Hverdagsglimt

Min guide til Zion, Grand Canyon og Yosemite National Parker

Tænk sig, for et år siden sad vi så småt og kiggede på sommerferien – vores store roadtrip gennem Californien, Utah, Nevada og Arizona. Jeg savner den tur HVER dag. Det er som om, at alle ferier efter denne aldrig bliver ligeså god og smuk og stor. Det var DRØMMErejsen. Through and through.

Nationalparker stod højt på min liste, og vi nåede også at se flere af de store; Grand Canyon, Zion og Yosemite. En anden gang må vi også tage Yellowstone med. Der er så mange smukke steder derovre, og der er faktisk samlet ret mange fine og meget forskellige parker på et relativt lille (med stor fed streg under relativt, haha) område af USA.

I har bedt om et indlæg om vores hikes – det har taget flere dage at lave, og jeg har gemt alle de guides, man får udleveret ved indgangene til parkerne og samlet de vigtigste pointer og de hikes, vi selv gjorde, her. Jeg håber, det kan bruges.

Udstyr? Det kræver faktisk ikke det store på de mere almindelige hikes. Jeg havde mine Ecco-vandrestøvler med, men de var faktisk lidt varme og tunge derovre, hvor temperaturen lå mellem 28-40 grader. Almindelige sneakers kan til gengæld være en lille risiko – de er glatte underneden, Adam kunne altså være kommet til skade flere gange i sine, som han gled rundt. Hvis man har mulighed for en mere trail-agtig sneaker (a la dem her eller dem her), lavet til trekking, så vil jeg klart anbefale det. Det skal jeg have til næste store hike/trekkingtur. Ellers havde jeg købt et enkelt par sokker lavet til hikes – det fungerede ret godt i forhold til kompression og ingen irriterende syninger. Ellers havde vi helt almindeligt træningstøj på – det samme vi har på i træningscenteret. Det er hurtigtørrende og ventilerende. Vi har begge en merinouldtrøje med lynlås fra skiture, som altid var med i tasken, i de tilfælde man frøs i skyggen.

Adgang? Jeg kan KUN anbefale et “America the Beautiful pass” til 80 $, som sikrer gratis adgang i alle de store nationalparker. De gælder for et år og kan have to brugere – I kan altså dele udgiften med et andet par, der måske skal af sted inden for samme år! Det kan købes HER eller ved ankomst til første park.

Entrance fee til parkerne uden “America the Beautiful pass”: 25-35 $ pr. bil – gælder typisk for syv dage, så længe man bliver inden for parkens grænser. Man betaler hver gang man kører ind og ud. Ved indkørsel får man en opdateret avis til events de kommende dage, samt hike information med gode tidsangivelser og anstrengelsesniveau – tag dem endelig med. De var uundværlige for os i alle parkerne. Det kan kun anbefales at have det pass, hvis man skal se flere parker.

Hvorfor national parker? Naturen er det vildeste vidunder, og det største privilegium er at komme tæt på den, være i et med og få oplevelser for livet, en smule afskåret fra omverdenen uden mobilen for enden af fingrene. Alle parkerne kan noget forskelligt men min favorit var Zion, skarpt efterfulgt af Yosemite. Virkelig, und jer selv at opleve nogle af de hikes i den del af USA. Det er så vildt. Og helt vildt let tilgængeligt. Ved indgangen til hver park får man kort med trails, en opdateret avis for tre måneder ad gangen, der opdaterer på sæsonen med nye anbefalinger or ranger-programmer. Man kan hike og bo på dyre lodges, men også gå all in som vi gjorde – og sove i telt for typisk 15-20 $ for en nat på camp ground. Det kan ikke anbefales nok.

Kan man tage børn med? SAGTENS! Der er så mange fine og lette hikes i alle parkerne – ofte udvikler de sig også i etaper, så man kan vende om.

Jeg har samlet tips til de tre parker store parker, vi besøgte, med navne og info på hikes vi tog – og så er Antelope og Death Valley inkluderet, når man alligevel er i området. Antelope er dog ikke en nationalpark FYI. Hit me back med rettelser, tilføjelser eller spørgsmål.

PS: Ordet trail head går igen flere gange – det er startmærket for enhver trail, og fx dér man mødes med en ranger, hvis man går med på en ranger walk.

rockpapercali, cathrine nissen, papillon helicopter tours, grand canyon

GRAND CANYON NATIONAL PARK

Lige uden for parken, på sydsiden, ligger byen Tusayan, som er den nærmeste by til Grand Canyon på den side. Der ligger et stort hotel, en McD (selvfølgelig) og lidt andet forskelligt. De har en lille men ret velassorteret convenience store, hvor vi stockede op på snacks og drikkevarer. Forvent ikke alverden, men hvis I ikke har en campplads, kan man sagtens sove her på enten hotel, inn eller motel. Der ligger et par muligheder. Bedst ratede restaurant i byen er We cook pizza and pasta – det hedder den, seriøst. Udmærket, after-ski-agtig restaurant. Igen, forvent ikke alverden.

En anden by relativt tæt på er Bedrock City – den ligger ca. 22 mil fra Tusayan. Eller Flagstaff som er den største.

Vi campede i eget telt på Mather Campground, på South Rim, – bestilte campgrounden hjemmefra.

Vi lavede den fejl at tro, at vi på dag to bare kunne køre til North Rim efter en lang dags hike for at overnatte – den køretur tager flere timer pga. lav fart i nationalparkerne og kringlede veje. Vi havde booket og betalt værelse på nordsiden, som vi måtte skippe. Det er ærgerlige penge at brænde af, fordi vi havde undervurderet terrænet.

For at starte hikes tager man til Grand Canyon Visitor Center og derfra kører gratis shuttle bus services hikere ud til de points, de vil gå fra. De kører i pendulfart det meste af dagen.

Hike på South Rim:

Først og fremmest skal man altså have respekt for den ekstra varme og høje sol ved Grand Canyon. Jeg havde rygsæk med vandsystem i, og den blev genfyldt ved flere vandposter undervejs. I alt drak jeg ca. syv liter vand, spiste  en stor sandwich og en hele pose salte mandler + et æble. Varmen og solen er ekstrem, og højden gør det anstrengende at gå – heldigvis kan man bare vende om, når man ikke gider mere.

Den mest kendte store hike på South Rim er Bright Angel Trail – som var dén vi gjorde i Grand Canyon. Den består af fem etaper – den første del er asfalteret. Hele hiken er 14,4 km med et højdefald på 925 m (og man skal ligesom både op og ned 😉 ). Her følger etaperne:

1. “Upper Tunnel”sværhedsgrad: Let. Roundtrip: 0,6 km. Klaret på 20 minutter. Fald: 20 meter.
  2. “Lower Tunnel”sværhedsgrad: Moderat. Roundtrip: 2,8 km. Klaret på 1-2 timer. Fald: 180 meter.
  3. 1,5-Mile Resthousesværhedsgrad: Moderat. Roundtrip 4,8 km. Klaret på 2-4 timer. Fald: 340 meter. Her stoppede min kæreste pga. ondt i knæet – højden og faldet er anstrengende.
  4. 3-Mile Resthouse – sværhedsgrad: Anstrengende. Roundtrip 9,6 km. Klaret på 4-6 timer. Fald: 645 m). Her stoppede jeg og vendte om.
  5. Indian Garden sværhedsgrad: Meget anstrengende. Roundtrip 14,4 km. Klaret på 6-9 timer. Fald 925 m.

Andre hikes: South Kaibab Trail (9,6 km roundtrip med 620 meter fald). Hermit Trail (11,3 km roundtrip med med fald på 510 meter). “Rim to river”, som er turen helt ned til floden (fald på 1500 meter) – dét er en lang tur og anbefales kun folk i rimelig/god form, og man skal starte meget tidligt på dagen for at nå hele den lange tur til bunden og op igen – eller have sørget for tilladelse til at sove i bunden for at gå op dagen efter. “Rim to rim”, som er turen fra nordsiden til sydsiden af Grand Canyon – de fleste går den over et par dage for at nå view points. Typisk starter man fra nordsiden og går via North Kaibab Trail (23 km) og Bright Angel Trail (15,5 km) for så at ramme sydsiden; i alt ca. 38,5 km.

Andet at se ved Grand Canyon:

1. Se Mather point – fint og klassisk udsigtspunkt over Grand Canyon.
  2. Riverrafte på Colorado River i bunden af Grand Canyon.
  3. Flyve helikopter over Grand Canyon (det prøvede vi og benyttede os af Papillon)
  4. Gå på Skywalk – en glas bro overhængende kløften – ved Eagle Point (mere her)

rockpapercali, cathrine nissen, papillon helicopter tours, grand canyon

^^^Grand Canyon

ZION NATIONAL PARK

Min absolutte yndlingspark, som jeg SKAL tilbage til en dag. Den var så anderledes med sine røde farver, smukke hikes og gode størrelse. Hovedbyen ved Zion National Park er den lille og faktisk ret charmerende Springdale. Her er et ret stort udvalg af restauranter, hoteller, inns, campgrounds, convenience stores – men uden byen mister sin charme som miniby. Bemærk, at vi er i mormonland = Utah, hvorfor alle ikke serverer alkohol.

Vi ankom uden at have et sted at sove sent om aftenen, men var heldige at få en nat i suiten hos det mest vidunderlige gay couple, der ejede og drev Under the Eaves Inn – det ældste inn i byen; et stort victoriansk hus med en fin lille have til – de har syv værelser, så det var rent held. VIDUNDERLIGT lille sted.

De andre nætter var på South Campground (first come first served, 16 $ pr. nat), hvor vi kørte hen meget tidligt på morgenen og fik sat os på en god plads helt ned til floden med bjergene lige foran os – meget romantisk (og en af de nætter Adam var lige ved at fri, virkelig smukt!)

Vores bedste madoplevelse var KLART på Whiptail Grill, en gammel tankstation lavet til restaurant. SUPER god mad, virkelig god pineapple bbq sauce, kan jeg huske, haha!

Andre anbefalinger er Spotted Dog Café, hvor vi spiste udmærket morgenmad. Flying Monkey der serverer pizza – i den lidt dyrere ende, men stadig okay. Bit & Spur Mexican Restaurant & Saloon serverer virkelig gode ribs og har livemusik i weekenden.

Anden større by i nærheden er Hurricane og St. George.

Ingen biler er tilladte inde i selv parken på andet end hovedvejen – for at beskytte dyrelivet. Igen starter man ved Visitor Center og tager shuttle bussen til det trailhead, man vil starte ved. Det virker upåklageligt!

1. Angels Landing Trail via The West Rim Trail

En af de mest kendte hikes i Zion National Park og en klart “must do”. Ikke for dem med højdeskræk! Adam så sig for første gang slået af sin højdeskræk på det sidste stykke af turen –  det ikoniske stykke mod toppen helt ude til Angels Landing (som I kan se på billedet ved min venstre hånd og opefter). Den første lange del af turen er stejl men god og relativ bred at gå. Som man skal begynde at klatre og stige i højden, bliver hiken mere smal.

I alt tager Angels Landing ca. 4 timer at gå – frem og tilbage – med en længde på 8,1 km og et stigning på 453 m.

Det er kategoriseret som et anstrengende hike med strækninger, hvor man klatrer på ydersiden og holder fast i kæder boltret ind i bjergsiden. Der er risiko for at komme til skade, da der er frit fald. Jeg hørte fra rangers, at man stadig overvejer at lave den sidste del af hiken til én, man skal have særpass til. Der er desværre folk, der har mistet livet, men den føltes ikke livsfarlig overhovedet, og man kan sagtens klare den – børn gik også, selv det smalleste og sidste stykke. Man skal bare tænke sig om (og ikke være bange for højder).

rockpapercali, cathrine nissen, zion national park, the narrows hike

2. The Narrows via Riverside Walk (^^^Billedet med mig i vandet er fra The Narrows)

Mit YNDLINGSHIKE!! Det var det smukkeste, jeg nogensinde har prøvet på naturfronten. The Narrows bliver kategoriseret som et anstrengende hike, men det er mest sin længde på 15,1 km (roundtrip) med 13 km af dem i vand – fra vand til anklerne til vand til livet.

Hiken kræver specialudstyr. I Springfield kan man leje særlige neoprensko, som ABSOLUT kan anbefales og det samme med en vandrestav – ikke de smarte af metal men en reel stor træpind. Man går på sten i floden, oplever strøm i vandet og kan let glide – vandrestav er også vidunderlig. Vi havde begge almindeligt træningstøj på, som er hurtigttørrende; shorts og top.

Bemærk: Her er ingen vandposter til rent drikkevand og ingen toiletter. Det betyder altså, at man må forrette sin nødtørft i floden (!). Hele længden af hiken er 15,1 km frem og tilbage, og vi fik ca. 10-12 km af dem. De fleste andre stoppede dog lang tid før, så man kunne godt få privatliv og “holde vagt” for hinanden, hvis man måtte sætte sig på hug og tisse. Altså, man skal ikke være for fin, når man er i naturen. Samtidig skal man også sørge for at have nok drikkevarer og snacks/frokost med.

Hvordan? Den første kilometer af The Narrows foregår på asfalteret sti, hvor man går langs floden; “Riverside Walk”. Stien stopper, og så hopper man i floden og begynder at gå. Hiken hedder The Narrows fordi man går i floden mellem to klippevægge, som kun bliver smallere og smallere. Det er her, man finder det smalleste sted i hele Zion. Man starter i vand til anklerne, og som man går i floden veksler vandstanden. Når vandstanden er høj, så skal man på et tidspunkt svømme – grundet tørken hele sommeren blev det ikke dybere end til navlen på noget tidspunkt.

Fare? Masser af familier tog hiken, og der er sandbanker man kan sidde på og nyde frokost og tage en pause ved. Mange stopper og sidder i en solstråle og slapper af. Det nemme er, at højdefaldet stort set ikke ændrer sig, til gengæld kan vandet være trættende at gå i – især med de strømninger man oplever.

Man SKAL dog holde øje med vejret. Der har været nogle forfærdelige ulykker, hvor flash floods har taget folk med, og så er de druknet. Alle smalle canyons er potentielt farlige. Flash floods skabes typisk ved uvejr længere væk, hvor regnen falder voldsomt og skaber store stormfloder på minutter. Man skal holde øje med om vejret forværres, om der kommer flere skyer på himlen og torden. Hvis man spotter debris i vandoverfladen, vandstanden stiger eller strømmen i vandet tager til, så kan det være faresignaler om flash floods, og dem kan man ikke løbe fra. Vi så en enkelt i en flod, som vi krydsede en bro. Træer bliver revet op med roden – det er altså voldsom kræfter på spil. Men så længe man holder øje med vejrudsigten, er alt vel.

Andre hikes i Zion: Weeping Rock Trail, som er kort på 0,6 km frem og tilbage, men den er relativ stejl og slutter ved et fint dryppende vandfald. Upper/Lower Emerald Pool Trail, som hver er knap 2 km frem og tilbage og fører til pools og vandfald (så længe der ikke er tørke). Spørg altid i Visitor Center om særligt gode trails – de ved alt om, hvad der er smukt for årstiden.

rockpapercali, cathrine nissen, zion national park, the narrows hike

^^^Zion National Park, South Campground – vores “badeværelse” ved siden af teltet

calihike15

YOSEMITE NATIONAL PARK

Okay, her har jeg i virkeligheden meget lidt hjælp at give for parken er GIGANTISK! Vi har set nærmest et frimærke af den til trods for 2-3 fulde hikedage. Det er til gengæld en park, hvor man stadig gerne må køre inde i – hvis man har liiidt travlt eller kun én dag til at se de store punkter, så kan man faktisk gøre det fra bilen. De taler dog om at gøre parken bilfri ligesom Zion – 34 bjørne har mistet livet ved påkørslen i 2015.

For overnatning skal man være hurtigt ude, hvis man vil sove inde i parken – der er en indgang på nordsiden og en på sydsiden. Vi boede et godt stykke uden for parken i byen Bridgeport. Alt inde i parken var booket, da vi kiggede seks måneder inden. Men der er flere muligheder at kigge på fx. Curry Village.

I centrum af parken finder man Yosemite Valley, som er en ret veletableret lille by, som mest af alt eksisterer i foråret, sommeren og efteråret, når parken er fyldt med gæster. Her man en stor convenience store, museer, galleri, gift shops osv. Herfra kører shuttle busser ud til diverse trail heads. Man kan leje cykler osv. for alternative ture rundt i parken.

calihike_col6

calihike_16

1. VERNAL AND NEVADA FALLS VIA MIST TRAIL (^^^Billedet herover)

Vores første hike i Yosemite var mod Vernal og Nevada vandfaldene. Man går via Mist Trail, som faktisk også fortsætter til Half Dome, som man dog skal have permit til.

Hiken til de to vandfald er i tre etaper – efter hver etape kan man beslutte sig for at gå tilbage.

1. Vernal Fall footbridgesværhedsgrad: moderat. Roundtrip: 2,7 km. Klaret på 1,5 timer med et stigning på 122 meter. Her er man ved foden af Vernal fall med fint udsyn til vandfaldet længere oppe.
  2. Vernal Fall – sværhedsgrad: Moderat til anstrengende. Roundstrip: 3,9 km. Klaret på 3 timer med en stigning på 366 meter. Her kan man se hele vandfaldet. Vi sad på sten og spiste frokost og så på den kontinuerlige regnbue i vandstøvet ved udspringet.
  3. Nevada Fall – sværhedsgrad: Anstrengende. Roundtrip: 8,7 km. Klaret op 5-6 timer med en stigning på 610 meter. Man skal hike nogle lidt anstrengende passager, hvor man træder en meter op ad gange på store sten for at stige – vi taler 600 stejle trin. Hårdt for knæ og ankler.

Når man skal tilbage er turen lidt mindre anstrengende og passagerne bredere. HVIS man har permit går man videre fra Nevada Fall til Half Dome, men det kræver altså noget erfaring og er med line påspændt. Half Dome-hiken er KUN åben ved godt vejr.

Det var i øvrigt aftenen efter denne hike, at Adam friede. Helt smukt og afslappet.

rockpapercali, cathrine nissen, yosemite national park

2. MONO PASS (^^^Billedet herover)

Dagen efter stod vi op, nyforlovede, og prøvede for første gang en hike med en ranger. Parkerne er fyldt med rangers, som i mange tilfælde er kommet i parkerne siden de var børn og kender dem ud og ind. Hver dag, flere gange om dagen kan man komme på GRATIS guidet tur med rangers, der både fortæller om dyre- og planteliv. Det var virkelig en fed oplevelse.

Vi var 6-7 stykker, der mødte op kl. 09.15, klar til Mono Pass-hiken med vores ranger Sally. Hun var få uger gammel, da hendes forældre tog hende med i Yosemite. Hun havde været der hver sommer siden – og hun var nok ca. 45 år. En lidt mandhaftig men super sej kvinde, der fortalte så mange fine historier og lærte os meget mere, end vi havde gjort på andre hikes. Yosemite er en historisk interessant park, da den har leveret store træer til tele- og lampemaster, som elektriciteten for alvor spredte sig over vestkysten af USA. Det er også en sej park med mange højdedrag, der har taget mange liv fra unge, håbefulde mænd på jagt efter guld i området – spørgelses-western-byen Bodie ligger tæt på Yosemite. Mange troede at værdifulde metaller gemte sig i jorden under Yosemite.

Mono pass starter ved trailheadet langs Tioga Road – ikke langt fra Tuolumne Meadows. Det er et historisk trans-sierra trail (indfødte har gået denne færd til en årlig ceremoni for forårets genkomst (som jeg husker det). Sværhedsgraden er moderat – de fleste kan være med en stigning på 300 meter. Til gengæld er længden 12,9 km – vi spiste frokost med udsigt over Mono Lake og Bloody Canyon (se billedet lige over overskriften til dette afsnit). Man kan gå lidt længere end de 12,9 og få Upper Sardine Lake at se – det gjorde vi.

Andre hikes i Yosemite:

Der er MANGE ikoniske hikes og udsigtspunkter. Vi kørte forbi El Capitan, en gigantisk klippe i granit, som flere hikere bestiger hvert år. Man kan tage Gaylor Lakes – langs Tioga Road. Den giver spektakulære syn mod Mt. Dana – et af de større bjerge i Parken generelt et godt udsigtspunkt udover High Sierra. Man kan også køre i egen bil til Glacier Point og få en af de bedste udsigter udover store dele af parken.

Fare? Man kan altid komme til skade, hvis man overvurderer evner. Half Dome er fx et meget anstrengede hike. Men i Parken lever mange bjørne – de er i udgangspunkt ikke tæt på mennesker, fortalte vores ranger. Og hvis de er, så er det oftest fordi folk ikke har låst deres madvarer inde i bear lockers, som man skal. De er sultne, og hvis der ligger mad i biler, i telte, uden at være låst ind i “duftfrie” beholdere, så kan de altså godt nærme sig. Vi så ikke selv bjørne, men jeg kender flere, der har mødt dem i Yosemite.

rockpapercali, cathrine nissen, yosemite national park

^^^En over 150 år gammel hytte, som højst sandsynligt er blevet beboet af håbefulde minere, der er kommet til Yosemite i jagten på guld og rigdom

rockpapercali, cathrine nissen, Antelop Canyon

ANTELOPE CANYON

Ikke et decideret hike, men mere en guidet gåtur. Til gengæld en stor oplevelse at gå i kløfterne under jordens overflade og se på røde sten formet af millioner af års vandstrøm.

Da det er Navajo territorium, skal man betale for guide og adgang til Antelope Canyon (8 $ for en Navajo permit), men det kan anbefales. Touren tager ca. 1,5 time, og man behøver ikke have en reservation. Lower Antelope Canyon skulle eftersigende være mindre crowded. Eiterway er det smukt, og man får god hjælp af guiden til smukke fotos.

Samme gør sig gældende her ved flash floods – guiderne er dog skarpe til at lukke ned for tourene, hvis de oplever faresignaler.

Nærmeste by er Page, Arizona, som er en relativ stor by med masser af madmuligheder.

rockpapercali, cathrine nissen, Antelop Canyon

^^^Den smalle revne man kan se ca. i midten af billedet – det er dernede man går i Antelope Canyon

calihike20

DEATH VALLEY NATIONAL PARK

Death Valley er faktisk også en national park – området har været et nationalt monument siden 1933. Det varmeste, laveste og tørreste område i hele USA. Der er ni main camp grounds, og man må faktisk gerne sove flere steder langs de 1300 km veje (det er der mange andre steder, man ikke må i USA). Vi fandt en vidunderlig RV at sove i via Airbnb i Tecopa Hot Springs – en af vores fedeste overnatninger, og vi endte med tre nætter i Death Valley. Lidt uventet, men skønt sted.

Reelle, veletablerede hike trails er der ganske få af. Der er tolv populære ruter og yderligere tre selv-guidede trails.

Man skal virkelig have respekt for temperaturerne – vi oplevede turens varmeste i Death Valley på 46/48 grader. Det er altså VOLDSOMT.

calihike_col5

29 kommentarer

• Signe

Hej Cathrine! Sidder i skrivende stund hos Joe og Mark med min forlovet (som også friede i Yosemite – lidt sjovt. Spurgte også lige, om han havde læst din blog 😉 ). Derudover sov vi også ved Justin i death Valley efter at have set din beskrivelse – så Tak for de mange gode anbefalinger! Det er virkelig nyttigt! 🙂

• Anni

Hej Cathrine. Sidder i Fresno, CA og læder din guide. Vi hikede til Vernal Falls i går men pga regn måtte vi opgive at fortsætte videre. Jeg kan se at andre spørger til overnatning. Vi camperede på Wawoma Campground lige indenfor parken. Virkelig fint sted. Særligt spot 34-37 i loop B eller 52-70 loop C, som ligger uforstyrret og ned til floden.
    Derudover vil jeg anbefale dig at tjekke Glacier Nationalpark i Montana. Sidste sommer cyklede min kæreste og jeg gennem Teton, Yellowstone og endte i Glacier. Det sted er MAGISK! Hvis I kommer på de kanter er Iceberg Lake Hike et must.

• Cathrine

Uhhh Yellowstone MÅ vi også opleve – det lyder som den mest magiske tur I har haft. Og fedt med tips, så dejligt at du lige tjekker ind Anni. Hav en fortsat FED tur! KH

• Cecilie

Quick question, Cathrine – som du sikkert ikke har tid til det her midt i de sidste bryllupsplanlægningsting; Papillon – hvordan endte I på dem og hvilken tur tog I? Jeg er ved at gå helt i spåner over alle de forskellig pickups… Jeg ANER ikke hvad der er nemmest og bedst 😛

Derudover håber jeg, at du har gjort en masse af dine bryllups-DIY’s klar til automatisk publicering efter brylluppet (hvor I alligevel bare sejler rundt i en kærlighedsboble).. Skal selv smide en bryllupsfest weekenden efter, så lidt last-minute-inspiration ville ikke være af vejen 😉 [mit helikopter-spørgsmål er jo så til bryllupsrejsen]

• Cathrine Nissen

Åhhh vi googlede og landede på dem. Vi tog Southrim, men det kommer an på hvor man kommer fra. Kan ikke lige huske pickups, men prøv at skrive til dem 🙂
      Jeg når ikke at dele nogen DIYs den første uge – har heller ikke lavet guides eller noget og vores kære fotograf siger, at hun har ekstra ventetid på at vise os billeder, fordi hun klemte os ind i en travl måned. Sååå, jeg kan nok ikke love noget før lidt sent, C. Beklager :/ Men KÆMPE til lykke til jer <3 KH

Siden  ·  Svar på kommentar
  • For filan, hvor har jeg lige behov for at fortælle dig, at jeg i skrivende stund med kæreste og svigerforældre sidder på værelset øverst hos det søde gay couple Mark og Joe! Svigerfar kom lige i tanke om, at han havde booket værelset her, fordi han havde læst din fine anbefaling her på bloggen (jep, jeg fik svigerfar på 60 år til at læse din blog og samtlige opslag om USA).

• Cathrine Nissen

SÅDAN! Hvor er det dog bare vidunderligt. Hav en vidunderlig rejse <3 Dejligt, dejligt at høre fra dig! KH

• Rebekka Kjær Jacobsen

Hej 🙂
    Tak for en rigtig dejlig guide og blog i det hele taget! Min mand og jeg rejser til USA til sommer, og vil også en tur til Zion og bo i telt.
    Du skriver, at i ankom meget tidlig til South Campground (first come first served, 16 $ pr. nat), men hvor tidligt er det helt præcis? Vi skal nemlig køre fra Page, og vil være rigtig træt af at stå tidligt op forgæves 😉

Mvh Rebekka

• Cathrine Nissen

Det er svært at sige, for det kommer an på sæsonen og tidspunktet 🙂 Men vi var der klokken 07.00-ish og der var pladser – ved 9-tiden tror jeg de fleste var væk. Men du ved, vi holdte ikke øje og talte 🙂 KH

• […] Det var så dejligt at lave mit hikingindlæg – det har været på to do-listen LÆNGE, og det var også fedt at mindes alt det gode på […]

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lige et tip. Hvis du synes støvlerne var varme så hold dig fra Salomons sko med GTX (altså gore-tex), det er lidt ligesom at have fødderne i tykke uldsokker. Salomon laver rigtig mange fine sko uden GTX, jeg gik Ben Nevis (Englands højeste punkt) i en ældre model af disse: http://www.salomon.com/dk/product/x-ultra-2-w.html?article=37164

• Rikke

Fin guide og flotte billeder og god bagdel, der 😉
    Måske skal du have med at Grand Canyon er rigtig stor, og der er rigtig mange points og trailheads langs kanten, også nogen der ikke går ned i dalen, hvis man er lidt bange for det. Kan absolut anbefale både at se en solnedgang og solopgang over Grand Canyon, virkelig flot og bevægende. Tusayan er meget som de beskriver den, selvom jeg dog husker lidt flere store hoteller og fastfood steder, så er det i særlig interessant. Der ligger også et par gode fine hoteller helt oppe ved kanten til Grand Canyon, men der skal man være tidligt ude med bestilling, ellers er de altid optaget.

Omkring Page, vil jeg som en anden også anbefale Horseshoe Bend, og så den store dæmning, hvorfra man også kan tage et river ride og se Horseshoe Bend nedefra. Fra Page kan man også sejle ud på søen der er skabt bag dæmningen, og bl.a. sejle på den del af Antelope Canyon som er oversvømmet, det er også virkelig flot. Der er heller ikke så langt fra Page til en anden del af Navajo reservatet, nemlig Monument Valley, som alle nok har set på film, fra tid til anden.

Fra Zion kan man også køre til Bryce Canyon, de er tæt på hinanden, men vidt forskellige i natur og oplevelse. Ligesom Grand Canyon har Tusayan, så har Bryce også en “forstad” med hoteller, tankstationer og ikke oprivende spisesteder, der slår Zion dem alle! Men selve Bryce Canyon er så utrolig smuk og anderledes, bør virkelig opleves!

Yosemite kan evt også kombineres med at besøge Lake Tahoe, en stor højsø oppe i bjergene nord for selve Yosemite Nationalparken, men med meget af den samme flotte natur. Tahoe er med tiden blevet lidt af et turist resort, og kan godt minde lidt om sommerlandet i de store danske sommerhusbyer, altså bortset fra den vildt flotte natur!

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jaaaa, fantastisk guide til de mange fine hikes! Vi flytter fast til LA på lørdag (Holy shit!!!), og jeg planlægger absolut, at vi skal på nogle weekendture til foråret. Jeg er simpelthen den største sucker for pæn natur, og var klar til at flytte til Grand Canyon, da vi besøgte det i 2011. 😉 Så din guide er virkelig genial! Jeg har læst det hele meget nøje, og kommer bestem tilbage til indlægget her, når vi skal af sted på vores første tur til nogle af de nationalparker, du nævner. Det ser simpelthen så fantastisk smukt ud. Alle dine billeder er fantastiske!

TAK søde du!

• Anne

Hej Cathrine,

Først – denne guide kommer simpelthen så kærkommen da min kæreste og jeg skal til Californien om 1,5 måned – så mega tak for den 🙂
    Dernæst vil jeg høre dig om det var okay at bo i Bridgeport ifht. at besøge yosemite? Brugte i lang tid på at komme frem og tilbage ifht. aktiviteter og overnatningssted?
    Vi kigger på overnatning lidt forskellige steder rundt om parken, da vi desværre heller ikke har været ude i god nok tid til at få bestilt inde i parken.
    Derudover så synes jeg at kunne huske at du også har lavet guide til San Fran, Monterey, Sonoma?, Jeg kan dog ikke rigtig finde den når jeg googler, kan du eventuelt linke? 🙂 Men måske husker jeg også bare forkert 🙂

Vh Anne

• Cathrine Nissen

Herligt, I får simpelthen den fedeste fede tur. Det skal I glæde jer til! Det tog ca. 30-45 minutter at køre til parken. men parken er gigantisk og hvis du vil ned til dalen, så tager det noget længere tid. Det behøver man dog ikke for fede hikes 🙂 Vi var glade for Bridgeport – det var jo dér vi blev forlovede. Men skulle jeg gøre om, så havde jeg taget noget nærmere parken 🙂 Desværre har jeg ikke lavet en guide til byerne endnu, og jeg er ikke sikker på, at jeg gør det. KH

• Christinna

Kan du anbefale en god (og billig) rygsæk med vandbeholder. Dem jeg kan finde koster 700 kr. Det er meget på en SU, når man i forvejen skal spare op til resten af turen. Men det lyder som en god idé med sådan en rygsæk.

• Ditte

Fantastisk guide! Håber at kunne tage en lignende tur en dag. Yellowstone kan bestemt også anbefales. Al den thermiske aktivitet med geysere og varme kilder plus et fantastisk dyreliv. Besøgte yellowstone som del af en længere roadtrip fra Seattle op til Vancouver og Vancouver Island til parkerne Jasper og Banff i Canada, ned til USA og yellowstone og tilbage til Seattle. Vildeste tur ever og tænker at det også kunne være noget for jer til en anden gang.

• Cathrine Nissen

Det er så meget i tankerne en dag – vi talte faktisk om at køre hele highway 1 hele vejen til Seattle, men det var tiden ikke helt til 🙂 Hvor lyder det bare som en umådeligt smuk tur. KH

• Birka

Uha, det ligner drømmen! :O <3
    Hvor lang tid var i af sted og hvor meget havde i sparet op til turen? 🙂

• Cathrine Nissen

Det var en drømmetur 🙂 Vi var væk en hel måned og budget kan du læse kort om her. KH

• Benedicte

Hej Cathrine 🙂
    Jeg tror jeg engang har set et outfitpost hvor du har et par vildt flotte Isabel Marant maple mokkasiner på, dem der har forskellige farvede tassles. Vil bare lige høre dig hvordan de er i størrelsen? Er ret så vild med dem, så sidder klar hvis de kommer på trendsales, men Isabel Marant skostørrelser er indtil videre ukendt land 😉
    Knus fra Benedicte

• Cathrine Nissen

Jeg har købt min vanlige størrelse, så det ville jeg regne med 🙂 KH

• Caroline

Fantastisk guide! Vi drømmer om en roadtrip lignende jeres til næste år. Tænkte på, om du har lavet et indlæg om de Airbnb steder, I boede? Eller om du mon vil overveje det? 🙂 Det hele så så lækkert ud, og det lader til, at I er de vildeste rejsearrangører 🙂 Hav en dejlig aften!

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Fedt at I kunne bruge vores America The Beautiful! Vi har netop lige købt et nyt igen, for det kan kun betale sig. Allerede nu har vi sparet penge, og vi har egentlig kun besøgt to parker, men bare kørt ind flere gange. Og hvor er det altså nogle fine billeder og nogle fine minder I har fået taget med jer hjem!!

• En af fordelene ved at besøge nu om vinteren er i øvrigt at man f.eks. gerne må køre på vejene i Zion, fordi der ikke er nogen shuttlebusser – til gengæld er det nok også så lidt mere begrænset med hikes 😉
      Og sjovt at du netop lige nævner Page som en stor by med mange madmuligheder. Vi sidder her nu og føler vi er midt ude i ingenting 😛 Haha. TIl gengæld er hotellet billigt, men jeg glæder mig lidt til at komme videre i morgen 😉 Nåede I egentlig forbi Horseshoe Bend her?
      Ellers en virkelig god guide, som jeg er sikker på at mange kan få glæde af!

• Cathrine Nissen

Page er da rimelig – i hvert fald i forhold til hvad der ellers er af byer derovre i de områder 😀 Har I været i Tusayan? DET er kedeligt 😀 Vi fik ret gode sandwiches på Rivers End Café i Page. Hvis I skal have morgenmad i morgen, så er det klart en anbefaling hver! Nej vi tog ikke Horseshoe Bend med. Det er så herligt at følge jer – jeg savner dén ferie hver dag. KH

• Haha, ja det kan jeg godt se 😉 Jeg tror måske bare shoppetrangen er for stor efterhånden, og der har Page ikke meget at byde på. Tre dage her var nok lige i overkanten, men hotellet er billigt og der er morgenmad med 😉 Desværre er byen ikke så aktiv om vinteren, så de fleste spisesteder er lukket ned. Men tak for tip!
      Kan godt forstå du savner det! Vi har også svært ved at undvære USA længere tid af gangen – åbenbart, haha.

• Maria

Sikke et dejligt indlæg! Jeg må tilbage på road trip i USA og gøre det noget mere i nationalparker, kan jeg godt se på det hele 🙂

• Er netop lige ved at planlægge en tur i samme dur, tusind tak! 🙂