Hvordan kommer man tilbage i form? - ROCKPAPERDRESSES
Hvordan kommer man tilbage i form?

Rockpaperdresses, Cathrine Widunok Wichmand, Mia Jørgensen

Ja, jeg spørger jer! Jeg har nemlig ikke svaret. Selv om jeg jo har gjort det før. I en fjern, fjern fortid for fem år siden besluttede jeg mig for, at jeg for første gang i mit liv ville komme i form. Rigtig, ægte form. Hvor man kan løbe efter bussen uden at tabe vejret. Jeg opdagede, da jeg brækkede min storetå, at det der med at bære sig selv på krykker, var noget nær en umulig opgave for mig, så det stod skidt til.

Jeg kom igang. Og så meget igang at jeg løb et maraton! Og et dødsmudderløb. Jeg endte faktisk med at stå et sted, hvor jeg kunne alt, jeg tænkte mig, når det kom til motion. Jeg løb hver søndag med Sparta. Løftede en masse tunge ting og var en lean, mean, muskel-machine.

Rockpaperdresses, Cathrine Widunok Wichmand, Mia Jørgensen

Men… Så kom der alt det fertilitetsbehandling i vejen. Og jeg skulle ligesom skrue ned. Især da jeg tabte mig en masse i processen og måtte tage et par måneders pause. Jeg holdt fast i yoga, fast i reformer. Men meget andet måtte vige. Alt det tunge, alt det lidt “ultra”-agtige. Hver ting til sin tid, og tiden var en anden.

Jeg holdt formen ved lige sådan “agtigt”, da jeg blev gravid. Stadig reformer, stadig yoga, prøvede at løbe. Bookede et ret fint hold hos Fitmom, hvor vi stadig løftede mikro-lidt, men det lugtede lidt af gamle dage. Men jeg blev nok også lidt ramt af angsten for at miste. Selv om jeg har lært af Charlotte (SATC-versionen), at man godt må, altså træne, løbe, gøre sin ting, selv om man er gravid. Så alt blev trappet ned – helt som de kloge (læger) også fortalte mig.

På et eller andet tidspunkt blev det også vigtigt for mig at blive mere blød, give kroppen mere ro, sørge for den slappede mere af, så jeg kunne hjælpe et barn til verdenen og ikke var helt anspændt og opspændt. Det blev til lidt svømning. Så en fødsel. Og så skulle der lige gå otte uger.

Jeg har gået til mor-barn-yoga, et reformer-baby-forløb. Og så har jeg lavet lige nøjagtig nul og niks i nærmest otte måneder. Og nu SAVNER jeg motion. Og jeg savner at bruge min krop i andre stillinger end amning, computer, gulv-sidning, bære på hofte osv. osv. Jeg synes virkelig hele det første år er hårdt for forkroppen. SÅ mange ubekvemme stillinger, meget det samme, meget krøllet sammen. Når vi har samsovet (det er sgu ikke Eddie, der går på kompromis med komforten), ammet i et væk, viklet osv.

Rockpaperdresses, Cathrine Widunok Wichmand, Mia Jørgensen

Jeg gad godt komme tilbage. Billederne her tog Mia til et lille samarbejde jeg havde med Yogastream, som har gjort jeg er kommet lidt igang med yogaen igen på stuegulvet. Dejligt! Men jeg gad godt mere. Jeg gad godt være stærk igen. Jeg gad godt mærke luften forsvindende ud af mig, at være stakåndet.

Men – og her kommer the million dollar spørgsmål til jer! HVORDAN? Hvordan pokker skal man finde tid til at træne? Hvordan gør I? Er det noget med at finde en brugt babyjogger og kombinere lur og løb? Er det at være lidt mere hardcore og ikke spise aftensmad med mine to, fordi jeg skal til træning?

Da jeg var i topform kan jeg huske, jeg tænkte, at jeg slet ikke kunne forestille mig ikke at have en god kondition igen, ikke at træne. Klip til nu, hvor jeg, bevares går 10-12 km om dagen og har en højre basarm, så stærk, den kan slå huller i luften (fordi, Eddie). Men styrke? Form? Hasta la vista, baby.

Jeg kunne så godt tænke mig jeres råd til, hvordan man gør det – kommer igang igen. Finder motivationen. Tiden. Hvis jeg skal bære et barn igen, så kræver det jo også lidt af min lille krop.

Rockpaperdresses, Cathrine Widunok Wichmand, Mia Jørgensen

26 kommentarer
  1. Jeg har et barn på samme alder som Eddie – og jeg har ikke svaret, men her er hvad vi gør: Vi har investeret i en del hjemmetræningsudstyr (romaskine, vægtstang/skiver, kettlebells mv.). Mindre kan selvfølgelig også gøre det – det kommer an på, hvad man er til. Og så træner vi enten hver for sig eller sammen om aftenen, når hun sover. I weekenden træner vi også sammen, når hun sover formiddagslur, eller vi løbe en tur sammen, når hun er vågen. Vi træner primært crossfit-øvelser, og så skriver vi dagens træning på en lille tavle og så i gang. Det fungerer super godt, især fordi vi kan træne sammen og motivere hinanden.

  2. Jeg vil også gerne snart i form, her 8 mdr efter graviditet. Men jeg synes også det er svært! Og mine mavemuskler har heller ikke samlet sig helt endnu, nu er jeg altså træt af den topmave. Og ja, det med bare generelt at være øm i kroppen hele tiden – netop pga de ubekvemme stillinger man hele tiden befinder sig i😅 men jeg vil gerne være med på en lytter af gode råd – og så vil jeg også lige høre dig, hvor jeres lækre gulvtæppe er fra?
    Kh

  3. Jeg svømmer. Crawl er super godt til at løsne de ømme stive amme-muskler i nakke og skuldre. Og her om efteråret/vinteren er motivationen at jeg giver mig selv 10 minutters sauna bagefter (hvor man kan smørre hele kroppen ind i olie og lave lidt strækøvelser for selvsamme amme-muskler eller bare nyde de 10 minutters ro ;-))

    1. Jeg svømmer også og tager sauna efter. For mig er det den bedste måned at få træner hele kroppen og bagefter har man det fantastisk og føler sig godt post-trænings træt uden at være stiv i musklerne. Frederiksberg svømmehal hvor jeg kommer (og hvor Cathrine nok også ville være) er dog ret overrendt så det gælder om at komme udenfor myldretiden hvis man ikke vil ligge i kø i svømmebanerne.

  4. Jeg har 3 unger under 6 år (engang var de alle 3 under 2.5 år og jeg er gået all in og har købt et løbebånd. Den hurtigste måde at komme i form er intervalløb, så det får jeg hurtig fikset, når ungerne sover. Jeg vil MEGET gerne styrketræne, men det bliver kun til lidt med en kettlebell. Engang imellem træner jeg i center med en veninde, hvor vi mødes 6.30 lørdag, så jeg ikke går for meget glip af tiden med børnene.

    Det er svært at nå det hele og det gør det ikke bedre af at de skal passes ind mellem kl 20 og 06.

  5. Jeg er i total samme båd. Vil ikke give afkald på den kostbare (og korte) tid hver dag med min søn, efter hverdagslivet ruller derudaf med arbejde og vuggestue. Så den eneste mulighed for at træne er for mig at se, når han er lagt i seng og weekenden. Udfordringen er bare at prioritere træning fremfor sofaen – særligt når man er lidt flad og træt. Måske det ville hjælpe at få en træningsmakker – min samvittighed ville i hvert fald ikke kunne holde til at brænde ham/hende af bare fordi, at jeg er træt og en smule ugidelig…😊

  6. Helt enig i at det første år er så hårdt for kroppen. Min søn er halvandet og jeg synes det bliver værre, hvis ikke man får trænet. Det er virkelig svært, men herhjemme er træning vigtigt for os begge, så vi træner på vej til/efter arbejde når det kan lade sige gøre. Jeg kommer umuligt afsted efter puttetid – det er maks lidt yoga jeg kan hive mig op til. Og så har jeg accepteret, at for os bliver der nok ikke den samme regelmæssighed omkring træning, som der har været tidligere. Så nu nyder jeg bare helt vildt de gange jeg har tid til at komme til træning. Håber du finder noget der passer dig!

  7. Jeg har ikke børn, så jeg har uden tvivl mere tid til mig selv ift. jer mødre! Men jeg kender til at have travlt i perioder, hvor jeg stadig gerne vil passe træningen ind. For mig fungerer det bedst i de tidlige morgentimer. Er specielt glad for svømning eller løb. Mange dage lykkes det at stå op 5-5.30, svømme/løbe fra 6-7 og møde ind på studie/arbejde/praktik kl. 8.00 😅

  8. Tænk at være så smuk!

    Nå, vi har været super praktiske og “delt” ugen op, således at den ene har mandag og onsdag aften, den anden har så tirsdag og torsdag. Her kan man gøre hvad man vil. Vi prioritere altid fælles tiden fra afhentning i institution til inden putning, men så står den på træning.

    Det handler om vane. Jeg er ikke typen der egentlig befinder mig godt i træningscenteret kl. 20-ish, men jeg hopper på hold og giver den gas. Nyder mig-tiden. En stærk krop. Klarhed i hovedet. Når først vanen er indarbejdet giver det SÅ meget energi også selvom man nogle dage virkelig har lyst til at smide sig på sofaen!

    Det er blevet lidt svære med 2 børn som vi har nu, men igen, det handler om vane og at prioritere det – det lykkedes!

    Derudover er løb nemt at prioritere, det gør
    vi i stor grad! Håber du finder en model der passer dig.

    Tak for mange fantastiske timers læsning, refleksioner og gode diskussioner.

  9. Jeg har købt en personlig træner. Går ved ham en gang om ugen, og skal derudover selv løbe eller lave øvelser (han laver program) to gange om ugen. Det forpligter mig til at få det gjort. Løb og øvelser er når børnene sover. Og min form bliver bedre og bedre.

  10. Selvom det kan virke uoverkommeligt skal der vitterligt ikke mere til end 2×45 min om ugen for at man virkelig kan mærke en forskel. Måske skal du prioritere andet end blid yoga (selvom yoga er super for alle mulige andre ting som sindet, stræk, balance osv.). Altså nogle træningssessioner med høj intensitet. Gerne med noget tung vægt. Så får du virkelig udnyttet tiden bedst, hvis målet er at komme i bedre form (styrke og kondition). Så kan yoga være en lækker ekstrating, når tiden er til det eller om aftenen inden sengetid.

    Og til sidst tænker jeg at bare én træning om ugen er bedre end ingenting. Så måske bare starte ud med at sige mindst én gang om ugen, og hvis det er en god uge to gange. Så er det nemmere at etablere en rutine.

    Held og lykke med det! 🙂

  11. Jeg har siden august trænet 4 gange om ugen og jeg har et barn på 3 år. Jeg studerer dog stadig, så min tid er endnu fleksibel men min træningsuge ser således ud:
    Mandag 15-17 (direkte fra uni) og så hjem
    Onsdag 16-17/18 (min mor henter og passer indtil 18.30)
    Fredag 13-15 (direkte fra arbejde og så hente)
    Søndag 20-21/22 (når barnet sover)

    Jeg elsker at træne og kan ikke undvære det. Har lagt det ind så det fungerer for os. Det er kun mandagen der er lidt lang, men jeg tænker også at det er trods alt kun 1 gang om ugen og at far er ligeså god. Glad mor = glad barn.

    Det handler selvfølgelig også om prioritering, men kan hvad man vil – planlægning er altid en god ting! 🙂

    Vh
    Emilie

  12. For mig har Anna Bogdanovas programmer været en life-changer. Fordi de bygger på opdateret, fysiologisk viden sat sammen med mor-behov om kort og mega-effektivt.

  13. Åh, jeg står i præcis samme situation – næsten i hvert fald 😉 Min datter er en måned ældre end Eddie, og jeg tænker også meget over – som dig – at jeg gerne vil styrke min krop inden næste graviditet. 🙂 Jeg er dog hæmmet af, at mine mavemuskler stadig er for delte – jeg har 4,5 fingers mellemrum, som skal lukkes (eller ned uden 2 fingerbredder, som er OK), før jeg sådan rigtig kan gå i gang igen. Det er først nu, efter min datter er kommet godt ind i sin dagpleje, at jeg har fået tid og overskud til at lave mine øvelser og gå til en fys. Jeg tror derfor helt sikkert, at det vil være lidt nemmere for dig at få plads til lidt mere træning, når Eddie er startet i vuggestue og trives med det. 🙂

  14. Jeg er (var) helt i samme båd Cathrine. Og da jeg gerne vil være så meget sammen med min 13 mdr. gamle dreng, var der kun en løsning for mig: så effektiv træning som muligt = crossfit. Jeg var super skræmt i starten, da jeg slet ikke er “den type”, men efter to måneder er jeg landet og elsker det. Jeg træner fast tirsdag 19.30 (så når jeg aftensmad og aftenhygge med min dreng) og lørdag kl. 8 (så vi får hele dagen sammen alligevel) På de gode uger når jeg også en løbetur en af dagene. Så 2-3 gange træning om ugen. Jeg prøvede i 6 mdr. div hold og træning i fitnesscenter, men jeg synes ikke kvaliteten var høj nok. Når jeg endelig var afsted, ville jeg også give den fuld smadder. Og det gør jeg i den grad til Crossfit. Trænerne er SÅ kompetente, og kan også sagtens justere på øvelserne for en, hvis man vil skåne bækken, mavemuskler eller andre dele af kroppen, der har været ekstra belastet under graviditet og amning. Og faktisk er der også mor hold i mit center, hvor man kan komme med og uden baby – men som er god (men hård og effektiv) mor træning. Jeg ved der er mange fordomme om Crossfit, men dem pakker jeg væk og nyder en times mega effektiv træning for hele kroppen, der både giver styrke og kondi. Varm anbefaling herfra!

    1. Hej Stine,
      Jeg kunne ikke være mere enig i dine betragtninger om crossfit.
      Til gengæld er det lidt ærgerligt at mænd ikke kan træne med børn der.
      Min mand elsker crossfit og er på barsel i 6 måneder og hos crossfit Copenhagen er crossfit moms kun for kvinder – det synes jeg er ærgerligt!
      Kh c

    2. Jeg har godt nok ikke nogen børn, men vil lige råbe med i kor omkring crossfit. Jeg startede i februar og er sidenhen blevet afhængig, fordi det er SÅ fedt! Man skal bare møde op, og så er hele programmet planlagt for en. Man skal ikke tænke så meget. Derudover kan man skalere stort set alle øvelser, så de passer til ens egen formåen, og det er så fedt at mærke man gradvist bliver stærkere og lige pludselig kan løfte flere og flere kilo. Jeg træner i Aarhus, og der er der, så vidt jeg ved, også mor-træning. Så placerer de alle babyerne samlet på måtter, og det ser så hyggeligt ud 😀

  15. Vi har lavet en aftale med mine forældre, om at vi spiser sammen en fast dag hver uge. Så har de alene tid med deres barnebarn efter aftensmad (inkl. putning), mens min mand og jeg tager ud at klatre. Det fungerer rigtig godt her. Hvis vi har lyst til mere end én træning i ugen, så tager vi selv (eller med veninder) i hallen en gang hver ekstra. 🙂

  16. Jeg løber hver anden dag, når ungerne er blevet puttet.

    Det er lidt ekstra hårdt om efteråret, når det pludselig er mørkt, og man skal bestemt også lige vænne sig til at tage løbeskoene på, når man måske har mere lyst til at lægge sig ind på sofaen ved siden af kæresten – men det er jo bare SÅ fedt, når man er af sted!

    Fitness er slet ikke mig, især ikke efter børn og med 2xfuldtidsjob. Der er aldrig hold, når jeg har fri, og jeg vil også hellere være sammen med mine drenge. Så løb er bare perfekt, fordi det er så fleksibelt. Har tit løbedates med veninder i øvrigt – det gør det lidt hyggeligere. Tager også nogle gange kæresten med ud, hvis vi har forældre på besøg, som gider passe drengene en halv times tid.

  17. Jeg tror man skal finde den måde, som passer bedst ind i ens egen hverdag og liv. Jeg har en søn på halvandet år. Det var let med træning, da jeg var på barsel, for der havde jeg tid og han var med på diverse hold. Nu med fuldtidsjob og vuggestue, så træner jeg når han er lagt i seng eller mens min mand putter. Og det er ikke i fitness mere, men på stuegulvet med YouTube eller løb. Det er hurtigst og mest effektivt. Jeg gad godt opgradere mit homegym til lidt mere end blot en yogamåtte, for jeg må sande, at det er sådan her træningen bliver så længe han er så lille.

  18. Godt spørgsmål og kan totalt relatere! Det er som om man skal genopfinde sin kalender og virkelig tænke prioriteter, når hverdagen rammer efter barsel slutter for hele familien. Da min datter var 1,5 begyndte jeg til powertraining hver tirsdag kl 18, som er lokale hold i og omkring Kbh udendørs med løb og styrke. Det var så fedt med frisk luft og synes alligevel løb og styrke giver mig noget powerfølelse, som yogaen ikke kan. Jeg missede fælles aftensmad, men kunne hjælpe med alt omkring det – hente, madlavning, oprydning og putning. Og så tog jeg et yogahold i weekenden, når det passede. Det blev ikke meget træning, men prøvede at tænke at lidt var godt og så virkelig ogås prioritere at komme af sted. Engang imellem gik vi også tur i Fælledparken med lurbarnet i klapvogn og løb så på skift. Enten som interval, eller hvor vi løb 30 mins tid hver især. Nu er jeg på barsel med nummer to. Tænker jeg så igen sol genopfinde rutinerne, når hverdagen rammer. Det vigtigst synes jeg er at det er styret af lyst – mærk den og respekter den. Har du lyst til at danse som motion, så gør det, har du lyst til yoga eller crossfit, så er det det. Jeg fandt ud af at jeg ikke gider fitnesscentre mere – orker ikke stemningen, musikken, lugten. Motion skal være SJOV!

  19. Jeg kan virkelig anbefale en løbevogn. Vi har brugt vores så meget! Vi købte den, da vores datter var 10-11 måneder. Inden hun blev født, løb min mand og jeg tit ture sammen i weekenden, hvilket er rigtig hyggeligt og hjælper på motivationen, at vi er fælles om det. Det kunne vi pludselig gøre igen. Derudover bruger jeg den til at hente hende fra dagpleje ca. en gang om ugen og også til at løbe hen til diverse legepladser med hende. Den gør det meget nemmere at få flettet en løbetur ind i hverdagen, at hun kan være med. Hun kan rigtig godt lide at køre i den, fordi det går lidt hurtigere end klapvognen tror jeg – og fordi det næsten altid involverer et stop på en legeplads. Løber på ingen måde så langt eller ofte ,som inden vi fik hende, men lidt er bedre end ingenting.
    Nu er jeg gravid med lillesøster og får stadig løbet 1-2 gange om ugen 🙂

  20. Online hjemmetræning efter puttetid har virket for mig 😊. Jeg synes det gør en kæmpe forskel, at jeg har en “instruktør” hjemme i stuen. Jeg kan især anbefale Les Mills On Demand, hvor man kan streame træningssessioner med alle Les Mills’ koncepter som f.eks. Body Pump, og SofieB.dk som laver en skøn blanding af yoga og funktionel træning. Håber du finder noget der virker for dig 😊.

  21. 10-12 km om dagen er så vildt, hvor ville jeg være stolt hvis jeg nåede det. Min datter er snart ti måneder og nu tager far over og min barsel er slut. Jeg ved ikke om jeg får prioriteret motion.
    Men gad godt jeg gjorde!

Læg en kommentar