikke der kommer noget retur.

    1. Det tror jeg også, Sandra, man kan! Og så tror jeg, at barren ændrer sig over tid – hvad der gør en lykkelig og hvor lidt/meget der skal til. Tak for det fine tip, den må jeg høre! KH

  5. Nøj et fint indlæg. Det havde jeg brug for. Tak!

    – lige et mere praktisk spørgsmål. “Lav dit budget på netbank”, hvordan gør man det? Pt. har jeg én konto til alt + en opsparing (kvinde der studerer på 24). Jeg har et overblik over hvor meget jeg bruger på mad, men det er altid bagudrettet, dvs. hvad brugte jeg sidste måned, så kan ikke finde ud af hvordan jeg lige skal gøre det? Oprette en ny konto med seperat kort hvor der overføres eks. 2200 kr. hver måned, eller hvordan?

    1. Jeg er også studerende. Jeg har oprettet en konto og fået et kort dertil, som jeg bruger som madkort – altså udover mit dankort. Jeg har en konto hvor jeg hver måned sætter penge over på til de faste udgifter: forsikring, fagforening osv., så pengene er der, når regningerne skal betales. Og så har jeg opsparingskonti til diverse 🙂 online på min bank kan man lave budget, men jeg er (måske) old school og har lavet det i excel :p Håber det kan hjælpe?

      1. Hej Mette (og tak J!),
        nu har jeg danske, og der kan man oprette et budgetark og taste alle udgifter ind; telefonregniner, Sygeforsikring Danmark, andre forsikringer, el, husleje – alting. Det giver et godt overblik over, hvad du har tilbage, når alt det faste er betalt 🙂 Vi har altid haft en madkonto, hvor vi hver især sætte faste beløb ind. KH

  6. Jeg bruger Five Minute Journal hver dag, og den har virkelig laert mig at vaerdsaette de smaa ting og brokke mig knap saa meget. Det hele bliver lidt lysere! Klart en anbefaling fra mig ogsaa 🙂

    1. Den skal jeg vist også have fat i. Den ser så fin ud! Så også, man kan købe abonnement på den – så får man en ny hvert halve år. KH

  7. Jeg elsker din liste! Jeg har faktisk mange af dem på min egen mentale liste, men det er lækkert at se dem samlet. Sådan en bunke gode sager, som selv en virkelig trist Ann godt kan blive lidt gladere over. Thanks for sharing 🙂
    Den fælde jeg oftest falder i, er bare at sætte mig ned når jeg kommer hjem, se netflix og aldrig rigtigt komme så meget videre. For tiden prøver jeg aktivt at rydde lidt op når jeg kommer hjem. Sætte en plade på. Tænde radioen noget mere. Drikke en god kop et-eller-andet eller et glas vin. Simpelthen bryde den grå rutine.
    … Og dage, hvor det ikke er nok, tager jeg blå sweater med blonde, similisten og fjer på, eller bare en ny lækker læbestift. Det virker også 😀

    1. Den fælde kender jeg alt for godt! Og det hjælper ikke rigtig på duelighedsfølelsen og selvtilliden, når man ikke lige får noget for dagen… Men sådan nogle dage er altså også rare og gode engang imellem! Glimmer og lidt læbestift er altid godt <3 KH

  8. Det var en dejlig liste at læse, et par timer inden den står på eksamen. Så kan livet da i hvert fald gå videre – og blive godt – hvis ikke jeg nailer den eksamen, som jeg gerne vil 😉
    Tak for de mange gode inspirationer.

  9. Skøn liste! Tak – den må få et bogmærke. Ønsker dig en dejlig dag og håber tingene ser lysere ud fremadrettet

  10. Mange tak for en fantastisk liste.
    Jeg har lige lukket mine øjne og krammet mig selv og sendt en bare-fordi-sms afsted til min bedste veninde.

  11. Tak til dig Cathrine, for at være dig som du er. Du har ad flere omgange løftet mit humør på grå dage. Det er indlæg som disse, og dig i radioen! Jeg husker tydeligt i sommerferien, hvor jeg hørte sommermorgen på p3 hver morgen på mit arbejde og det var GULD! Nu er jeg dog udenlands, så hører ikke så meget dansk radio længere. Men hvor er det dog dejligt at jeg stadig kan følge dig gennem dine fantastiske skriblerier!!!
    Jeg ønsker dig en god aften 🙂
    Masser af kærlighed til dig!!!

  12. Åh Cathrine, sikke en skøn liste. OG ikke mindst den YouTube-video fra brylluppet. Jeg skraldgrinede i mit eget selskab. 🙂

    Ha’ en dejlig dag.

  13. Måske er det ikke det rigtige sted, men nu spørger jeg alligevel om din mening! Hvis du har lyst, må du meget gerne komme med et indlæg om køb-nu-trenden i modebranchen, som H&M netop har taget til sig. Og måske noget om den nye studio kollektion og dine tanker om det hele 🙂

  14. Mega hyggeligt og dejlig indlæg. Man behøver ikke gøre en eneste ting på listen for alene at læse den og tanken om alle det dejlige ting, får smilet frem og til begge øre! <3

  15. Hei!!!
    Jeg er i chok, blogger du fortsatt?? Jeg har ikke fått dette med meg, selv om jeg jo følger deg på Instagram. Nå skal jeg lese meg tilbake og få med meg alt. Har savnet deg!

  16. Tak, tak, tak for dette indlæg Cathrine! Jeg befinder mig lige nu i en skønt lille sommerhus ude ved Vestkysten sammen med min kæreste og vores engelske buller. Det er netop en af de der planlagte ferie, som virkelig har vidst sig at falde på det helt rigtige tidspunkt! Jeg bestod min modul 4 eksamen i torsdag, en eksamen der har så krævet intens oplæsning, at jeg nær havde kastet håndklædet i ringen… Jeg var så træt, sur, ked og opgivende – Mit humør var virkelig on low 🙁 Men er du vimmer hvor har det bare hurtigt taget en drejning! Jeg ser frem til at gøre mange af de ting, der står på din liste den kommende uge – Faktisk kan jeg allerede krydse et par stykker af! Jeg sender en masse dejlige vibes afsted til dig fra det vestjydske 🙂 Og nu når jeg alligevel skriver en kommentar, så vil jeg bare lade dig vide, at det er skønt at du er begyndt at blogge igen – Du skriver på sådan en dejlig måde! Så tak for dig! <3

Læg en kommentar