Hvordan holder jeg en god tale?

rockpaperdresses, cathrine widunok wichmand, hvordan holder jeg en god tale, Camilla Jørvad

Alle billeder af Camila Jørvad

Bryllupssæsonen er skudt igang! Og i overmorgen er vi klar til årets andet bryllup – det er efterhånden vores 22.-23. bryllup, tror jeg. Jeg har ikke længere helt styr på det, men som jeg har sagt mange gange; det er verdens bedste fest. Intet mindre.

Jeg har før tippet om, hvordan tøjreglerne nu er til bryllup. Kjolelængder hvornår og til hvad, ingen hvidt, helst ingen sort og så er der den der røde (som jeg altså ikke står krakilsk på – jeg har selv båret rødt til bryllup, og den var også repræsenteret på vores bryllupsdag).

Så skrev jeg et laaaaangt indlæg om toastmastertjansen, hvordan katten bærer man sig ad som toastmaster? Det var et sindssygt grundigt indlæg, og man kan pick and choose frit mellem rådene eller køre slavisk igennem punkterne og foreslagene.

OG, nu er det tid til et par taler-tips. Hvordan holder man de fineste taler til et bryllup? Er der et par fifs at tage med fra, hvad jeg har hørt gennem tiden? Kort kan jeg sige:

KEEP IT SHORT – AND SWEET

Det er den aller, allervigtigste regel. Den gælder altid, uden undtagelse. Arh, undtagelsen skulle være brudeparret eller fødselaren selv, der må tage sig den tid, de har brug for. Men man kan faktisk nå at sige rigtig meget godt og fint på rigtig kort tid – tag det fra en P3-vært, der er opflasket i det man kalder flowradio, hvor du MAX MAX MAX må tale i 3,5 minut ad gangen. Man kan få leveret en hel valutakrise eller historien om Beatles’ liv og levned (næsten) på den tid. Med mindre man er brud eller gom, så regn med at få 5-8 minutter.

Men lad os tage hul på det – husk, det er mine råd og mine tanker og min erfaring. Selv om jeg har haft retorik på tilvalg, så tænker jeg ikke, jeg er den store retorikekspert, så det her alt sammen samlet ind over mange bryllupper.

Du kan også sagtens tage nogle af idéerne i brug, hvis du nu skal holde tale til jubilæum eller fødselsdag.

rockpaperdresses, cathrine widunok wichmand, hvordan holder jeg en god tale, Camilla Jørvad

FIRST THINGS FIRST

Du har besluttet dig for at holde en tale, sejt! Det er der mange. der ikke tør. Kudos til dig! Og så må det være en heldig en i den anden, der skal modtage, siden du har lyst til at tage dig tiden.

Jeg håber, du har truffet beslutningen i god tid, så du kan nå at tænke oplevelser med din(e) hovedperson(er) igennem, måske der er guld at hente til en tale dér? Skriv i hvert fald alle de små situationer ned, som de kommer frem i hukommelsen.

Beslut dig for om du vil holde en klassisk tale? Skrive en sang? En rap? Eller måske lave en lille quiz? Tag hurtigst muligt fat i toastmaster, når du ved, hvad du vil lave. Toastmaster har et overblik over, hvor meget tid, du kan få på aftenen. Det er ærgerligt at have planlagt en kæmpe quiz med overhead og hele baduljen, og så melder toastmaster, at du kun kan få fem minutter. Så skal du i hvert fald sortere gevaldigt ud i spørgsmålene. Det kan også være, at brudeparret har frabedt sig sange (det gjorde vi) – det er ret rart at vide, før hele planlægningen er sat igang.

rockpaperdresses, cathrine widunok wichmand, hvordan holder jeg en god tale, Camilla Jørvad

Hvad skal min tale fokusere på?

Hvis vi tager fat i den officelle talerrække, som jeg også delte i toastmaster-indlægget, så er der små foreslag til, hvad fokus typisk er:

(1. Værtens tale – det er ikke sikkert, der er en vært. Vi bød selv velkommen på vores dag, og det var allerede efter kirken før receptionen, men det kan også være fx brudens forældre)

(2. Toastmaster – jo tidligere på dagen, du kan få stukket hovedet ud og få nævnt, at du er toastmaster og at folk er velkomne til at komme til tage fat i dig, hvis de vil tale, jo bedre. Det kan sagtens være efter kirken, til receptionen eller lignende)

(her begynder den reelle, vigtige talerække)

3. Brudens far – handler typisk om brudens barndom/ungdom og byder velkommen til svigersønnen i familien

4. Gommen – takker typisk forældre for festen (med mindre han selv har betalt). Dernæst siger han tak til brudens forældre for deres smukke datter, og til slut retter han blikket mod sin brud.

5. Forlover – beretter om gommens ungkarle liv og er typisk en sjov tale med glimt i øjet

6. Gommens far – ifølge traditionerne henvender den sig til bruden og byder hende velkommen i familien, evt. jokende om gommens “dårlige” sider.

7. Bruden – der er ikke tradition for at bruden holder tale, men mange gør det i dag. Og hvis hun gør, ligger hun som nummer syv i rækken.

Hvis du er ven af bruden eller brudgommen og ikke er på den officielle liste, så har du masser af frihed, men jeg synes personligt, det er smadder hyggeligt at få præsenteret en side af brudeparret, som jeg ikke nødvendigvis kender.

Igen, tag udgangspunkt i din egen erfaring og oplevelser, som du forhåbentligt har noteret ned de sidste par uger, som jeg skrev ovenfor. Måske er du veninde helt tilbage fra børnehaven? Folkeskolen? Gymnasiet? Studiet? Var du der den aften brudeparret mødtes? Tag udgangspunkt i lige præcis dét billede, du kan tegne af brudeparret, fordi du kender gommen eller bruden fra en særlig tid.

rockpaperdresses, cathrine widunok wichmand, hvordan holder jeg en god tale, Camilla Jørvad

Hvordan får man den gode idé?

Har du truffet beslutningen om den klassiske tale, så tænk, tænk, tænk og skriv ned. Igen, jo bedre tid, jo federe for dig – det giver overskud. Også på dagen. Udover minderne sammen, tænk over hvad gør bruden, gommen, parret særlige? Sammen? Har de en sød vane sammen, som du har bidt mærke i? Har de været der i særlige situationer for dig?

Jeg har ofte taget udgangspunkt i en særlig situation, vi har oplevet sammen, eller fx i en specifik vane min hovedperson har. En ting der siger enormt meget om vedkommende gennem en fin billedlig beskrivelse.

Tænkt eksempel: Måske har du været på Roskilde sammen med bruden et hav af gange, og der var ét år, hvor hun endte med at invitere hele nabolejren ind i jeres camp, fordi deres telte var utætte i det vanvittige vejr, og det blev totalt kaos – men skidehyggeligt. Det er bevis på brudens store hjerte, som til tider skaber kaos og rod, men som handler om det uselviske, som gommen nu er heldig at nyde resten af sine dage.

Da jeg skulle holde tale for Adam, så tænkte jeg meget over grunde til, at jeg elsker ham. At han fx altid tager det køligt, når jeg skriger ved edderkoppe-spotning. Han nægter at slå dem med avisen eller kvase dem med en sko – han indfanger dem og sætter dem fri. Det, synes jeg, er meget sympatisk og nobelt, når jeg skriger hysterisk. Jeg er til tider også i tvivl, om hvem han elsker mest; mig eller Frida. Jeg kan i hvert fald ikke få ham til at tale babysprog som Frida kan. Men vi begge godt, at skulle hun vælge, ville hun vælge mig, ha! Man må godt være lidt kæk. Alle eksempler handlede om, at han for mig at se er det fineste menneske i verden, sådan ægte godt, og det gør jeg at forelsker mig i ham igen og igen. Og så sluttede jeg med at sætte Beyoncés Love on top på (folk fik historien og grinede; natten efter Adams 30-års fest dansede jeg til det nummer for ham på stuegulvet – splitter kong hans, mens vi begge kampgrinede). Og så bød jeg ham på en dans, med håbet om mange flere danse på køkkengulvet, som vi altid har gjort os meget i.

Hvad er den gode tale?

Den gode tale behøver ikke være en kompliceret størrelse overhovedet. Keep it simple og igen; keep it short. Den gode tale underholder og oplyser – tænk på at alle i selskabet skal være underholdt, og der må gerne være “indbygget” et grin, et “gisp” og et kærligt råd, en kærlig tanke, et kærligt ønske for parret eller fødselaren til sidst.

  • TÆNK GRUNDIGT OVER, hvorfor du vil holde din tale? Der er ingen tvang (heller ikke for den officielle talerække, men i så fald konferer med brudeparret, om det er i orden, du skipper din tale). Der er garanteret masser af taler på programmet, så tag dig kun tiden, hvis du føler, du har noget, du MÅ dele.
  • HVAD ER KERNEN? Sørg for, at du har en vigtig pointe, du gerne vil levere. Og når du har den – så har du kernen i din tale, og så er det igang med at skrive den!
  • SORTER SÅ GROFT UD i alle de minder og oplevelser, du har noteret igennem et stykke tid. Vælg måske 2-3 ud, som er de vigtigste, sjoveste, dem der måske maler det tydeligste billede af brudeparret og din egen pointe.
  • OVERVEJ hvad gæsterne får ud af din tale – du holder den ikke for din egen skyld men for dine hovedpersoner og gæsternes skyld. Det er også derfor, jeg synes, de skal være korte. Hvis man taler for længe kommer man til at tage aaalt for meget fokus. Og hvis du taler for internt, så forstår gæsterne den ikke.

rockpaperdresses, cathrine widunok wichmand, hvordan holder jeg en god tale, Camilla Jørvad

Hvordan bygger jeg talen op?

Der er masser af opslag på nettet om, hvordan man holder den gode tale. Et af de ældste fag på universitetet, retorik, handler i bund og grund om selvsamme, så der er altså MASSER af forskning på området. Men her kommer mine foreslag til opbygning. Men selv om der findes masser af opskrifter, så kan det sagtens være, at du føler for en anden måde at gøre det på. Her er mit foreslag til hjælp:

  1. START med en kort introduktion af dig selv måske med bruden eller gommens kælenavn til dig.
  2. FÅ DIG PLACERET i forhold til brudeparret. Nævn kort dit første møde med bruden eller gommen. Fx dengang du skulle holde hår for bruden efter første introfest på studiet. Så har du fået et lille grin og har allerede dit publikums velvillighed og opmærksomhed.
  3. LÆG GERNE UD MED DIN POINTE – det handler ikke om at servere hele essensen til at starte med, men at trække summen af kardemomme ud, giver et stærkt overblik over, hvor du vil hen, og så kan du underbygge med “beviser” igennem dine minder fx.
    1. Det kan fx være “hvorfor X og Y er perfekte sammen”
  4. HEREFTER KOMMER “BEVISERNE” – de oplevelser, tanker, minder, som netop understreger og tydeliggører din pointe. De 1-2 minder, du har udvalgt fra den lange tankestrøm.
    1. Det kan fx være “X roder og krummer over alt… Der var engang en ferie, hvor X mistede sit pas og så måtte vi… MEN så er det godt at X har fået Y, for Y et ordensmenneske af rang og kan nu se frem til at holde sit ungdomsjob som rengøringsassistent stærkt ved lige”.
  5. SØRG SÅ FOR HURTIGT at få spundet din “bi-person” ind i din tale. Ofte vil vi henvende os særligt til den ene part af brudeparret først – den vi kender bedst (det behøver man dog ikke). Men husk at det er en tale til brudeparret på deres bryllupsdag. Nogle taler kan gemmes til en rund fødselsdag. Du skal meget gerne senest ved tredje minde/tanke/oplevelse få gommen flettet ind.
  6. AFSLUT TALEN ved at konkludere og gentage din pointe og ønsk brudeparret til lykke med en skål.

rockpaperdresses, cathrine widunok wichmand, hvordan holder jeg en god tale, Camilla Jørvad

Hvordan holder jeg talen bedst?

Nogen kan det bare og andre har virkelig svært ved det. Men én tanke har hjulpet mig; du er ikke center of attention. Det er brudeparret, og hvis du som brud er nervøs – det føles slet ikke så overvældende svært at holde talen på dagen, for du har allerede alles øjne på dig hele dagen. Og du er oven i købet omringet af de bedste mennesker, der kun vil dig det godt. Det skal nok gå.

Der er en hel ting, man kan gøre i sit forarbejde for at få talen til at glide bedste muligt.

  1. LAV EN PUNKTOVERSIGT. Når du har skrevet hele talen, så kan det være en idé at lave en punktoversigt med få stikord fra talen under hvert punkt. Så får du ligesom et overblik over, hvor du skal hen, som måske er meget nemmere at huske end 2 A4-ark. Jo mindre du kan stå med, jo mere fri vil du føle dig. Og hvis du føler dig fri, bliver du heller ikke ramt af samme nervøsitet, for så har du ikke en stram facitliste af en tale, hvor ALT skal med.
  2. ØV ØV ØV dig. Ligesom når du skal holde oplæg på skolen eller score mål i en håndboldkamp. Du slapper mere af i dig selv, hvis du selv ved, du har øvet dig. Det giver en ro og en selvtillid, som helt sikkert gavner dig, når du står der på dagen. Det er også nødvendigt at tale den igennem for at få et overblik over, om den er for lang.
  3. SEND DEN EVT. TIL EN VEN for at få feedback. Jeg læste min tale til Adam op for to veninder, og bare at få deres reaktioner hjalp mig til at strege og fremhæve. Jeg fik sorteret gevaldigt ud – det kan være så svært selv, når man bare gerne vil have hele den smukke historie om et menneske med.
  4. SØRG FOR AT KUNNE DEN FØRSTE DEL, så du kan føle, du kommer godt igang. Det er også få ting mere træls at høre på end en 100 % oplæst tale, hvor al tonalitet forsvinder.
  5. NÅR ØJEBLIKKET KOMMER, så ret dig op, stå med benene solidt plantet i jorden med hoftebreddes afstand, tag en slurk vand eller sig skål, træk vejret dybt og begynd.
  6. BRUG EVT. EN REKVISIT. Hvis du ved, du bliver nervøs, så kan en “tredje dims” hjælpe. Det kan være en stor æske Kleenex, hvis du ved, du tuder – præsenter den og joke med den a la “og I kommer bare op og låner”. Det kan også være en band-t-shirt eller en barbie, som indgår i et minde eller en oplevelse. Måske er dimsen endda omdrejningspunkt for hele talen?
  7. NÅR TALEN ER SLUT, så udbring en skål for parret, evt. med et lille ønske eller håb.
    1. Fx “… Må I få mange flere fodboldture til Barcelona”, hvis det har været omdrejningspunkt for talen.
  8. KLAP DIG SELV på skulderen og nyd, at det er overstået, hvis ikke du også nød selve talerdelen – så er der fest!

Hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil markere dagen for brudeparret men ikke har lyst til at tale?

Det kan være, du er på den officiele talerække eller på anden vis føler en forventning om en tale fra parret, men virkelig ikke har lyst til at rejse dig op. Det er der altså råd for!

Først og fremmest er der ingen skam i at tage en snak med bruden og gommen og forklar din ængstelighed, og at du ikke har lyst til at tale. Det er helt i orden.

Du kan også finde på et alternativ. Det kan være en quiz, der involverer alle, som derfor skaber mere fokus ude i rummet, hvis alle er på hold, og der kommer gang i den. Det kan også være, du skal skrive den sang – eller rap? Måske har du lyst til at booke en sanger eller standupkomiker til at komme og levere lidt sjov?

Er du slet ikke på nogle af delene, så er det altså rigtig fint at skrive et sødt brev, med hvad der kunne have været din tale, havde du holdt den. Et brev de kan få til om morgenen eller dagen efter med alle dine søde tanker og observationer.

rockpaperdresses, cathrine widunok wichmand, hvordan holder jeg en god tale, Camilla Jørvad

Do’s and don’ts

  • ALDRIG ALDRIG ALDRIG start med fraser over “jeg er ikke den store taler…”. Sådan en kliché. Så kan du lade være med at rejse dig op. Der er ingen forpligtelser til at tale, og du spilder dyrebare minutter af din tid OG gæsternes OG – det handler ikke om dig men om brudeparret 😉
  • SØRG FOR AT DIN TALE HENVENDER SIG TIL BÅDE BRUD OG GOM – der kan sagtens være et hovedfokus på en af parterne, hvis det giver mening for dig, men tænk på at det her er parrets dag. Hvis du føler din tale kun henvender sig til den ene person, så gem den til en 30-års eller 40-års.
  • SEND DIN TALE efterfølgende til brudeparret. Talerne svømmer hurtigt sammen, og et par dage efter kan det være svært at differentiere dem fra hinanden, så er det vildt hyggeligt at kunne genlæse en tale.
  • HVIS DU BLIVER NERVØS, så tænk på at ingen vil dig ondt i rummet. Al vil gerne underholdes og rigtig gerne at du lykkes, så de skal nok grine ved dine små sjove pointer.
  • PAS PÅ MED AT BLIVE FULD inden du skal holde tale – vi har været til et bryllup, hvor en gæst seriøst begyndte at smide tøjet. Det var virkelig mærkeligt, og forhåbentligt en intern joke.
  • TÆNK OVER, hvorfor du siger hvad. Jeg har overværet taler, hvor der faktisk har været nogle ret stride kommentarer med på vejen. Det virker hverken sjovt eller kærligt, så hav en pointe og et efterfølgende oplæg til grin, hvis du siger noget, der måske er lidt spidst. Men vær mest af alt kærlig og sjov.
  • HVIS DU NU FÅR IDEEN PÅ DAGEN at skulle holde en tale, så overvej lige en ekstra gang – hvad kan du bidrage med særligt, som ingen andre har gjort endnu? Tal evt. din idé igennem med toastmaster. Vedkommende ved nogenlunde, hvad der kommer af taler med hvilket hovedfokus.
  • RESPEKTER den tid du har fået udstukket af toastmaster – og det kan jeg ikke understrege nok. De fleste talere gik langt over på vores dag. Igen man kan sagtens levere en skarp og fin pointe på kort tid, og det ender bare med at stresse toastmaster og især brudeparret, hvis klokken nærmer sig midnat, og I stadig ikke er færdige (som det gik os).
  • SKÅL ENDELIG undervejs, hvis du har brug for at trække vejret, bliver overvældet eller på anden vis lige har brug for et break

Til sidst er der kun at sige; NYD DET! Keep it short, sweet and personal og så skal det nok gå mega fint.

rockpaperdresses, cathrine widunok wichmand, hvordan holder jeg en god tale, Camilla Jørvad

 

 

 

12 kommentarer
  1. Jeg skal giftes om 2 måneder (2!! Gisp!) og jeg vil SÅ gerne holde en tale for min mand, men… bare tanken giver mig hjertebanken og tårer i øjnene. Jeg har så let til tårer, men på lige netop den dag tænker jeg, at det må være ok at tude lidt (meget.. 😊) jeg håber, jeg får hanket op i mig selv og får det gjort. Tak for din fine guide.

    1. Altså, jeg er jo vanvittig grådlabil, tjek fx det her indlæg, men på dagen var det slet ikke så slemt. Selv at gå op ad kirkegulvet. Jeg tror man er så ekstremt meget i nu’et, at al den der følelse, som for mig i hvert fald, kommer, når jeg har tid til at tænker over, hvor smukt det hele er – den blev ligesom på afstand. Nuets kraft!
      Selv talen gik fint. Og den ene gang, hvor min stemme knækkede, så sagde jeg skål, og så kunne jeg færdiggøre efter. Det virkede heller ikke ubehageligt at rejse mig, for alle havde jo alligevel kigget på mig hele dagen. Og jeg havde sådan lyst til at dele min kærlighed til Adam med alle. Og selv hvis du græder – hvor er det smukt <3 GOD bryllupsdag. KH

  2. Jeg er lidt nysgerrig på hvad der ligger til grund for at i frabedte jer sange til jeres bryllup? 🙂

    1. Det kom sig egentlig af, at vi ofte synes, de er super dårligt skrevet og alt for lange. Du ved, fem vers om fødsel og barndom, så fire om skolestart, fire til om at være teenager og så måske to vers om begge parter og brylluppet. Det blev sgu lidt for suppe, steg og is, og det var vores type fest meget langt fra…. Men havde vi fået en mega sej sang skrevet af gode veninder, som kan det kram, så havde det været fedt! Det er bare svært at være selektiv med den slags 😉 KH

  3. Super fedt med endnu et indlæg om gode festråd. Det kunne være rigtig sjovt, og brugbart, at læse et indlæg om forskellig underholdning man kan lave til fester (lege, quizzer osv.) Du må have oplevet mange sjove og forskellige med alle de bryllupper. Blot en tanke 🙂

    1. Jeg har godt tænkt på at inkludere det, men jeg synes faktisk 1) det er vildt svært at forklare nogle af tingene, fordi det er jo er dybt personligt og måske udtænkt specifikt til dem og 2) så har jeg faktisk svært ved at huske dem. Det er det, jeg skriver med at dele talerne med brudeparret efterfølgende. Man kan simpelthen ikke huske dem kort efter. Men jeg skal nok grave lidt dybere! KH

  4. Tak for et godt indlæg! Du har fået mig til mentalt at ’skrive’ tale til min søsters bryllup – og hun skal ikke engang giftes. Rådet med at starte i god tid har jeg da om ikke andet taget til mig 😉

  5. Ihhh Cathrine, tak for dette indlæg, det er right on time! Jeg bliver nemlig student på tirsdag, og minsandten om rektor ikke har bedt mig (!!) holde elevtale, efter vi til vores dimission har fået eksamensbeviserne. Så det beroliger mig at læse dette indlæg. Også selvom du tager udgangspunkt i bryllupper, tror jeg, at jeg kan drage nytte af dine gode ord og råd.
    Så jeg vil bare lige sige tak – merci merci merci.
    Og forresten, så synes jeg, du er så god til at skrive og formulere dig altid. Med nogle spændende vendinger og ordkombinationer her og der – det er vældigt inspirerende også, skal du vide 🙂

  6. Jeg, min bror, min mor og min farmor skal holde tale i morgen for min far til hans 60 års, og min far elsker altid at tage pis på os andre, så nu får han tilbage af samme skuffe 🙂
    Vi har lavet en masse fiktive hilsner fra hans tidligere arbejdsgivere, venner og familie og kendte personer og firmaer, som er koblet op på ting der kendetegner ham. Han har for eksempel været meget uheldig med alle sine biler i mange år, så han har fået tilsendt et gavekort til et helt års gratis reparation fra den lokale bilmekaniker. Han er super dygtig til mange slags håndværk, så DR vil hyre ham til et nyt TV program. Han elsker musik, og hører det altid HØJT, så den nedlukkede TP musik har sendt ham en hel container fyldt med gode gamle CD’er, sammen med et bundt ørepropper til hans stakkels familie. osv osv 🙂 Vi har lavet 13 “hilsner” i alt, og vi glæder os enormt meget til at se hans og gæsternes reaktion! Vi synes selv i er vildt morsomme 😉

  7. Dejligt indlæg, taler er virkelig skønne, især til brylluper.
    Der er hundrede år til bryllup måske bliver relevant for min kæreste og jeg, men jeg glæder mig allerede til at holde talen, og går og brygger mentalt på den. Jeg skrev nemlig dagbog da vi først mødtes, og der er nogle ret sjove passager 16 årige jeg har skriblet ned, om vores første møde, før vi kyssede første gang, overvejelser om vi skulle være kæreste osv. som jeg tænker kunne blive et mega godt udgangspunkt for en bryllupstale.

Læg en kommentar