Ni slags træning der kan friste - ROCKPAPERDRESSES
Ni slags træning der kan friste

rockpaperdresses, cathrine nisssen, træning, reformer, Joanna Jørgensen, Sofie Bentzen nykredit løb, barretræning, frederiksstadens balletskole
Godmorgen ladies <3

I disse dage er det seks måneder siden, at jeg besluttede mig for at komme i form. Jeg har allerede fortalt jer en hel del om mine tanker og bevæggrunde (bl.a. HER og HER). Jeg har aldrig rigtig dyrket noget, og efterhånden som jeg er blevet ældre kan jeg godt mærke, at jeg tænker mere og mere over, hvad jeg synes, jeg kan have på af tøj eller ej. Det er for tidligt! Så nu har jeg gjort noget ved det.

Først og fremmest betalte jeg for et personligt træningsforløb (to gange om ugen i tre måneder) hos Joanna Jørgensen. Det har været mit livs BEDSTE beslutning, eller i hvert fald en af dem. Jeg skulle virkelig lære motion, og det har jeg lært. Man behøver ikke at køre to gange om ugen i tre måneder, men hvis man vil starte en god vane, så er det en kæmpe gave. Jeg forestiller mig også, at jeg vil ønske mig nogle timer af min kæreste i barselsgave, når jeg engang er blevet mor.

En af de største gaver jeg har fået fra træningen, det er modet til at sige ja, til at prøve. Jeg har virkelig prøvet mange træningsformer af det sidste stykke tid. Og jeg har tilmed sagt ja til at deltage i Nordic Race om knapt en måned. Det ville jeg aldrig have haft modet til for seks måneder siden.

Jeg har for nyligt også deltaget i en “bootcamp” med Sara Jin og Vitaminwell, som virkelig gav mulighed for at prøve forskellige træningsformer af – bl.a. reformer var ny for mig. RET sjovt!

Herunder har jeg listet en række træningsformer op, for måske det kan inspirere? Det er en jungle derude! Hvis I har nogen erfaringer med dem, så skriv endelig i kommentarfeltet til glæde for andre. Hvis I går til andet og synes, det er værd at dele, så gør endelig også det.

rockpaperdresses, cathrine nisssen, træning, reformer, Joanna Jørgensen, Sofie Bentzen nykredit løb, barretræning, frederiksstadens balletskole

^^^Barretræningrockpaperdresses, cathrine nisssen, træning, reformer, Joanna Jørgensen, Sofie Bentzen nykredit løb, barretræning, frederiksstadens balletskole

Reformertræning (fx hos PowerhouseCPH): En række pilatesinspirerede øvelser på maskine, det de kalder en reformermaskine. Det virkelig syretræning og hårdt på udholdenheden. Jeg forestiller mig temmelig faste baller over tid, hvis jeg gik der. Men det skal siges, at det ikke giver meget til konditionen. I stedet vil det være en super træning at tilføje fx løb.

Personligt syntes jeg, at maskinen var åndssvag de første tyve minutter, men jeg vænnede mig til den, og det endte faktisk med at være ganske givende. Det kræver intet – maskinen er der, og man skal ikke have sko på.

Boksning (fx hos Sporting Health Club): I sidste uge prøvede jeg boksning af for anden, tredje gang i mit liv. Boksning er GOD træning for arme og for konditionen. Det kræver dog lidt udstyr – hvis du har det okay med sure handsker, som er der til låns, så behøver du ikke købe nye. Jeg er sart, andres sure håndssved er næsten ikke til at komme af med.

Jeg ved, at det er virkelig effektiv træning, men er ret smertefuldt for mine hænder og håndled, så det er ikke helt for mig. Med det rette udstyr kunne det måske få en chance til.

Crossfit (fx hos Sporting Health Club, Butcher’s Lab eller Kurhotel Skodsborg): Effektiv styrke- og konditionstræning. Typisk er træning ret simpelt bygget op, ligesom cirketræning. Gentagelserne udmatter og alle kan være med – man vælger selv den vægt, man arbejder med. Dog vil jeg foreslå at gå et ordentligt sted, så du undgår skader. Mange instruktører i diverse centre har ikke tid og overblik til at rette alle ind.

Jeg er ret glad for crossfit, og jeg går gerne to gange om ugen. Meget, meget effektivt.

Ballet (fx hos Frederiksstadens Balletskole): God træning for balance og udholdenhed. Ballet giver lange smukke muskler og er god træning også for dårlig kropsholdning. Ballet er godt i kombination til fx crossfit, for roen giver overskud til teknikken, som man også skal være obs på i crossfit.

Ballet er det bedste! Det er så dejlig en træningsform, synes jeg. Meget oppe i hovedet, man skal koncentrere sig og derved er man 100 % til stede. Jeg føler mig altid ultrafeminin, når jeg tager derfra. Dog tager jeg ikke næste sæson; april-juli. For mig er det en efterårs-/vintertræning, når det foregår indenfor. Til sommeren vil jeg ud!

Yoga (fx hos Livsstilskompagniet eller Sporting Health Club): For mig er yoga et rigtig vigtigt supplement til al muskeltræningen. Yoga strækker ud, giver styrke og balance. Jeg er af den overbevisning, at alle burde gå til yoga. Jeg tror virkelig, at alle ville kunne få noget ud af det.

Hot yoga (fx hos Nalini): Uden tvivl den bedste yoga for mig! Hot yoga foregår i et lokale på 37-40 grader, og varer typisk halvanden time. Det er virkelig effektivt for varmen gør, at man kan komme endnu dybere i sine stræk. Det er rigtig hårdt og kræver, at kroppen er velhydreret.

Løb (alene, men der findes også mange løbeklubber fx Sparta): Det er et punkt, jeg stadig arbejder med. Hvis man aldrig har løbet før eller ikke har løbet meget længe, så må man MAX løbe 2 km de første otte uger. Man skal altså starte langsomt for at undgå skader. Jeg kan varmt anbefale app’en Endomondo, som udover at tracke dit løb også kan lave programmer til dig og udfordre dig.

Barretræning (fx hos Powerhouse CPH): Træning inspireret af balletten. Joanna og jeg lavede for nyligt et event i samarbejde med Frederiksstadens Balletskole, hvor jeg havde inviteret Chris, Acie og Mie bl.a. til at komme og prøve barretræning. Træningen foregår primært ved barren, og er en ret elegant men givende træning, som giver smuk holdning og lange muskler. Alle balletdansere dyrker barretræning, fx efter de har været skadede, så træner de sig op igen med barretræning.I USA er det ret stort og bruges især af modeller – aren’t we all 😀

Selvtræning: Se det er jo næsten den, der kræver allermest! Selvdisciplin, lidt udstyr, energi. Men man kan sagtens træne hjemme, fx med det man kalder sliders (man kan evt. bruge klude under hænder og fødder i stedet). Der er også mange grønne områder, hvor man efterhånden har fået træningsområder – typisk nogen barrer af forskellig slags, så man kan træne på sin løbetur.

Jeg er ikke så god til at træne selv, for det motiverer mig at være sammen med flere.
rockpaperdresses, cathrine nisssen, træning, reformer, Joanna Jørgensen, Sofie Bentzen nykredit løb, barretræning, frederiksstadens balletskole

^^^Træning i TRXrockpaperdresses, cathrine nisssen, træning, reformer, Joanna Jørgensen, Sofie Bentzen nykredit løb, barretræning, frederiksstadens balletskole

^^^Reformertræning
rockpaperdresses, cathrine nisssen, træning, reformer, Joanna Jørgensen, Sofie Bentzen nykredit løb, barretræning, frederiksstadens balletskole

^^^Yogarockpaperdresses, cathrine nisssen, træning, reformer, Joanna Jørgensen, Sofie Bentzen nykredit løb, barretræning, frederiksstadens balletskole^^^Ballet

8 kommentarer
  1. Pilates! Det er og bliver den fedeste træningsform for mig. Smidighed, styrke og balance i ét – med eller uden bolde og vægte. Det er SÅ fedt og givende. Jeg er blevet meget stærkere, især i core-musklerne, og det er nærmest umuligt for mig at have en svag holdning, når jeg går. Kombineret med løb (som jeg ellers har forbandet langt væk) er det den perfekte træning for mig – løb er nemlig det eneste, mine knæ kan holde til, utroligt nok. Jeg træner op til at kunne løbe 5 km med appen C25K, som jeg stærkt kan anbefale til begyndere som mig 🙂

  2. Øv øv – lyder mega fedt – hvem der bare boede i København. Efter en Google Search har jeg fundet ud af, at Odense ikke rigtig tilbyder nogle af de mere “alternative” muligheder du nævner :(((

  3. Jeg bilder mig ind, at grunden til jeg ikke kommer af sted er, at min læge har sagt, at jeg ikke må lave styrketræning, før jeg får styrket min ryg ordentligt. Men yoga, det er lækkert! Vi har den skønneste instruktør her i Odense – Yoga Jette – og hendes timer er altid dejlige. Både i og med at man udfordrer sig selv en smule, men man føler sig også altid tryg. Skønne timer! (:

    http://www.moonlitmadness.dk

  4. Du kan roligt give boksning en chance til! Jeg havde ondt i hænder og håndled de første mange gange, hvilket heldigvis forsvandt med tiden. Jeg tror faktisk, boksetræningen har haft en meget gavnlig effekt på især håndleddene. Jeg er nu gået all in på selvtræning med vægte og bokser derfor ikke længere, men jeg har stadig bomstærke håndled 😀

  5. Jeg tilslutter mig crossfit-begejstringen! Men jeg vil nu også slå et slag for fitnessdk i den forbindelse (hvor jeg kun har oplevet kompetente trænere og hold, der kan overskues) – også selvom de ikke må kalde det crossfit pga. trademark betegnelsen og alt det.. Det er super fedt og udviklende. Eneste minus er, at det er hårdt for hænderne, selv med handsker på..
    Og lige en ting: ikke for at være sippet, men det er ikke TRX-træning du illustrerer i dit første billede nederst. Det minder om, men TRX foregår efter bogen med en såkaldt TRX suspention trainer, som kan justeres i længden 🙂
    God træning!

  6. Jeg er helt betaget af yoga for tiden. Jeg er gået i gang med en 30 dages yoga challenge, og er så glad for at være kommet i gang. Svømning er også noget helt specielt for mig, og jeg går faktisk ofte i svømmehallen 🙂

  7. Mega spændende og inspirerende indlæg. Det er virkelig godt med nogle nye input – for man kan virkelig køre træt i sin træning. Personligt er jeg hoppet på Mountain bike bølgen – kombinationen af frisk luft, natur og motion. Jeg har dog overvejet at følge op med yoga, da jeg virkelig kunne have godt at smidigheden og styken man får derigennem. Alt for meget arbejde foran computer sætter sine spor.
    Apropros yoga – hvor er din flotte flotte kimono fra på dit yoga billede?

  8. Må jeg spørge, hvad Joanna tager for personlig træning? Kan ikke lige læse mig frem til det via hendes hjemmeside 🙂

Læg en kommentar