To smukke riads i Marrakech

be_col1 be_col2
Nu er der én måned (og én dag) til, at vi tager på en lille uges ferie i Marrakech! Første juledag tog vi en snap beslutning. Efter et helt år mellem forlovelse og bryllup uden så meget som en smuttur til Jylland sammen, så hungrer vi virkelig efter oplevelser og rejser – og noget vi ønskede os i bryllupsgave, det var oplevelser. Therefore;  ti-års-kæreste-dag på to smukke steder i medinaen i Marrakech. Og det glæder jeg mig så sindssygt meget til.

Det er lidt som om, at alle tager til Marrakech – jeg møder tit nogen, der har været der eller skal dertil. Det er også kun fire-og-en-halv time i fly fra København, og om dagen er temperaturen som en god dansk sommerdag. Og det ser jo vanvittigt dejligt ud; farverne, maden. Ehm, shoppingen?! Jeg har advaret min søde mand – jeg skal altså lige have lidt tid på nogle af de der markeder og tæppebutikker. Nu har jeg set den ene veninde efter den anden hive tæpper, sutsko, læderpuffer og fine loftslamper med hjem. Jeg har ambitioner og er allerede gået i mental prut-om-prisen-træning. Det er jeg sååå dårlig til! Jeg bliver altid taget ved næsen, seriøst. Altid! Jeg har hørt, at man nærmest skal betale 1/3 af prisen på markedet, fordi de prøver så hårdt. Jeg ender bare ofte i enten at gå, fordi det er for dyrt eller sige pyt og betale med tanken om, at de har mere brug for pengene end jeg.

Det vigtigste bliver i virkeligheden at slappe af, sove længe, gå lange ture. Holde i hånd. 2017 er allerede langt mere heftigt end jeg lige havde forestillet mig, og det bliver seriøst tiltrængt at nå at synke det hele.

Vi har valgt at booke BE Marrakech, som ser fuldstændig fabelagtigt ud, til de første nætter, inkl. vores 10-års-dag den 1. april. Og så tager vi de sidste par nætter på La Maison, som Chris har boet på.

Indtil videre har vi Saint Laurents hus og Jardin Majorelle på besøgslisten. Min veninde nævnte, at vi burde besøge den blå by Chefchaouen, som dog ligger et stykke fra Marrakech. El Fenn skulle være fin til et par cocktails og måske en middag – og ellers det lækreste hotel, dog over budget for denne gang. Ellers har vi ikke rigtig kigget så forfærdeligt meget endnu. Jeg har en drøm om en lille ørkentur eller vandring i Atlasbjergene, men jeg ved ikke, om det er dueligt. Hvis I har tips til shopping, mad, oplevelser, så endelig skriv dem i kommentarfeltet. Det sætter jeg stor, stor pris på.

marok_col1 marok_col3 marok_col2

15 kommentarer
  1. Vandring i Atlasbjergene er så absolut dueligt! Og meget anbefalelsesværdigt i øvrigt 😊 Der er små rejsebureauer (eller altså, bod med katalog, ik) overalt i medinaen, hvor man billigt kan bestille dagsture ud af byen med bjergvandringer, besøg i berberlandsbyer, arganoliefarme, kamelridning og what not. Man kan også komme på to- eller tre-dagsture, hvor man overnatter i beduintelte i ørkenen. Det gad jeg godt næste gang!

2. Hvor skønt, det fortjener I virkelig. Tror du vil elske Marrakech!!! I skal klart tage en tur til Atlas-bjergene og besøge de lokale berber-landsbyer. Bjergene og jorden er helt rød, der er en fantastisk udsigt, det er en sjov og anderledes oplevelse, og berberne er så gæstfrie og laver fantastisk mad. Find en chauffør til at køre jer derop og vise jer rundt. Vi betalte omkring 50 euro for en halv dag for to personer. <3

3. Hov, fik lige sendt min besked for hurtigt, for jeg har flere tips:
    Spisning:
    – La Famille – skøn brunch/frokost
    – Café Des Épices
    – Nomad

Hav en skøn tur, glæder mig til at læse om det <3

4. Hvis i skal forkæles med hammam og massage, så kan jeg varmt anbefale le Bain Bleu 👌🏻 Og så spiste jeg flere af de steder som Christina har anbefalet. Derudover tog vi nogle souk vandringer efter loney planets pocket bog over Marrakech – det var sjovt at komme så meget rundt i soukerne. Og husk varmt tøj!! Også en ekstra trøje om dagen, især i soukerne hvor der er overdækket og derfor ikke så varmt.

5. Min kæreste og jeg er netop kommet hjem fra en dejlig tur til Marrakech. Det var noget af en oplevelse, og man skal lige forberede sig på, at alle vil vise vej med den bagtanke, at se vil have penge. Bortset fra dét, så er Marrakech dejlig, og de fleste folk er ikke blege for en god snak og serverer med glæde mint te. I bør spise middag på Le Jardin, det var klart det bedste måltid, vi fik i hvertfald. En tur til Atlasbjergene er også virkelig anbefalelsesværdigt. Ejeren af vores Riad arrangerede en aftale med en chauffør, og chaufføren ordnede resten. Det fungerede bare, og det var rart også at se det lidt uberørte Marokko. Glæd dig til at se de flotteste tæpper og alt andet håndværk. Vi fik købt alt alt for meget, men det er gode køb! God tur. 😊

6. Jeg var lige afsted i januar og drømmer allerede om at komme afsted igen – med en tom kuffert, så jeg kan købe alt det, der ikke var plads til sidst 😉
    Spis på Pepe Nero! Det ligger lidt hengemt ad små mørke gader, men de sender en vejledning, når man bestiller bord (hvilket kan være en god idé) eller sender gerne en medarbejder ud til Hovedgaden. Der er så smukt og stemningsfuldt, betjeningen er venlig og personlig og så har de både et marokkansk og et italiensk menukort – begge er helt fortrinlige!
    Som alle andre også nævner er Cafe des Epices og (især) Nomad super fine og ikke mindst yderst instagramvenlige. Især Nomads tagterrasse er fantastisk, så nap en frokost der med udsigt over medinaen og den fine Place des Epices.
    Jeg vil anbefale at hyre en privat chauffør, hvis I vil op i bjergene. Det er ikke særlig dyrt, og vi oplevede desværre, at gruppeturene var alt for turistede på den træls måde med kameler bundet i vejkanten, opstillet besøg hos en berberfamilie og rundtur i en arganoliebutik, hvor damerne brød ud i sang da vi kom ind ad døren (som i 1-2-3-nu-“sådan gør vi altid, når vi kværner argansten til olie”)… Vær desuden opmærksom på at vandreturene op til diverse vandfald kan være halsbrækkende efter danske standarder – marokkanerne selv forcerede de stejle klipper med en barn på den ene arm og en kæmpe vanddunk på den anden, men jeg måtte altså stå af inden klimaks af frygt for mit liv 😉

7. jeg var der på interrail i 2015 med min veninde – det var vanvittigt fedt, men Marrakech er klart den dyreste by i Marokko. Hvis i nu ikke havde bestilt ville jeg have anbefalet en tur til Fez, mindre turistet, meget mere autentisk. Men Marrakech er også fed! husk at byd 1/3 af prisen, og gå fra boden hvis du ikke er tilfreds med forhandlingen, så løber de efter dig haha 🙂
    og ja, det virker som om alle er i Marrakech lige pt.! Folk var meget meget skeptiske om hvorvidt det var farligt da min veninde og jeg tog derned som 19-årige, og jeg kendte ingen der havde været der – nu er det blevet meget normalt 🙂
    Men god tur, det er sileme et af de fedeste steder jeg overhovedet har været! og vældig SU-venligt også haha. og husk at køb et tæppe, jeg fortryder det stadig….

8. Haha, jeg gør PRÆCIS det samme! I Thailand tænkte jeg også “armen altså, 80kr er jo ikke mange penge for en rygsæk og de skal jo også tjene penge” 😄 Jeg fik slet ikke pruttet mig til nogen rabatter…

9. Åh, jeg kan godt forstå, at du drømmer om at vandre i Atlas-bjergene! Vi havde en uges tid højt oppe i Atlas-bjergene i november, og havde fornøjelsen af den smukkeste udsigt over bjerglandskabet. Det tog dog også en del timer at køre fra Marrakech. På vej ned fra bjergene og tilbage til Marrakech overnattede vi dog på Tizouit i Demnate, og der var stadig lidt bjergstemning i det område. Uanset hvad, håber jeg i hvert fald I får en fantastisk tur 🙂

10. Jeg har aldrig fulgt en blog før, indtil min veninde anbefalede mig din.
    Vi er tilsyneladende i samme frustrerende situation. Jeg starter min behandling på fredag… er spændt på at komme i gang, men har også en sindssyg uro i kroppen over alt den uvished.
    Jeg har virkelig tænkt meget over det som din veninde havde sagt til dig, om at “Tænk, alt det I går igennem for at få jeres børn, DET er da kærlighed”. Sikke en skøn veninde!
    Min kæreste og jeg har snakket om, at vi uanset hvad kommer til at få en lille mirakel baby. Og det er en varm tanke.

MEN det jeg egentlig ville var, at sende nogle hurtige Marokko tips jeres vej, da vi lige netop har været der.
    Restaurant Dar Essalam er helt fantastisk – ikke kulinarisk, men visuelt. Den har vist også været brugt som kulisse i en Hitchcock film. Pas dog på mavedanserne, de sætter en fryd i at sætte en i en ultimativt akavet situation. Iskolde til at byde folk op, hvis de fanger en glimt af usikkerhed i jeres øjne.
    Vi tog en dagstur op til bjergene og besøgte Cascade d’Ouzoud. Det var simpelthen så smukt.
    Og så er mit sidste råd, hvis I skal i hammam – så find et sted og bestil nogle dage før, vi oplevede at der var booket op vildt mange steder, før vi endelige kunne blive skrubbet igennem. Nyd.

11. Jeg har aldrig fulgt en blog før, indtil min veninde anbefalede mig din.
    Vi er tilsyneladende i samme frustrerende situation, og det er rart med nogen der kan sætte ord på alt det svære. Jeg starter min behandling på fredag… er spændt på at komme i gang, men har også en sindssyg uro i kroppen over alt den uvished.

12. Hej C, jeg har lige været i Marrakech i weekenden – WOW en fed tur. En ting vi gjorde (min veninde og jeg) var at tage en guided tour. Det kostede ikke det store – men det var GULD værd og guiden var simpelthen så god. Han udskiller sig ved at det er en “non-shopping” tour, og det var mega fedt fordi så fik vi virkelig hørt nogle gode ting. Og turen endte med at vare en del længere fordi vi hyggede os så godt, og han havde så meget viden at dele af… En cool cocktailbar I også MÅ prøve er Le Salama, som ligger tæt på den store plads, uden at være en tourist fælde. Mener det er en del af Nomad som du sikkert også har på listen over restauranter I skal prøve (og det skal I…) Der er wifi på de fleste restauranter, men vi nød altså godt af at ha downloaded google map over byen for Medinaen er umulig at finde rundt i… Links til de steder og guiden kommer her:

God tur!!

13. Hey!
    Sidder lige pt. på en tagterrasse i Marrakech og her er SÅ lækkert. i skal glæde jer ! Vi har været vildt heldige med vejret, måske lidt for heldige (her er 30grader lige pt) vi har 9år dag i dag og sidder og venter på at klokken bliver 13, vi har bestilt 2 timers behandling i Haman “hertiage spa” skal nok lige give en melding om det var konge!
    Vi har spist på nomad både til frokost og aftensmad – tror det er det bedste mad vi har fået. Og kommer kun af med 200-300kr. for 2 personer. De er i samme kæde som le Jadin & cafe des epices. Også gode cafeer og meget hyggelige steder. Vi spiste på den store plads jemaa el fna . Lige så i ved det er det ret voldsomt for de vil jo selvfølgelig alle have jer ved deres stand. Men sørg for at se menu kortet. For vi gik med til at få lidt af hvert – og vi fik nærmest serveret hele menukortet haha! Men vi kom kun af med 250dh (170kr.) for 2 personer inkl. 2 colaer.
    Vi valgte have have en pool dag da vores riad ikke har en pool i midten, tog vi hen til Hotel Les Jardins De La og betalte 200dh Per mand for en hel dag ved poolen – så lækkert jo’ .
    Okay det blev vist lidt af en kommentar. Håber i får en fantastisk tur og nyd hinanden