Invitationer er ude - her kan I finde dem!

Jeg løber og løber og løber

løbebillede1
Billede fra SPARTA

Se nu lige dér, hvor glad jeg ser ud! Midt i mudderet efter en skyller i Dyrehaven.

Søndag var en stor dag. Jeg løb mit allerførste halvmaraton og en sjat. 22 km med Spartas vanlige søndagstræning. Jeg havde vaklet lidt – skulle jeg, eller skulle jeg ikke. Jeg havde hele tiden sagt, at hvis jeg nåede op på et halvmaraton uden ondt i knæ osv., så ville jeg købe maratonbilletten. På en eller anden måde turde jeg bare ikke finde ud af, om jeg kunne, haha! Så havde jeg jo forpligtet mig selv.

Til sidste maratontest i slutningen af januar fandt Sara og jeg ud af, at vi begge havde løbet den – vi havde så siden prøvet at finde en søndagstræning, som vi kunne tage ud på sammen. Der er noget ret motiverende og fedt med en at løbe med bare i ny og næ. Vi er nogenlunde på niveau, løber begge ca. 5:30/km og har aldrig løbet maraton før.

Sparta starter op i efteråret med deres gratis søndagstræningen frem mod maraton – de har fartholdere, vandposter og planlagte ruter og tidsinddelinger. Ret tjekket – jeg har bare ikke prøvet dem før. Og den søndag der passede os bedst – det var den dag programmet sagde 21,5 km. Gisp! Men man skal jo ligesom op på de distancer før et maraton, og det er ved gud kedeligt at forsøge at løbe dem selv – sådan en tre runder om søerne, gaaab. De der Spartasøndage er smarte – den lange distance kan typisk ligge på søndag, og så har de planlagt hele ruten for en.

Men jeg var i tvivl til det sidste, om jeg kunne løbe så langt. Min astma er begyndt at drille mig, i onsdags hvor det var rigtig koldt, fik jeg et anfald på mit løb, så jeg har været ude og få fat i min anfaldsmedicin, som jeg ellers ikke har brugt i hundrede år. Kulde og høj luftfugtighed duer ikke så godt med min astma. Selv om astma elsker motion og god form.

Men altså, 21,5 km. Det er sørme langt. Jeg har MAX løbet 15 km – og det gjorde jeg i øvrigt i januar. Jeg løber dog mellem 10-13 mindst én gang om ugen. Så jeg blev enig med mig selv om, at jeg skulle prøve. Og nu havde vi jo også lavet en aftale. Og så tog jeg i øvrigt dankort med til togbilletten, hvis jeg gav op, haha!

Men hold kæft, hvor er jeg imponeret over kroppen altså. Vilje og styrke er en forunderlig størrelse. Når kroppen skal, så kan den. Og det gjorde den. Vi løb med 5:45/km-gruppen, nu det var min første lange tur. Det passede mig så fint, det tempo. Ih jeg er så stolt altså. Jeg prøvede virkelig at passe på mig selv. Det rigtige gear, mine nye sko, bruge armene fornuftigt og holde mig rank men ikke stiv, som jeg løb.

Vi løb helt ud til Dyrehaven og tilbage langs strandvejen. Ind over Svanemøllen st. og ned mod Østerbro Stadion. De sidste to km var jeg flad – det var min telefon også. Ingen musik, ingen kilometertæller. Knæene gjorde ikke ondt overhovedet, men min venstre hofte værkede lidt. Og så kunne jeg mærke, at tæerne begyndte at gnide irriteret op ad hinanden.

But I did it. Mine første 22 km. Mit første halvmaraton. OG jeg havde ikke ondt. Ikke det store. Ikke ondt i knæene. Ikke ondt i læggene. Og jeg har også haft det så fint mandag og tirsdag – omend jeg var super træt mandag. Bare udmattet. SÅ… Den der aftale med mig selv – hvis jeg kan gennemføre et halvmaraton uden fysiske skavanker – så køber jeg billetten. Jeg holder mit ord!

Billetten blev købt i går, som I kunne se på min snapchat! Mit første maraton falder på min 27-års-fødselsdag (overvejer om vi skal spise eftermiddagskage og boller på dagen, hvis familien alligevel er inde og heppe – orker man det?). HOLD KÆFT hvor er jeg spændt. Det havde jeg aldrig drømt om. Jeg husker stadig, hvordan jeg for halvandet år siden skulle starte op med løb. Hvordan det var en SEJR at gå fra to km til tre km. Hvordan jeg var BANKET, da jeg løb mine første fem. Hvordan jeg af stolthed kastede hænderne i vejret over mine første ti. Nu går jeg for den. Og jeg glæder, glæder, glæder mig bare så meget. Og er lige nøjagtigt lige så rad. Det skal nok gå.

Jeg bruger i øvrigt Nikes løbeapp, i stedet for Endomondo, som jeg ellers har brugt et par år. Derinde kan man adde venner og tilføje, så tilføj mig lige. Så kan vi følge og motivere hinanden. Jeg tror nok, jeg hedder mit fulde navn: Cathrine Widunok Bechmann N. – det er så motiverende at holde hinanden i skak derinde.

HEP HEP HEP på mig!

   

18 kommentarer

  • Julie

    Hej Cathrine. Hvor hurtigt løb du dit halvmarathon, og hvilken tid forventer du at gennemføre dit marathon på? Jeg synes det er vildt sejt i øvrigt! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Cathrine Nissen

      Hej Julie,
      jeg tvinger mig selv til ikke at gå op i tiden, når det er mit allerførste marathon. Det er også det alle anbefalinger lyder på, når man er uerfaren løber på det niveau. Skal du løbe? KH

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sanne

    Sejt du har tilmeldt dig maratonløbet! Jeg træner også med Sparta og har endnu ikke tilmeldt mig… Håber du løber uden problemer igen. Skriv gerne om din løbetræning, løbegear og ikke mindst evt playliste… Jeg er tilmeldt Saras challenge 1000k på Nike Running+. Sjovt og motiverende at se andre får løbet og ikke mindst at få historik på ens egen antal km. Fællestræning og div. apps gør de mange lange ture sjovere! Add’er dig på Nike+ – go’ løbetræning i foråret 😉 HEP HEP HEP…

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Karoline

    Du er for vild! Jeg synes det kunne være rigtig fedt med et indlæg om din løbetræning. Hvordan du kom i gang, hvordan du så har trænet dig op til at løbe de lange distancer og har holdt motivationen. 🙂 Bare et lille ønske herfra mig.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej Cathrine. Tillykke med at du har købt dit startnummer. Det er stort! Jeg løb mit første marathon sidste år, og det er en STOR og fantastisk oplevelse. Og for at svare på dit spørgsmål: Du er mørbanket og stivbenet bagefter på en måde, der er svær at forestille sig, før du mærker det på egen krop, men du vil stadig MEGET gerne fejre din store sejr (så længe det ikke er i en sammenhæng, hvor du skal være ‘på’). Jeg fejrede selv med en stor omgang sushi og dejlig rødvin med min familie, kæreste og bedste veninde og gik derefter tidligt på hovedet i seng.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Catherine

    Stærkt gået Cathrine!

    Jeg skal selv løbe mit første maraton i Paris den 3. april og hold OP hvor er jeg spændt! Jeg bruger selv Nike+ og har brugt den altid – super motiverende app.

    Held og lykke med din træning 🙂

    Vh

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Cathrine Nissen

      ÅHR hvor er det sejt! Paris skulle være vidunderlig – brede boulevarder og så i april. Det er den bedste tid i paris – sommeren kan til tider allerede være på plads. Må du få det bedste løb og pøj pøj! KH

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Trine Hansen

    Du er så inspirerende .. I alle dine indlæg ! Jeg får sådan følelsen ‘bare gør det’ .. Om det er løb, glimmer sko eller USA rundrejse . Bare gør det !! Tak for alle dine inspirerende indlæg, der giver mig mod til nye tiltag . Kh Trine Hansen, Vejle ..

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Cathrine Nissen

      Trine, for faen, hvor er du sød! Der er heller ikke så meget andet for, end bare at gøre det. Fang en drøm og gå efter den. Og glimmerskoene kan man altid købe. TAK for de så søde ord – det inspirerer altså mig til at blive ved. KH

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hvor er du sej! Det er også virkelig fedt, at du har fundet motivationen og elsker at løbe! Endda ser du godt ud mens du gør det, det er ikke alle der kan prale af det 😉
    Jeg tror også jeg vil ønske mig et par løbesko i følle-gave, og så komme i gang. Det tiltaler mig lidt, at man helt selv kan bestemme hvornår man gør det, og man ikke behøver at tage steder hen. Men udstyret skal være i orden.
    Hep hep 😀

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Stine E

    Hvor er det bare dejligt at læse dine oplevelser. Jeg bliver helt motiveret og inspireret af at mærke din glæde gennem ordene. Held og lykke med marathon, det er virkelig sejt 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Du er altså en imponerende ven, sådan at ha’ <3

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • ivy

    hvor er du sej. jeg er en sølle nybegynder der jubler over 2 km, men har helt blod på tanden efter dit indlæg! (ikke efter marathon, bare 10 km kan gøre det;-))

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida Sofie

    Ah for katten, hvor er du bare sej! Jeg er selv lige kommet op på at kunne løbe 10K – men sigter efter et halvmarathon en dag. Du skal nok klare det marathon med bravour 🙂
    Må jeg spørge om din snapchat? Du har sikkert skrevet det flere steder, jeg har vist bare sovet i timen 🙂 x

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mia Back

    Måske kan toesox hjælpe på de irriterede tæer ? Dine tæer ser liiiidt skove ud i hver sin “sokkepølse” men det hjælper med at mam bruger foden korrekt – jeg bruger dem godt nok til yoga, men de findes også i almindelige , træningsbordet kompressions versioner

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida

    Bruger du ikke Endomondos træningsplan mere så? Og kan du anbefale det?

    Og sejt gået! Du skal nok klare det Marathon 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lisbet

    Hold kæft hvor er du sej. Jeg føler mig helt motiveret til at forsøge mig med løb, selvom jeg også har astma og aldrig har løbet længere end 2 km – inkl. pauser, that is (*abe-med-hænderne-for-øjnene*)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • rebecca

    JA, det orker man! Man er HELT flyvende bagefter. Man kan bare ikke rigtigt gå – jeg havde i hvert fald allerede store problemer efter massagen, lige efter løbet 😀
    Forresten vil jeg, frem for at bruge løbeapps, anbefale dig at investere i et gps-ur. Jeg bruger selv Garmin Forerunner 220, og det gør det super nemt at følge med i kilometer og pace, uden at man behøver at være bange for at uret løber tør for strøm 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Invitationer er ude - her kan I finde dem!