To fine sæt undertøj til 400 kroner

Fuld ruteplan for #rockpapercali

Roadtrip Californien, kort over roadtrip, roadtrippers, rockpaperdresses, rockpapercali ^^^Fra vores roadtrip i New England i 2012 – samme bil i 2015!

^^^ I kan læse om vampyrer i New York i gammelt roadtrip-indlæg her

Godmorgen d’damer!

Ja, jeg ved godt, at denne her lille rejse fylder en del herinde. Og hvis man ikke lige skal på ferie foreløbigt, så er det måske dødsens kedeligt at følge med i. Men det fylder rætti meget i virkelighedens rockerborg. Vi taler om, hvad vi glæder os til, hvad vi skal opleve. Vores sidste bookinger gennem AirBnB er faldet på plads, vi diskuterer budget, og vi regner med ca. 30-40.000 hver. Det er dyrt i USA pt. Jeg sad og kiggede på kameraer i går, og det kan ligeså godt betale sig at købe i Danmark som i USA – dollaren står i 7 pt.

Vi prøvede faktisk at lægge vores hus på Airbnb selv – vi fik hurtigt en forespørgsel, to uger, 10.000 kroner. Men det er simpelthen for mærkeligt, at nogen fremmede skal sove i vores seng. Er der nogen af jer, der har erfaring med det? Hvis vi havde et gæsteværelse, så var det intet problem. Jeg gad egentlig godt drive sådan et lille bed+breakfast og guide turister til de fineste ting i min by. Men at vi selv skal forlade huset, overlade vores seng til fremmede. Det kunne vi ikke lige få hovederne omkring. Og så ville vedkommende i øvrigt leje huset i den uge, vi rejser, og jeg kunne ikke gennemskue at få pakket kufferter til en måned uden at kunne komme til i vores hjem. Så bye bye 10K, hah! Well, penge er ikke alt. Og hvis vi får et gæsteværelse en dag, så kunne det også være sjovt at genoverveje.

MEN! Værsgo’! Et kig på vores rute. Det har været et puslespil at få den til at gå op – vi har fået så mange tips og gode råd og guides vores vej, at det næsten var umuligt at beslutte os. ALT for mange gode muligheder derovre, hehe… Men som I kan se, så er det næsten 50/50 friluftsferie, og DET glæder jeg mig vanvittigt meget til. Sidste gang, i 2012, bookede vi nærmest intet ind. Men denne gang er der bare en masse, der skal opleves og på særlige tidspunkter for at få det til at gå op, så rigtig mange overnatninger er booket og klaret.

Er I klar på at følge med, når vi kommer derover? Selv om jeg selvfølgelig også kommer til at holde computerfri, så er det bare så fint og dejligt at bruge bloggen som en dagbog, så vi kan huske oplevelserne, når vi kommer hjem – dem kommer der mange af, så det er bare at få skriblet dem ned.

Vi har også booket et par oplevelser allerede – vi har booket Alcatraz fx, og så skal vi til slumberparty på en kirkegård og se teenflicks hele natten i LA, en af de første dage. Det lyder som det sejeste arrangement!

NØJ jeg glæder mig! Nu ved jeg ikke, hvor meget mere, jeg kommer til at skrive om rejsen, inden vi smutter og faktisk er derovre, men jeg håber sådan, at I ikke er trætte af det og har mod på at følge med derovre. Hvad hjertet er fuldt af løber blogger over med, U-S-A, U-S-A 😀

Dato Måned By
14 Aug LA (overnatning The Line Hotel)
15 Aug LA
16 Aug LA
17 Aug LA —> Med stop til forkost i New Port Beach —> San Diego (overnatning HER)
18 Aug San Diego
19 Aug San Diego —> Palm Springs (overnatning Ace Hotel)
20 Aug Palm Springs —> Kører igennem Mojave –> Grand Canyon (overnatning South Rim, Mather Campground)
21 Aug Grand Canyon (overnatning North Rim, Kaibab Lodge)
22 Aug Grand Canyon –> Zion National Park (overnatning South Campground)
23 Aug Zion Nationalpark
24 Aug Zion National –> Antelop Canyon –> Las Vegas (endnu ikke hotel)
25 Aug Las Vegas
26 Aug Las Vegas –> Yosemite (endnu ikke campground)
27 Aug Yosemite
28 Aug Yosemite
29 Aug Yosemite –> Kør mod Bridgeport (overnatning i camper HER)
30 Aug Bridgeport
31 Aug Bridgeport med udflugt til Bodie
1 Sep Bridgeport –> Sonoma Valley (overnatning HER)
2 Sep Sonoma Valley
3 Sep Sonoma Valley
4 Sep Sonoma Valley –> San Francisco (overnatning HER)
5 Sep San Francisco
6 Sep San Francisco
7 Sep San Francisco
8 Sep San Francisco
9 Sep San Francisco
10 Sep San Francisco —> LA (overnatning i Monterey HER)
11 Sep San Francisco —> LA (Endnu ikke campground nær San Luis Obispo)
12 Sep San Francisco —> LA (Endnu ikke campground nær Santa Barbara)
13 Sep LA (måske overnatning i Santa Monica?)
14 Sep LA –> Hjem

35 kommentarer

• Victoria

Min mor har ofte lejet vores lejlighed ud, og hvis man vælger folk med omhu er det altid gået helt fint 🙂 Personligt synes jeg udlejningen er irriterende, mest fordi det er besværligt og irriterende ikke at kunne være derhjemme, ikke så meget fordi nogle fremmede sover i min seng. Men udlejningen er årsag til, at vi har råd til at have sommerhus, og det er jo dejligt at have 🙂

• Mie

Jeg kan klart anbefale Hotel Aria i Las Vegas (the strip) – et af de nyere hoteller, virkelig lækkert til en OK pris.
    Eftersom som jeg selv har boet 3 måneder i LA ville jeg klart anbefale flere dage dér – byen byder på så mange smukke oplevelser; hiking i Malibu (Parker Mesa Overlook Trail) eller ved Hollywood skiltet, padle boarding ved long beach i små hyggelige kanaler, kigge på surfing ved Malibu eller Newport Beach. Og ellers byder LA på eminent shopping, lækre strande og fantastiske spisesteder. Tjek evt. min instagram (mie_88 – ca. 30 uger tilbage), der har jeg tjekket ind mange af de anbefalelsesværdige steder.

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg GLÆDER mig til at følge med i jeres tur – og samtidig er jeg smadder misundelig! Min kæreste og jeg havde planlagt en lignende tur som sommerferie i år, var begyndt at spare op og planlægge ruten sådan helt præcist. Men.. så “kom vi til” at købe et hus! En stor drøm for os begge og en “investering i vores fremtid” 😉 Så USA-eventyret må lige vente lidt og i stedet glæder vi os så over, der nu kun er 2½ mdr. til vi overtager vores hus.

• Line

Jeg synes sagtens i kan udleje til Airbnb, bare udvælg den i lejer ud til.

Jeg har lejet ud til en kvinde fra tyskland der skulle insemineres i kbh, så hun skulle bare slappe af 3 dage op til og 3 dage efter, en meget rolig lejer.

En anden var en studerende der skulle tage en eksamen her i dk, så hun sad i 4 dage på biblioteket fra 8-17 om aftenen.

Så tror ikke i skal frygte det, plus 10.000 kr er godt til lidt ekstra oplevelser?

• Louise

wow, hvor bliver det bare en super fed tur for jer! Jeg var afsted sidste år men tog turen omvendt:) jeg kan helt sikkert anbefale Los Padres National Forest når i kører ad Highway 1. Den ligger tæt på Solvang, og er så smuk. Desuden ligger indgangen til Michael Jacksons Neverland også der;) Insidertip: hvis i kører forbi porten til Neverland og videre opad, er der på et tidspunkt et stort sving med udsigt udover landskabet (højre hånd). Hvis man stiller bilen på grusparkeringen og går et par meter derudad, står der en gammel sofa. Fra den kan man se den smukkeste solnedgang. Den stod der i hvert fald sidste år;)
    Glæder mig til at følge med! Det bliver så fed en tur

• Louise

I Zion National Park kan man vandre en tur i vand mellem klipper og skråninger. Det er super fedt – også selvom man har våde fødder fra det første skridt. Men man vender sig hurtigt til det, og så er det bare en super god tur! Er lidt misundelig 😉

• Laura Valeur

wow! Det lyder godt nok dejligt. Da jeg var i yosemite sidste år, overnattede vi på en campingplads der hed “green lodge” det var et helt vildt hyggeligt sted og kan klart anbefales. (tænker også at det er noget for dig) god tur!

• Marie

Jeg var i Zion i sidste uge, og nej, to dage i Zion er ikke for meget. Jeg var der med min familie, og der er virkeligt mange fede hikes, fx ‘Angels Landing’, ‘The Narrows’ og ‘Canyon Overlook’.
    Sidste år var vi i Yosemite i nogle dage, hvor vi vandrede ‘Mist Trail’, det var/er en virkeligt smuk tur, hvor man går ved siden af et vandfald. Det vil jeg virkeligt anbefale!

• Agnete

Hej Cathrine. Fed rute! Håber I får den bedste tur 🙂 Har selv været på næsten den samme tur sidste år. Det er en klassiker 🙂 Et godt råd: Vær klar på evt. at droppe ellers planlagte oplevelser eller ændre lidt på ruten undervejs. Ting tager bare altid længere tid end forventet. Det er min erfaring i hvert fald:-) Og der er så meget at se, så man vil nok altid tage hjem igen og have oplevelser til gode til en anden gang 😉

En forspørgsel (hvis du har tid): Hvordan var jeres rute ca., da I kørte rundt i New England? Har prøvet at lede i dine gamle indlæg. Vi står og skal afsted på roadtrip i det område til sep. og er i tvivl om hvor langt vi kan nå omkring på den tid vi har til rådighed 🙂

• Louise

Første gang vi lejede ud via Airbnb skulle jeg lige vænne mig til det, men nu gør vi det hver eneste gang, vi er ude at rejse. Det er så nemt tjente penge, og nu går jeg mere op i at være EB perfekt vært end at tænke over at nogle sover i vores seng (dog med gæstedyner osv). Kan klart anbefale det!
    Og glæd jer til turen. Har taget præcis den samme bare i omvendt rækkefølge. Vi planlægger til Sydstaterne fortiden:-)

• Maria

Ih, jeg glæder mig virkelig til at følge med i jeres tur! Jeg kom hjem fra et 3 ugers road trip i Californien i søndags. Vi startede dog i San Francisco og brugte nogle dage på at køre ned til Santa Barbara ad Highway 1 og derfra videre til Vegas, Grand Canyon og LA. Big Sur er simpelthen noget af det smukkeste! Har I kun sat 1 dag af til at køre fra San Francisco til LA? I bør i hvert fald unde jer selv at hav tid til et par stop langs Big Sur-kysten og nyde udsigten 🙂 Vi havde 2 overnatninger i Vegas og vi var mætte, da vi rejste derfra. I gør klogt i at være i Vegas i hverdagene, hvor hotellerne er væsentligt billigere. Vi fik et 4-stjernet hotel til 45 dollars pr. nat via hotwire.com. Eneste minus var heden. 46 grader og en ikke-nedkølet pool betød vandtemperaturer på omkring 40 grader. Prøv evt. at finde et sted, hvor de nedkøler poolen 😉 Ellers er der nogle lækre rooftop-barer, heriblandt Omnia Nightclub, hvis I er dansetyperne 😛 En taxachauffør fortalte os, at den var blevet kåret til USA’s 2.-bedste natklub, og vi var i hvert fald ikke skuffede (om end det var noget dyrt i det – $10 for mindre end en halv liter vand 😉 )

• Cathrine Nissen

Nej vi har tre dage til Highway 1 🙂 FEDT FEDT med tips, tusinde mange tak Maria 😀 Det er så fedt at få jeres erfaringer med! KH

• Mie

FED tur!! Mit øje skuer lige, at I ikke har fundet hotel i Vegas endnu. Jeg har boet der i 2 år, og jeg vil anbefale at I måske lige smider et par ekstra knaster i og så bor på hotel på The Strip. Især når I ikke skal være der i længere tid – så det er fedest at bo “der hvor det sker”, som er omkring The Mirage, Caesars Palace, Treasure Island mm. Derudover vil jeg helt klart anbefale en tur til Freemont Street, som er den ældste “spillegade” – ikke mange ved, at den eksisterer, men det er en fantastisk oplevelse! Håber Jeres tur bliver som I forestiller Jer – det lyder fantastisk!

• Cathrine Nissen

TAK TAK TAK Mie, der er ikke rigtig kommet tips til Vegas, det lader til de fleste springer over eller gør det i en fart. Jeg har kun noteret mig neon-museet, så det er super med både Freemont st. og tip til hoteller – kæmpe tak! KH

• Emilie

Jeg vil virkelig anbefale et show i Las Vegas. Det er stedet jo også kendt for. Selv så jeg Cirque de Soleil og det var intet mindre en fremragende. Jeg var helt blæst væk efter den forestilling. Artisterne var så sindssygt seje og dygtige!

• Anna

Det er så spændende at høre om jeres tur, og jeg glæder mig meget til at høre om jeres oplevelser i skønne cali. Jeg har boet i San Diego, hvilket er min absolutte yndlingsby! Den har virkelig alt, og er så sindssygt nuanceret. De forskellige bydele er vidt forskellige og charmerende på hver sin vis. Synes egentlig af samme årsag, at SD minder meget om København.
    Kan tilslutte mig en anden kommentar, fra den her i tråd – særligt den del der er rettet mod, at PB er for lækkert. Det er mit yndlingsområde, og der hvor jeg boede. Der er så lækker en stemning at man bare kommerhelt ned i gear! Håber på mange billeder derfra 😀

PS. Hvis I er tossede med kød, så kan jeg på det varmeste anbefale jer at tage på Phill’s Barbeque. De har de VILDESTE ribs!! De er så gode…. Vi var der så ofte, da jeg studerede i PB. Alle vi havde på besøg, tog vi med derhen. Og det endte altid med, at vores gæster kom der igen – flere gange – under deres besøg.

Derudover har jeg været mange af de steder, som I har på listen. Igen – GLÆD JER!!! 😀 😀

• Sarah

Bare af ren nysgerrighed – hvad skal I bruge så mange dage på i Zion og Yosemite? Har selv været der, og det lyder af mange dage, men måske I har planlagt en masse friluftsaktiviteter netop dér?
    San Fran er btw en awesome by 🙂 og Vegas er virkeligt cool. Men det kan godt være, at det ikke er muligt at gå ude om dagen, med mindre man altså er meget varmeglad 😀 vi havde over 40 grader hver dag og omkring 38 om aftenen. Men det var faktisk okay om aftenen, sikkert fordi det var tør varme.

Det bliver uden tvivl en megaawesome tur 🙂 (hvis ikke jeg selv tog på udveksling til USA om tre uger havde jeg også været dødmisundelig, haha)

• Cathrine Nissen

Udover de klassiske hikes som ud til Bridalveil, ud og se Sequioas osv. så kan man booke hiking i måneskin, hvor lyset fra stjernerne er rigeligt frem for lommelygter, man kan rafte osv. Det kan også tænkes, at vi tager en dag til i Las Vegas – lige præcis derimellem er intet booket, men vi er klart mere til natur og hiking end til spillemaskiner 🙂 Det er ret fedt, du spørger ind til planen – den er også fleksibel hist og pist, så det er så fedt at høre fra jer 🙂 KH

• Sarah

Ah, cool cool, det lyder fedt!
      Jeg er bare ikke rigtigt bekendt med, hvad man kan lave der (i hvert fald ikke i op til flere dage), så det er meget spændende lige at høre. Meget fedt at jeres plan er rimeligt fleksibel visse steder – da jeg var på den tur (Cali, Nevada, Utah, Arizona), havde vi en ret stram tidsplan, og der var ikke særligt meget “wiggle room”, og det var ærligt talt lidt ærgerligt.
      Men altså, vi havde vist én eller maks to aftener i Vegas og egentlig synes jeg ikke, at vi manglede mere tid der – når man har set The Strip, så ved jeg ikke rigtigt, hvad man ellers skulle udforske. Men byen er klart et besøg værd (og nok endda mere, når man rent faktisk er fyldt 21, hvilket jeg ikke var sidst 😉 )! Dog er naturen i længden langt mere interessant end de enarmede tyveknægte, det giver jeg dig helt ret i. Man skal lige prøve det, men så er det heller ikke vildere 😛

God tur!

• Cathrine Nissen

De har et rejt sejt neon-museum, jeg gerne vil se, det lyder selvfølgelig mega kedeligt, når jeg lige skriver det, haha! Vi skal da lige se, om vi kan vinde lidt monetos til resten af turen, det ville være tiltrængt 😛 KH

• Marlene

Jeg står også og skal til Californien i næste måned, og har faktisk hele 4 overnatninger i Yosemite + 2 overnatninger i Kings Canyon – simpelthen fordi vandreskoene også bare skal bruges flittigt. Men hvor har du hørt om sådan nogle måneskins-hikes? Det gad jeg da godt lige undersøge nærmere 🙂 Og fed plan I har jer, i øvrigt!

• Sara

Det ser virkelig ud som en lækker tur 🙂 Jeg har taget stort set den samme rute.
    Jeg har boet i San Diego i et halvt år, bare på den anden side af Bay’en, hvor I skal bo. Det er et virkelig lækkert sted I skal bo.
    Jeg kan anbefale at cykle langs stranden til La Jolla, og se sælerne og klipperne – og spise en is. På vejen cykler man igennem et beboelseskvarter, der er ret interessant og pænt. Det er et gammelt ‘hippiekvarter’, der er blevet mondænt, så alle huse er arkitektonisk forskellige og nogle lidt særprægede.
    Ellers er en solnedgang på enten Mission eller Pacific beach et must, gerne med en starbucks frappo eller kaffe i hånden 🙂 Ellers er det bedste bare at nyde den afslappede stemning i Mission/Pacific, og gå på de lokale barer og restauranter – folk er simpelthen så søde og venlige! Rigtig god tur 🙂

• Cathrine Nissen

Vi glæder os så meget til San Diego – min kærestes far boede der som ung i 1960’erne, så vi har lovet en masse billeder 😀 Rigtig godt at høre, at vi bor godt – flere af jer havde også tippet om at netop Mission og Pacific var herlige at bo i nærheden af 🙂 Fyren, vi lejer af, har både cykler og surfboards vi må låne. Så sejt 😀 KH

• Nanna L

Jeg ELSKER at følge med i andres eventyr! Planlægning, bekymringer, forventninger, dagbøger fra turen og evalueringer efter hjemkomsten – bring it! Jeg rejser selv en del, men hvor sommerferien sidste år stod på interrail Europa rundt, bliver det i år “kun” til en uge i Berlin (har set alle de turistede ting, så bruger netop blogs til inspiration) og en uge i Sydfrankrig.
    Har endnu aldrig været i USA, men når det engang sker, vil jeg klart huske dine indlæg 🙂

• Cathrine Nissen

Åhhh interrail er simpelthen også på min to do liste en dag – måske med børn engang? En uge i Berlin og en uge i sydfrankrig lyder simpelthen så herligt! Rigtig god fornøjelse Nanna 😀 I’ll bring the whole shebang! KH

• Sigrid

Vi lejer altså vores lejlighed ud hver gang vi ikke er hjemme…stort set.
    Jeg synes selv, at det var vildt underligt i den første gang. Faktisk var det min kærestes projekt, og ham der ordnede det hele, for jeg kunne simpelthen ikke overskue at der skulle være fremmede i vores hjem (!) – men pengene kunne jo være et lækkert tilskud til tre ugers ø-hopping i Grækenland den sommer.

Og det viste sig, at der INTET er at frygte, og egentlig heller ikke noget mærkeligt ved det.
    I dag er jeg mere nervøs for, om vores gæster har det godt, mens de er der.
    Vi er til gengæld virkelig kræsne med, hvem vi lejer ud til! Vennegrupper i starten af 20’erne og familier med mindre børn (min kæreste: “Er du klar over, hvad jeg kunne finde på, da jeg var 5 år?!”) er fx no go.

Det fede er, at vi får gjort totalt hovedrent hver gang, og vores gæster er super gode til at gøre rent efter sig, så er det virkelig skønt at komme hjem fra ferie. Og så er der selvfølgelig pengene 😉

Det kan altså virkelig anbefales!

• Cathrine Nissen

Det er nok den første gang, man lige skal over 😀 Jeg kunne nok også godt overskue en uge ad gangen, og så bare tage op til vores svigerforældre og sove. Det er trods alt virkelig gode penge 😀 Jeg elsker også selv at bruge Airbnb og vi opfører os jo også pænt ude. Hm… Det er bare det med andres prutter i vores seng hahaha! Hvis vi havde gæsteværelse, så havde vi ingen skrupler! KH

• Nina

Jeg vil bare lige sige at det (for mig) er SÅ lækkert at du skal på denne tur. Det er en ren kilde til inspiration, da min kæreste og jeg faktisk står overfor præcis samme tur (almost) og tager af sted d. 13. august. hvor vi dermed næsten følger jer.
    Så gerne updates, op til og undervejs, så vi kan måske kan stjæle jeres gode erfaringer og måske de dårlige også. Har trawlet kommentarerne på alle dine indlæg vedr. denne tur, og skrevet fif i excel. Hehe glæder mig til at følge med!

• Cathrine Nissen

Haha det har vi også gjort – ALT er i Excel 😛 Fedt at nørde ferie sammen! Så rejser I jo lige en dags tid før os. Hvad har I ellers inkluderet, som vi ikke har? KH

• Nina

Det eneste I ikke har på listen, som står på vores er faktisk Lake Tahoe, Santa Barbara og Carmel. Min kæreste har taget den klassiske tur før, så han har fået lov at tilføje nogle atypiske ting. For mig vil det hele være nyt og en oplevelse, så han har mere eller mindre fået frie tøjler til ruteplanlægningen. Mit job er så “bare” at spare lommepenge op (lettere sagt end gjort), og samle tips til god mad 😉 Altid god mad! Og masser af burgers. I øvrigt har Emily fra http://www.cupcakesandcashmere.com netop opdateret hendes guide til L.A. med gode spisesteder, spasteder, seværdigheder og deslige. Her har jeg i hvert fald skrevet en del ned, da hun jo er lokal og har yppergod smag i alle livets aspekter 😉
      I forhold til det med burgere, fandt vi ved et tilfælde ud af at Five Guys Burger er helt i gennem lækkert! Helt standard amerikansk burgerkæde. Men smagen sidder lige i skabet. Og deres chili fries er to-die-for. Ved ikke om det er old news, men vi blev i hvert fald positivt overraskede, da vi ved et tilfælde i New York lufthavn måtte have lidt spise inden vi skulle flyve videre.

• Jeg glæder mig enormt til at følge med!! 😀

Og mht. Airbnb, så har vi udlejet vores gæsteværelse – dog mens vi var hjemme – en enkelt weekend i juni. Det gik fint nok, men det er også lidt mærkeligt at have fremmede boende. Vi holdet det i hvert fald til en weekend i ny og næ, og når vi er hjemme. Ville også have det lidt mærkeligt med at fremmede rendte rundt i mit hjem, når jeg ikke var hjemme… Selvom det jo ikke burde betyde så meget.

• Cathrine Nissen

Godt at høre, jeg ikke er den eneste, Søs! Jeg gad også gerne, hvis vi havde gæsteværelse. Men vores egen seng! Det er den, vi en dag skal lave babyer i, og så skal fremmede ligge og prutte i den, haha! Ej jeg lægger alt for mange følelser i døde ting, men det er sgu bare lidt mærkeligt 😀 Og fedt, du glæder dig til at følge med 😀 KH

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg tror på, at det bliver det fedeste! Jeg glæder mig sindssygt meget til at høre om det hele. En dag vil jeg også selv smadder gerne på roadtrip i USA, så det er dejligt med nogle drømme og noget inspiration.
    Rejser selv til NY d. 13. september, og har aldrig været i USA før, så jeg kan næsten ikke vente mere. Verden venter på mig 😀

• Cathrine Nissen

Åhhh NYC!! Det er den FEDESTE by i verden (sammen med Paris, og måske KBH 😀 ) NØJ hvor skal du glæde dig JC! Virkelig! Det bliver så dejlig en tur for dig 😀 KH