To be successful – do what you do best

Jeg føler mig kæmpe voksen i dag, fordi jeg ENDELIG fik taget mig sammen til at lave momsregnskab. Faktisk for både 1. og 2. kvartal – så lidt bagud og lidt forud. Ja. Der skal ikke mere til. Og så alligevel. Er I klar over, hvor kedeligt det er? Det kræver et KÆMPE tilløb for mig, haha. Og det værste ved det er jo, at det kommer igen. Ligeså sikkert som jul og nytår.

Det der med at være selvstændig og alene – jeg har været det nu i femten måneder. Og min vigtigste lektie so far? At blive skarpere til at vurdere hvor jeg bruger mine sparsomme kræfter allerbedst.

Hvad er jeg god til? Hvad vil jeg hurtigt kunne fikse? Og hvad kræver ekstra meget energi og fokus fra det, jeg egentlig er bedst til? Og dernæst, har jeg mulighed for at udlicitere den del, jeg ikke mestrer?

Når man har en enkeltmandsvirksomhed, så er der ligesom ikke nogen andre, der kan tage over i udgangspunktet. Og som Emily og jeg taler om tit, så kan vi kun tjene penge i den fart, vores egne ben kan løbe. Vi har ikke en vare på en hylde, der kan sælge, mens vi sover. Vi sælger kun, når vi er vågne og aktive og igang. Det er lidt stressfaktor, sådan at have alle æg i en kurv – men mere om det en anden gang. For det betyder også bare, at for at der er penge i foretagendet, så skal vi være på. Og vi kan ikke lige sætte andre til at gøre arbejdet.

rockpaperdresses, Cathrine Widunok Wichmand, Rist kaffebar, Julie Bjarnhoff, Sofie Sol Studio

Men hvordan optimerer man så ‘arbejdsdøgnets’ timer? Man udliciterer! Og det forsøger jeg fortsat at blive bedre til. Indtil nu har jeg hjælp til følgende:

Regnskab

I mit tilfælde er det især regnskab, som suger energi. Jeg har haft en ekstern revisor i nogle måneder – kæmpe win. Det skulle jeg have gjort fra start. Men jeg sidder stadig selv og afstemmer, opretter bilag og alt det omkring det, og selv om jeg bruger Dinero, scanner kvitteringer osv., ja så tager det bare tid. Lang tid. Og i arbejdsdage er det ret kostbart – for det er også tid, hvor man ikke er produktiv for forretningen. Altså, ingen får noget ud af, at jeg bruger min tid på det. I får ikke indlæg at læse. Mine kunder får ikke svar på mails. Jeg får ikke svaret den liste af 100+ ulæste beskeder på min DM på instagram, som altid ligger og kigger på mig. Men det skal jo laves! Regnskabet. Jeg overvejer pt. om jeg skal udvide min aftale med min revisor, så hun tager sig af absolut alt, men jeg kan også godt lide den fornemmelse for min økonomi, jeg får, når jeg selv afstemmer og sætter flueben i netbanken.

Agent

Jeg startede ud som selvstændig med at have min blog hos Bloggers Delight men indså hurtigt, at jeg havde brug for flere spidskompetencer og hjælp end blot salg på bloggen. Jeg får mange skægge og nogle spøjse forespørgsler, og dem har jeg brug for hjælp til at håndtere også. Derfor kunne jeg ikke sige andet end JA TAK, da Social Zoo tilbød mig en plads.

Nogen foretrækker at lukke deres aftaler med kunder selv, have følingen med virksomheden, fornemme markedet hele tiden og efterspørgslen. Nu taler vi ikke kun blogs men generelt. Jeg ved dog, hvor stort et arbejde det er. Tage imod henvendelser fra kunder, forhandle priser, komme på plads med aftaler, skaffe al nødvendig info for at kunne starte en kampagne, for ikke at glemme afrapportering når det hele er slut. Og så de små utilfredsheder, der kan opstå undervejs fra kunder eller mig som “producent”. Jeg er ikke god til at forhandle. Det er derfor, jeg ikke går på loppemarkeder. “En 20’er for min Ganni-kjole – jamen hvorfor ikke?”. Og jeg er slet ikke god til at håndtere utilfredshed fra kunder, fordi jeg gør mig så umage. Jeg tager det dybt personligt og bliver ked af det. For mig er det godt givet ud at give en andel af mit salær til nogen, der forhandler meget bedre end mig og som kan agere stopklods undervejs.

Tech

Jeg er ikke en ørn til teknik. Jo, jo jeg er fuldt integreret med iPads og iPhones og alt det jazz. Men kodning. Hjemmesider. Templates. The occasional photoshop. Jeg er så dårlig til det. Så jeg betaler mig fra at nogen holder hjemmesiden kørende. Og får den til at se smart ud. Det er her, der er mange penge at spare. Og der er mange der er seje til at DIY’e og youtube og lære dette og hint om CSS og diverse. Men så sker det jo også, at hjemmesider går ned. Og på min er der forholdsvist meget kostbar materiale. Syv års arkiv – ikke bare om mit liv og jeres tanker men også repræsentation til nye potentielle kunder. Og når the shit hits the fan, så er det rart at have nogen at ringe til – og i princippet skælde ud – så de kan fikse ASAP. Derfor har jeg udliciteret hele denne del, så jeg kun skal betale regninger i den sammenhæng. Og når ja, have en mening her og der – men jeg får skabt, hvad jeg ønsker mig af dybt kompetente folk.

Fotograf

Åh de tider, hvor blogbilleder kunne klares i spejlet eller af ens kæreste foran husmuren på vej til familietamtam i forstaden. Men så var det, at instagram blev et udstyrsshow af lyskæder og matchende outfits-mod-backdrop og grainy filters og snyde-apps, og bloggeres #OOTD’s blev til mindre modereportager. Og ens kæreste i øvrigt blev træt af “skal vi ikke gå en tur, skat? Parentes: Fordi jeg gerne vil finde en pæn væg, du kan skyde fede billeder af min nye kjole opad”. Jeg begyndte allerede for et år siden med fotografer. Julie, Alona. Fantastiske dygtige kvinder, der gør deres ting meget bedre end mig. Det har taget en klar stress ud af min mave og en del dødvægt i parforholdet (bare det at slippe for to kilos Canongear på skulderen på en simpel hundetur – brillant!).’

 

Oversætter

Camilla har været fantastisk sød at tilbyde på frivillig basis at oversætte mine indlæg til engelsk. Det er en kæmpe gave. En kæmpe, kæmpe gave. For jeg sad selv med det før. Lige som jeg kunne have skrevet et indlæg færdigt, så skulle jeg begynde forfra på engelsk – i et sløvere tempo fordi jeg nu skulle genskrive noget, der allerede var skrevet og ikke skrive ud af fri fantasi. At have fået hende til at hjælpe gør, at jeg hurtigt kan springe til næste opgave.

 

 

Det er ret spændende at se alle punkterne listet op her, for det giver også en fornemmelse af, hvor pengene ryger hen, hehe… Hvor stor og tung en maskine har man fået bygget sig? Hvad er nice to have og need to have?

Det dejlige for mig er, at de fleste udgifter er fleksible. De koster mig, når jeg bruger dem. Ellers ikke. Og det er hele gamet. At optimere forretningsgangen og udlicitere så meget af det man bruger for meget krudt på – uden at udhule økonomien. Det er en balance! Og den er hammersvær.

Jeg har for længst erkendt, at jeg ikke er god til matematik, jeg er ikke god til teknik, og jeg er ikke god til at forhandle. Jeg er til gengæld super god til at tænke kreativt og skabe indhold og til at skabe relationer online. Og det er en del, jeg ikke kan bede andre om at hjælpe med. Ligeså mange gange jeg har tænkt, hvor fedt det kunne være med en assistent, der lavede delelementer til bloggen eller måske svarede på visse kommentarer a la “hvor er dine sko fra?” eller upersonlige mails, ligeså svært er det også at give præcis dele af det væk – for det er jo mig, der er den. Det er jo mig, man gerne vil høre fra. Så indtil videre løber jeg hurtigt i den del også. Og så udliciterer jeg alt det andet. Men måske en dag?

Måske er det hammerkedeligt for mange af jer at læse om. Men essensen af det er vigtig for os alle for at vokse i det, vi laver. Hvis vi bliver skarpere til at erkende egne talenter, og derved også vedkende, hvor vi ikke er stærke, ja så er der faktisk ret god chance for, at vi vokser i endnu højere grad. Så kan vi få kanaliseret vores kræfter mod det, vi er bedst til, og bede om hjælp til det vi kunne være bedre til. Måske lærer vi noget af den proces? Ved at få en håndsrækning? Eller også kan vi give den del, vi ikke er gode til til kolleger, som kan få chancen for at vokse med deres nye ansvar, og så har man ikke kun gjort noget godt for sig selv men også andre oveni hatten.

11 kommentarer
  1. Hej! Har du overvejet en bogholder til de ting, som du endnu ikke har givet revisoren? De små enkeltmandsvirksomheder er møg personlige, og som regel kommer de hen til ens kontor et par timer hver uge/måned/ halve år og får styr på den slags man bare ikke orker.
    – det bedste? De er billigere i timeløn end revisorer 😉

  2. Det lyder som en fantastisk fin lille forretningsmodel, du har kørende! Klø på Catrine, du gør det hammer godt! Skulle du en dag få brug for en slags P.A/medhjælper, må du endelig sige til. Jeg er sikker på, at der er mange dygtige og engagerede kommunikationsfolk (inklusive mig selv), som ville elske at blive en del af “Rocker” imperiet 🙂

  3. Hej
    Som studerende, som ikke har nogle planer om nogensiden at blive selvstændig, synes jeg stadigvæk dette er interessant. Tror lektien i sådan et indlæg, selvom det ikke har direkte relevans, er at bede om hjælpe og lærer at bruge energien fornuftigt. Det jeg vil sige er at det bestemt ikke er hammerkedeligt, men synes det er rart at læse om

  4. Jeg er så enig. Både af menneskelige og økonomiske grunde skal man bruge sin tid på det man er god til og lade andre om det andet.. det kan betale sig.
    Jeg har selv en nystartet butik og webshop og der er masser af tal at holde styr på. Udover en revisor så bruger jeg DInero Pro i det daglige til at holde styr på fakturaer osv og det er genialt. Det gør det meget lettere og mere overskueligt. Det er helt sikkert pengene værd.

  5. Hvordan kan det være at Camilla ikke skal have penge for at oversætte? 🙂 Altså ud over at hun selv har tilbudt sig som frivillig, som du skriver. Ville du også have frivillige til de andre opgaver, fotos, revision osv. hvis der var nogen der tilbød dig det? Mit spørgsmål er ikke først og fremmest kritisk, jeg er egentlig mest interesseret i hvad ræsonnementet er bag hvad man synes man skal betale for, og hvad man ikke betaler for.

    1. Det er da sådan et fint spørgsmål. Men jeg tænker også, at det er lidt privat – altså mellem hende og jeg. Hun gør det på hobbyplan fordi hun alligevel læser med og i øvrigt hygger sig med det – som hun forklarer mig. Og så er der nogle praktiske foranstaltninger omkring at kunne lave faktura, bo i udlandet osv. Jeg er ikke tilhænger af gratis arbejdskraft – så det er ikke mit foreslag. Og derfor ikke mit valg om “hvad jeg synes og ikke synes, jeg skal betale for” 🙂 KH

      1. Det er lidt sjovt for jeg har nogen gange tænkt, at jeg kunne tilbyde at oversætte gratis for dig en gang imellem. Jeg taler engelsk til daglig, og oversættelse hjælper med at holde mit dansk ved lige, men det er bare sjovest, når oversættelserne bliver brugt og ikke “bare” er “lektier”. Har dog været nervøs for at committe mig pga arbejde og den slags – ville bare lige nævne det for at forklare hvorfor gratis arbejde kan være til begges fordel.

        1. Det er i min ende også helt klart bekymringen – jeg kan ikke lide, hvis hun føler hun skal og føler sig presset af læsset. Så er det ikke længere hyggeligt men en pligt. Mega fint input Marie, tak <3 KH

  6. Måske et privat spørgsmål.. men jeg troede Adam var revisor? 🙂
    Anyhow. Du kan godt bruge en revisor til at hjælpe med bogføringen. Satsen for bogføringen er altid lavere end satsen for revision. Derudover har du ikke revisionspligt i en enkeltmandsvirksomhed. Et godt tip er, at lade være med at bruge de store revisionshuse. De er alt for dyre for en enkeltmandsvirksomhed.
    Benyt istedet for et mindre firma. Det får du mest for pengene hos.

Læg en kommentar