Cannes-eventyret, den om den røde løber og de prof makeuptips - ROCKPAPERDRESSES
Cannes-eventyret, den om den røde løber og de prof makeuptips

Cathrine Widunok Wichmand,, Cannes Film Festival, L'oréal

fotograf FLAVIEN PRIOREAU

i samarbejde med L’Oréal Paris

Det her er en af dem til mindebøgerne. At få lov at opleve Cannes Film Festivalen, det helt store cirkus – på klods hold. Og så alligevel lidt distanceret, når man ligesom er en meget lille brik i et gigantisk spil matador, hvor nogle bare er vigtigere end andre!

Som en del af samarbejdet med L’Oréal Paris blev jeg inviteret halvandet døgn på festivalen og i stedet for, at jeg skulle flyve frem og tilbage for ‘så lidt’, besluttede vi os for at forlænge vores ferie og køre til Cannes i stedet. Det endte altså med at blive den helt store familietur og med et par nætters opvarmning i Nice inden, så vi kom i ægte fransk humør. Jeg var spændt, fordi programmet lød intenst, og nu havde vi været i feriemode i næsten tre uger. Hvordan ville Eddie tage det? Hvordan ville jeg tage det?

Ganske glimrende kan jeg afsløre. Tidligt fredag morgen rullede vi ind i Cannes, ind på Hotel Martinez (som er virkelig lækkert – og deres lille ‘velkomst’-gave til Eddie var en Bonpoint-bamse! Så er stilen lagt), der uden tvivl er byens navle i de dage. Et kridhvidt kæmpehotel på kanten til Middelhavet, med søjler og vinduesindfatninger, der matcher det azurblå hav.

Vi er på Côte d’Azur, den franske riviera, som er en HELT anden liga end den italienske omkring Genova, vi lige er kommet fra. Her er biler dyrere end vores fælles husstandsindkomst på rad og række, og der kommer vi trillende i vores Fiat-stationcar, tusinde tasker og aflæsser det hele på to afstivede concierger; og jeg kører med den franske klat fra starten; “Bonjouuur! Ça va, Monsieur?” og “Merci de votre patience” som vi bliver ved med at hive tasker ud af bagagerummet. Bæresele, pusletaske, strandtaske, en og to og tre og fire kufferter kastes op på sølvstativet han skubber foran sig ind mod receptionen og en valet-fyr griber nøglen til familievognen og kører den væk. Jeg spotter et andet sølvstativ med Dior-poser på Dior-poser i fire lag – det er det helt rigtige sted for at product place sine sager, og her er kendisser nok at hænge det på. Jeg holder mig dog til stativet med bæreselen og Eddies madpakke.

Det her sted er en helt anden standard end noget andet sted, vi har boet på ferien. Vores badeværelse har både kar og brus, en glasvæg ind til den to meter brede seng og blåt væg til væg-tæppe og fine shampoo-flasker, små sutsko og en housecoat bag døren. På sengen er en lille hilsen fra L’Oréal-pigerne, som jeg faktisk skal mødes med med det samme.

Cathrine Widunok Wichmand,, Cannes Film Festival, L'oréal

Cathrine Widunok Wichmand,, Cannes Film Festival, L'oréal

Vi går til den med det samme, selv om klokken kun er 08.15 om morgenen. Jeg er blevet bedt om at møde op med ordnet hår og uden makeup (jeg har stået og krøllet hår klokken 05.30 i Nice). Jeg har fået tilsendt tidsplaner løbende, men egentlig opgivet at holdet noget for øje og i stedet tager jeg dagen, som den kommer og har bedt om amme-pauser, hvis det giver mening.

Det første vi skal er at få lagt makeup. L’Oréal er en af hovedsponsorne på Film Festivalen og nede på stranden har de et kæmpe setup med filmstudier, makeupstole og spotlys en armslængde fra at ende i Middelhavet. Her er den vildeste udsigt, og vi er tidligt igang, så det summer blot lidt.

Vi får lagt en vidunderlig makeup – mit et klassisk Cannes-look; smuk hud, gyldne øjne og røde læber (Rouge Signature ‘I’m Worth It’ – min yndlingsrøde, som ifølge L’Oréals Global Makeup Director Val Garland passer til alle hudtoner). Jeg får den franske stemning direkte under huden (og i hovedet) med min makeupartists ‘sort kaffe’-ånde, som hun øver sig på sit engelske med den dejligste, fede franske accent. Hun gør mig très chic og hurtigt har jeg glemt den værste nat nogensinde med Eddie (som om han kunne fornemme, hvad der lå foran ham – første dag med adskillelse).

Cathrine Widunok Wichmand,, Cannes Film Festival, L'oréal

Det første af 4-5 shoots er overstået, og set bort fra at jeg kommer til at fortælle fotografen, at jeg taler lidt fransk (og det gør jeg, men med streg under lidt), og han derfor insisterer på at køre hele shootet med mig på fransk (som nok er at tage munden for fuld) og jeg derfor må lægge alle kræfter ind på at tyde hans kropssprog i stedet, når han beder mig om at skifte posering, ja, så er det gået ganske godt. Jeg synes egentlig, jeg har det ret godt i min krop, men når jeg pludselig bliver målt og vejet af fotografer, bedt om at ‘give mere sex’ eller mindre eller ‘pas de sourire’, så bliver jeg stiv som et bræt. Men det er gået fint.

Resten af dagen er fyldt med photoshoots, og da jeg spørger til hvad, så er det faktisk bare til mig! Så hej, flotte nye profilbilleder, hehe! Kæmpe luksus. På et tidspunkt sidder vi i en mørk og iltfattig gang og venter på at fotografen bliver klar til os, til venstre står to store vagter – de passer åbenbart på the jewelry suite, hvor de kendtes stylister kommer og låner, og til højre kommer Eva Longoria trissende forbi i hotelfutter og morgenkåbe og ligner en million. Jeg synes, vi er lidt alike hernede, fordi jeg også har en lille dreng med på samme alder som hendes, men derefter stopper lighedspunkterne vist os imellem mig og en af verdens smukkeste latinaer.

Cathrine Widunok Wichmand,, Cannes Film Festival, L'oréal

Enhver makeupartist jeg møder, beder jeg om et tip:

*Hav din setting mist (fx ‘Shake and Glow’) i en spand med is, mens du lægger makeup – så kan du fjerne al hævelse og øge blodcirkulationen. Val Garland, der kommer med tippet, ender med at fortælle, at hun nærmest kommer alle sine produkter i en isspand inden brug.

*Sørg for at vaske dine makeupbørster jævnligt i en lille smule hårshampoo. Bare en lille klat i håndfladen, kør penslen rundt, skyl godt og lad så penslerne tørre liggende, så man undgår at opløse limen, der holder hårene på plads.

*Brug dine fingre til at lægge makeup – sørg for de er rene, men så har du meget bedre føling med makeuppen, og varmen fra huden på fingrene gør, at makeuppen smelter ind i huden. Mange svampe suger alt for meget produkt til sig, og det er spild.

*Læg din rouge under din foundation, hvis du vil have et virkelig naturligt look, hvor det ligner rødmen kommer indefra og helt naturligt.

*De der helt tarvelige papirsservietter, som de har i isbikse sydpå, som man ikke kan bruge til at tørre fingre i? Helt perfekte som blotting-papir, så du kan fjerne fedt og shine fra fx panden og hagen.

Cathrine Widunok Wichmand,, Cannes Film Festival, L'oréal

RED CARPET DISASTER

Fredag aften er den helt store aften. Vi er inviteret på den røde løber, og til premiere på en fransk film. Jeg sidder klar på værelset klokken 16.00, fordi en hår- og en makeupartist vil komme forbi og gøre mig klar. Men klokken bliver både 16.30, 17 og 17.30 før de kommer rullende ind med deres kufferter. Først en hårartist, helt stakåndet og gennemblødt af den franske regn – vi bliver enige om et look, og så banker den næste hårartist på. Total forvirring men den første er altså gået forkert. Til gengæld ringer døren for tredje gang – en makeupartist. Klokken 17.45 sætter de igang, og jeg er i tidsnød for klokken 18.00 skal jeg være i receptionen til pre-movie drinks med alle de inviterede.

Håret bliver sat. Helt stramt og smukt, som en ballerinas. Makeup-artisten tager sin tid, og hun er så sød, at jeg ikke kan lide at skynde på hende, selv om hun godt kender tidsplanen. Klokken bliver over cocktail hour, og henimod 18.30 hvor kortegen forlader hotellet og kører mod den røde løber. Jeg skal fortælle jer, at det ikke er sådan, at man lige spankulerer hen til den røde løber. Man kommer i nummererede biler med chauffør, der kører med headset og får et go-tidspunkt, som han skal overholde. 18.28 hopper jeg i min gode gamle H&M-kjole, som jeg har haft på tidligere på dagen. Og 18.31 løber jeg nedad marmortrappen med skoene i hånden uden helt at have ammet Eddie færdig. Helt svedt, lettere ked af det og presset. “Excusez-moi” til Helen Mirren der fylder døråbningen, som hun venter på, der kommer en kavaler med paraply til hende, som det står ned som kun det kan sydpå. Men jeg når det! Ind i bilen, og så skal kjolen lukkes. Den ene og den anden prøver og aser og maser, hiver og river. Og det er jo ikke fordi man fylder mindst, når man sidder ned. Og dér går lynlåsen i stykker – sådan på midten, I ved, hvor den åbner sig på begge sider. God damn it! “Kan du ikke bare holde tasken op foran?” Men den gaber altså sådan et stykke at man kan kilde min ammebarm. Bilen får go til at køre, og jeg træffer en hurtig beslutning om at hoppe ud. Jeg har ikke mod til at forcere den røde løber med åben kjole (som jeg vil være nervøs nok for selv med lukket kjole), og lige dér er ydmygelsen for stor. Både at komme for sent i bare tæer med en kjole, der ikke vil, og tre mand der prøver at lukke den. Ikke at have sagt ordentligt farvel til Eddie og Adam osv. Jeg skal hjem. Tilbage på hotellet, hvor jeg græder. Jeg har også bare arbejdet mig selv op til denne her aften, for første gang ikke at skulle putte Eddie. Alle de følelser.

Jeg må klippe kjolen op for at slippe for den og hopper i en stor strik. Fuld makeup og lakket hår og strik. Bestiller spaghetti bolognese, en burger og en tiramisu til værelset og et glas dele-bobler. Skide træt af situationen men ærligt talt også en mikromy lettet, for så får jeg alligevel lov at putte Eddie. Og så får jeg en historie at fortælle, som er noget mere til mindebøgerne end var det hele gået smurt, selv om det var once in a lifetime at opleve.

Dagen efter fortæller de andre piger, at den røde løber mest var for de rigtige kendiser. De var blevet gennet hurtigt over den røde løber, og hvis ikke de ved, hvem du er, så er der ingen billeder.

Cathrine Widunok Wichmand,, Cannes Film Festival, L'oréal

Cathrine Widunok Wichmand,, Cannes Film Festival, L'oréal

MAKEUP-NYHEDERNE

Dagen efter præsenteres vi for en stor kampagne, der kommer til efteråret, som jeg håber, jeg kommer til at kunne dele med jer, som er virkelig sej og modig – og helt produkt-urelateret. Vi bruger halvanden time i en fransk kvindes selskab,  og jeg føler mig virkelig inspireret og ’empowered’, da vi går derfra. En vigtig kerne i L’Oréals strategi, at gyde til vores styrke i at være dem vi er. Der kommer noget rigtig sejt og vigtigt.

Og så møder vi dronningen, Val Garland. En grand ole lady i makeuppens verden. Hun har lagt makeup på snart sagt alle (og hun roser mig for min hud, og jeg rødmer). Hun præsenterer os for de temaer, vi ser i makeuppen i dag.

Reglen er, at der er ingen regler. Du må komme farve på vipperne, på læberne og på øjenlåget – på samme tid. Der er klare referencer til 80’erne og 90’erne og de meget klare farver på øjenlåget er vigtige! Der kommer en ret lækker øjenskygge med 30 % olie, Color Queen, som er hyper pigmenteret. Der kommer en ret vild mascara, Bambi (something, jeg ikke nåede at notere), som buer vipperne med et trylleslag. Og så er der mascaraen med glimmer i. Den flydende eyeliner til jul i ren metallic rød. Makeup skal være sjovt! Og der er næsten ikke noget rigtigt og forkert. Jeg spørger hende til hendes favoritter, Garland, og hun siger Infalliable concealer (“This is the best concealer I’ve come across!”) og Unlimited mascaraen (hun ender altid med at mangle sin, fordi hun kommer til at give dem væk til alle på settet). Og True Match-foundation… Ja, faktisk har hun svært ved at stoppe sig selv. Men hun siger, det aldrig har været sjovere at lave det hun gør. Makeup i dag er i så høj kvalitet og kan så meget mere, end da hun startede. Vi har alle muligheder og alt er tilladt.

Cathrine Widunok Wichmand,, Cannes Film Festival, L'oréal

Cathrine Widunok Wichmand,, Cannes Film Festival, L'oréal

Jeg er fuldstændig kørt over, da vi når lørdag eftermiddag. Sådan en kæmpe oplevelse. Kendishysteri, som man alligvel også selv bliver lidt bidt af – Adam og jeg spekulerer i, hvem der er hvem til morgenmadsbuffeten. Eller da vi går forbi Bottega Veneta-butikken og to betjente til hest blokerer åbningen. Nogen er på shopping spree.

Rød løber eller ej, denne her tur får mig til at føle mig som en i L’Oréal-familien, og jeg har minder nok til resten af året.

Cathrine Widunok Wichmand,, Cannes Film Festival, L'oréal

Cathrine Widunok Wichmand,, Cannes Film Festival, L'oréal

10 kommentarer
  1. Mit nybagte morhjerte bliver helt ramt af din kaotiske fredag aften…der er så mange følelser i at skulle være på afstand…har baby det nu godt, burde jeg putte alligevel osv osv…du fortjente en bedre aften.
    Du ser smuk ud på alle billederne. Jeg ved dog ikke hvad det er, men jeg synes du ser smukkest ud på dit triste billede fra fredag. Måske er det ærligheden i det? Håber ikke det virker for underligt 😅
    Jeg kører på ingen søvn i 4,5 mdr nu 😴😴😴 jeg siger mange underlige ting 😏

  2. Fantastisk beskrivelse! Helt som at være der selv. Og så vil jeg bare lige give dig ros (det lyder lidt lærerinde agtigt haha) for dit mod på vej til den røde løber. Helt ærligt det kræver sgu mod at stoppe op og hoppe ud, fordi man kan mærke noget vil være over ens grænse, og at man ikke befinder sig det rigtige sted på den rigtige måde, når alle omkring en har forventninger om noget andet. Sejt gået!

    1. Haha, jeg er vild med lærerinden. Og tak – jeg tænkte selv lidt bagefter, åh jeg skulle da bare have givet en fuck for det. Who cases om man ser lidt maveskind (jeg er sikkert ikke den mest afklædte), men jeg var meget tro mod mig selv lige der, og det er jeg egentlig glad for også nu. Man kan nemlig hurtigt løbe med, når andre skubber på. Så tak! KH

  3. Hold nu op en oplevelse 🙂
    Gid det var mig!
    Jeg forstår godt du har minder til resten af året.
    Du er så smuk på billederne, der har de ramt dig godt 🙂

    Rigtig gode makeup tip både med at ligge på is og det med rouge under mv.
    God weekend ønskes.

    1. Tak Julia, det kan du tro – det har jeg faktisk allerede gjort. Lige her https://rockpaperdresses.dk/2019/02/elevationsseng-samsovning-og-puttetider/
      Vi putter klokken 19 – eller jeg gør.
      Vi kører ned i tempo fra omkring 17.30, hvor vi spiser roligt. Så måske et bad klokken 18.00 eller bare god pusletid. Og så ca. 18.30 ind og læse bog, så amme og så synge lidt sange, i seng og kysse lidt og så godnat. Så typisk amning omkring kl 21 og igen 23. Og så får jeg som oftest en pause efterhånden, nu han er på rigtig mAD OGSÅ, til ca 04.00, hvor vi ammer igen. Endelig spørg hvis der er noget! KH

      1. Hej 🙂
        Et lille spørgsmål – håber det er okay 🙂 Har tænkt en del på, hvordan sikrer I jer, at han ikke triller ud efter du har puttet ham? Min søn på 9 mdr mosler rundt i søvne og kan sagtens trille, kravle og møffe flere omgange om sig selv, så ville virkelig ikke turde lægge ham på sengen uden nogle meget høje bander 😅

        1. I vores klapvogn er de spændt fast med sele, så han kan slet ikke rykke sig. I sengen sover han i midten, og ellers lægger jeg hovedpuderne på siden af ham. Men han møffer også mest lidt senere på natten, hvor vi også ligger i sengen. Giver det mening? KH

  4. Så er man blevet mor – elsker din beskrivelse. Det er så livsbekræftende at en lille trut og hans trivsel kan overskygge alt andet ❤️

    1. Det gør det bare – og hvor er det bare 100 % det, jeg drømte om. At få en anden i livet end mig selv, en der er langt vigtigere end noget andet. Selv om en aften med høje sko og flot hår på den røde løber havde været helt, helt vidunderligt. Men så må man jo se på de fine ting i det. KH

Læg en kommentar