Top

Kig i kulissen: Hvilke samarbejder kommer i 2020?

20.04.2020
Skabt af Cathrine Widunok Wichmand

Rockpaperdresses, Cathrine Widunok Wichmand, Mia Jørgensen
Bedre sent end aldrig, ikke? Sidste år skrev jeg det her indlæg som skuede fremad over året, hvilke samarbejder var i bogen for 2019. Det var en kæmpe succes! I var glade for gennemsigtigheden, glade for at blive taget med men jeg hørte også flere, der var overraskede over og glade for, hvor planlagt alt er. At jeg ikke lige hiver samarbejdspartnere ind fra højre og venstre, men at der er en plan.
Og der er også en plan for i år, den ruller faktisk allerede. Men kors hvor er der sket meget allerede. Udover at jeg startede året ud med at skifte fra Social Zoo til Confetti – det i sig selv har været ganske smooth. De få kampagner, som blev lukkede under Social Zoo, dem håndterer de året ud. Og alt nyt er under Confetti-faner. Ja, der skulle lige koordineres kalender og adgange osv. Men det har fundet sin form. Det kører.
Og knapt var jeg rykket over til Confetti, og så blev vi sendt hjem, hver og en og sat i ‘hjemmearrest’. Sammen med resten af landet. Det påvirker de flestes arbejde. Selvfølgelig! Om det er lønnedgang, afskedigelse, tvungen ferie eller blot nye rammer at arbejde. Og det påvirker uden tvivl også selvstændige. Som jeg taler med kolleger rundt om på nettet, så melder 9,5 ud af 10, at alt er bremset. Kampagner er udskudt, aflyst, foredrag – aflyst. I det perspektiv føler jeg mig rigtig heldig – det går fortsat godt, kun en enkelt lille kampagne er aflyst. Men hvor længe gør det det? Det er bekymringen her – især når vi står overfor at skulle finde et nyt hjem. Har vi kun set toppen af isbjerget? Ender vi i recession. Det er sikkert også en del af jeres bekymringer.

billeder af Mia Jørgensen

Rockpaperdresses, Cathrine Widunok Wichmand, Mia Jørgensen
Havde det været et helt almindeligt år, så var vi lige kommet ud af tre kedelige måneder. Året starter altid sløvt. Og så ville højsæsonen starte her i april/maj. Indtil sommer, hvor det igen tager et hvil og så igang igen. Der er klart en cyklus, og det er ens for de fleste af de kolleger, jeg har.
Men plejer er død, og virksomhederne kan være bange for deres budgetter og fremgang. De holder sig måske tilbage –  også selv om det, måske er nu, man skal skille sig ud, lave sej markedsføring og være kreativ? Rent lavpraktisk kan det også være svært at udføre samarbejder, hvis man skal lave optagelser eller lignende – fx min podcast med Nordea. Vi skal til at tænke, hvordan man kan udføre sit arbejde på nye, sikre måder.
Det er ikke nemt, men det er som oftest i svære perioder, jeg bliver mest kreativ. Og det er kreativiteten, jeg sætter min lid til. Min krøllede hjerne. Det er den, der gør, at jeg overlever, er jeg sikker på.
Rockpaperdresses, Cathrine Widunok Wichmand, Mia Jørgensen
Jeg kan også fortælle, at jeg hvert år sætter et par temaer for året, som hjælper mig med at pejle mig i retning af de rigtige samarbejder. I år er det naturligvis huskøb/hjem og så er det tilbage til mig. Efter et år med fertilitetsbehandling, et år med graviditet og et år barsel(-ish) er jeg nu ved at være der, hvor jeg gerne vil fokusere lidt mere på at fodre mig selv med kærlighed; tilbage til træning, tilbage til godt hår og lækker makeup eller whatever der nærer min egen sjæl – før vi igen starter.
De gode og vellykkede samarbejder set med mine øjne tapper ind i det liv, jeg/vi lever og spiller naturligt bold op af dét, der allerede fylder, sådan tror jeg egentlig også, I oplever de vellykkede samarbejder? De bliver organiske i universet herinde, fordi de taler ind i den fortælling som allerede er.
Rockpaperdresses, Cathrine Widunok Wichmand, Mia Jørgensen
Men skal vi ikke tage det? Nogle af de samarbejder, som fylder i år, og nogle af dem som er på bedding.
L’Oréal Paris – fortsætter! Sidste år var jeg it-girl, og såmænd om jeg ikke er det igen i år. Det er jeg meget, meget glad for, og selv om jeg lige nu ligner en sofakartoffel de fleste dage, så mærker jeg MED DET SAMME, hvad det gør, når jeg lægger en lille makeup. Og mit ambassadørskab tvinger mig lidt til, i hvert fald de gange jeg skal udgive noget. I denne eller næste uge sætter jeg fokus på bryn – kors, de trænger. Vi skulle også have været til Stockholm i marts og på Cannes-festivalen i maj. Begge dele aflyst/udskudt for nu.
Tilbage i januar kunne jeg også dele, at jeg er ambassadør for Matas Striberne. Det er jeg hele 2020. I har allerede været medvirkende til at udforme spørgsmålene til deres FAQ om bæredygtighed, og dét er jeg sindssygt stolt over, at I gider (I kan se den HER). De spurgte, om jeg ikke kunne hjælpe med spørgsmål –  men jeg tænkte, at I skulle involveres. Og dén tog I til jer. Jeg siger det ofte på kundemøder – jeg har Danmarks bedste læsere –  men I er satme også kloge og skarpe og ikke til at løbe om hjørner med. Det sætter krav til mig, men det kan jeg også godt lide!
Og så har vi lukket et stort samarbejde med Nordea, som jeg glæder mig helt vildt over. Vi skulle være startet op med podcasten, men alt er selvfølgelig udskudt. MEN, nu skal vi til at finde en form, hvor vi kan optage podcasten med alle sikkerhedsforbehold i orden. Emnet er housing, og det passer eminent ind i vores liv og mit hoved pt. da vi ikke tænker på andet. Det bliver til en mega sej podcast, hvor jeg søger svar og hjælp til alle os “unge” (hæh) købere på boligmarkedet. Hvilke lån skal vi tage? Hvad er gældsfaktor? Hvordan udregnes rådighedsbeløb, hvad betyder kurset bag et lån? Osv. osv. I tog så godt imod det, da jeg luftede samarbejdet her.
Vi har også lavet et samarbejde med Simple Feast (jeg køber dem selv hver uge). Det er lidt skægt, for de har friet længe, og vi har ligesom sagt “JA, men først når vi skal noget mere originalt end dele rabatkoder” – og det skal vi nu! Vi kommer til at skulle producere en lille fin film “fra jord til bord”,  og selv om vi ikke har dato endnu, så tænker jeg, at vi sikkert inden længe skal igang.
Rockpaperdresses, Cathrine Widunok Wichmand, Mia Jørgensen
Det er i øvrigt noget af min lærdom fra Barbara i min Social Zoo-tid. Vi skal ikke lave dét, alle andre laver. Vi skal være originale – og det er kunderne som regel med på. Det er ligeså meget for min/jeres skyld som deres. Do different.
Måske kommer der en runde 2 af Mofibo-ambassadørskabet fra sidste år. Vi havde i starten af året kæmpe ambitioner og et stort budget ude, men mange af ideerne bliver lidt svære at udføre, som verden er lige nu, for de involverede jer – jeg har drømt om en kulturklub i årevis! Men de kan komme en anden gang. Nu har vi nedskaleret, tænkt lidt anderledes, og så må vi se, om den lander!
Vi har også lavet et samarbejde med Boligsiden  – der havde jeg også lavet et vildt koncept med gåture i hyggelige kvarterer med lokale guides og virtuel boligsøgning on the side. Min krøllede hjerne, hehe, ved ikke om det giver mening, men rigtig sejt koncept. Det kan af gode grunde heller ikke blive lige nu. Men vi kommer til at gøre noget og sætter fokus på, hvordan man finder drømmeboligen. Igen – spot on i forhold til, hvor vi er lige nu.
Og så er der en række mindre samarbejder; måske mere Yogastream, i hvert fald et samarbejde med Kähler og deres smukke Poppy-stel. Unicef har friet siden sidste år, og jeg har egentlig udskudt det, men måske tiden er til at lave noget rigtig sejt med dem… Vi lavede et lille samarbejde i påsken. De havde hjulpet med at få en snak i stand med Ellen Hillingsøe på IG LIVE – fokus var mest på en snak om at være kvinde og på ro og så nævnte jeg, at man kunne sende en håndsæbe af sted for 1 krone, hvis man havde overskud. På den 30 minutters snak blev det til små 19.000 kroner! I er så seje. IKEA har vi også danset med længe, og forhåbentligt kan det lande et godt sted. Lad os nu se.
Jeg har allerede lavet en lille kampagne for ØNSKHBO Nordic og en med Babyliss. Og der kommer nok lidt flere samarbejder i den størrelsesorden. Der kommer måske en kampagne med Baby & Me om morskab, Vi har som oftest takket nej til de små kampagner, fordi kalenderen har været fyldt, men det bliver noget med at finde balancen mellem det priviligerede ‘vælgen og vragen’ og så at kunne sove om natten i en svær og usikker økonomisk tid. På den ene side tør jeg ikke sige så meget nej tak, som jeg har gjort før, og på den anden side tror jeg på, at alt nok skal gå, og at jeg skal holde DNA’et af RPD over alt andet… Giver det mening?
Rockpaperdresses, Cathrine Widunok Wichmand, Mia Jørgensen
Rockpaperdresses, Cathrine Widunok Wichmand, Mia Jørgensen
 

17 kommentarer

  1. Mette siger:

    Stor ros til dig, jeg tror grunden til at det ikke er bremset for dig er fordi DU ikke har bremset på noget tidspunkt i denne periode. Og ja, det kan du nok takke fin krøllede hjerne for. Hardest working woman i blogland, super sejt at du har holdt kadencen både på contentudgivelse og ift at tænke nyt og samle folk omkring nye koncepter.

    1. Cathrine siger:

      Sikke et kæmpe kompliment Mette, tusinde tusinde tak 😀 Jeg får mest af alt inspiration fra jer, så tak! KH

  2. Cecilie siger:

    Spændende samarbejdsprojekter! Du er god til at udvælge og stille krav, og de er gode til at udvælge dig. Føler I hvert fald mange af tingene passer på mig, hvis jeg skal tænke mig selv som et slags segment 🙂
    Og jeg tager hatten af for, at du tager os med i årskalenderen for dine kampagner. Det kan en del af mig lide når bloggere gør, og så er der den anden del af mig, som måske føler sig en smule snydt, haha. Ej jeg forstår det er bussiness for dig. Du gør det godt, du leverer en slags magasindagbog, og jeg lærer utrolig meget om mig selv, mennesker og selvfølgelig også materiaelle ting af at følge blogs. Og du bruger din tid og mere til. Men indlæg som disse minder mig om, at det er bussiness. Og det kan jeg ikke altid lide. At der bliver tjent penge på, at jeg læser med. Det hænger nok ved, det er der med, at det en gang bare var at følge med hos en virtuel veninde, uden at jeg skulle tage stilling til, om det handlede om at få mig til at forbruge eller andet. Og det har jeg nok lidt svært ved at sluge, når det sådan bliver udpenslet. “Sådan vil jeg få jer til at forbruge i år” – sat skarpt op I know, for du vil også gerne oplyse fx om bedre miljø m.m.
    Og på den anden side vægter jeg enormt højt gennemsigtighed. Og det jo også din bevæggrund for at lave sådanne indlæg. Nå bare lidt tanker herfra 🙂

    1. Cathrine siger:

      Jeg forstår nøjagtigt, hvad du mener, og jeg har ogå godt tænkt, at det måske virker kalkuleret, når alt præsenteres. Omvendt så tror jeg så meget på åbenheden herinde, at jeg synes det giver mening alligevel. Jeg håber nemlig, at. det også viser, at jeg tager den kommercielle del af universet herinde alvorligt, og at jeg tager jer alvorligt. Det er et spørgsmål om, hvad der lige kommer ind fra højre, men en masse tanker der er gået forud for indlæg – om de tjener mig/jer/bloggen, som er det allervigtigste.
      Og så kan man sige, at selv de mest filantrope, godgørende virksomheder stadig er virksomheder, som skal have en bundlinje, der hænger sammen. Sådan hænger verden sammen.
      Jeg forstår også godt den gode gamle, “hvorfor skal der penge imellem os?”. Jeg ved nogen af jer sidder med den, men jeg er glad for at I også accepterer, at sådan er det nu engang. Der er ikke så meget andet end at sige, at hvis jeg kunne drive alt det her på abonnementsbasis eller penge ude fra, lad os sige mediestøtte, så ville det også være skønt. Og dog, så giver det jo faktisk præcis min hjerne benzin, når jeg laver samarbejder, så jeg ikke kun skal forholde mig til, hvad navlen byder på i dag men også tænke i specifikke kreative rammer.
      Jeg sætter pris på dine tanker i hvert fald. Det er den knivsæg, jeg altid danser på. Samarbejder som jeg håber også gavner jer på en eller anden måde, fx podcasten med Nordea, som forhåbentligt gør os alle klogere eller den større solcremeguide med Matas. Jeg har vist fået et public service-gen med i tasken fra DR, som prøver at snige sig ind, hvor det kan. Også selv om der er kommercielle kræfter til at betale regningerne. KH

  3. Ida siger:

    Super spændende! Glæder mig specielt til podcasten med Nordea.
    Krydser også fingre for flere haveindlæg, jeg synes at det er så hyggeligt, at være med i blomsterbørnehaven 🌷

  4. Marie siger:

    Ååååhh ikke flere bloggere, der reklamerer for simple feast – de er all over, og det virker sgu for anmassende, sorry ikke din skyld jo. Synes bare det firma efterhånden er lige så irriterende som de der vita pro-reklamer, der kører konstant i tv. Det virker stik modsat mig. ‘Hvad er det for et ukendt produkt, som I er så desperate for at sælge’ – det trækker lidt bloggen ned i min optik. Også selvom du ikke bare vil give rabatkoder.

    1. Cathrine siger:

      Den er måske lidt hård for mig, at det ligefrem trækker bloggen ned. Jeg gør mig så umage hele vejen rundt, så det håber jeg da består, selv om vi er uenige om en enkelt partner. Jeg er helt enig i, at skal man lave et samarbejde, uanset, så skal det gøres originalt, anderledes end det alle andre laver. Det lægger jeg mig i selen for. Jeg håber, du vil se samarbejdet udført, før du dømmer 🙂 KH

      1. Malene siger:

        Jeg er desværre enig i, at Simple Feast fylder for meget blandt influenceres. Jeg springer stories/indlæg/ opslag over, hvor de indgår 🙈
        Derudover er deres produkter indpakket i plastik, hvoraf alt ikke kan genbruges. Greenwashing, hvis du spørger mig..

  5. Charlotte siger:

    Hej Cathrine,
    Jeg tænkte på, om du på et tidspunkt vil sætte ord på, hvad det er ved de kommercielle samarbejder, du synes er sjovt at lave, og som fagligt giver dig noget tilbage? Jeg kan jo fornemme, at det udfordrer og har en stor kreativ del med sig, jeg tænker bare altid på; hvorfor ikke bruge den energi på projekter, som du selv er afsender på? Du er så velbegavet og idérig, hvorfor ikke selv lave en podcast, hudpleje, foredrag, kurser, bøger mv? Jeg kan godt regne ud, at disse ting tager mange måneders arbejde! Og også læse, at det netop er med et ny produkt som fællesnævner med fx Nordea, hvilket giver meget mere mening for mig.
    Det er slet ikke ment som kritik, bare ren nysgerrighed, som jeg ikke ville turde spørge andre end dig om, fordi jeg ved, der ligger mange tanker i det for dig!
    Kh Charlotte

    1. Cathrine siger:

      Hvor er du sød, først og fremmest! Tak – også for tiltroen!
      Jeg arbejder også på noget on the side, som faktisk slet ikke er i blogregie. Men det er helt klart et spørgsmål om, tid/økonomi/timing og sådan. At lave startups kræver for de fleste noget andet on the side. Og nu er mit “on the side” for mig skidesjovt 😀 Så derfor holder jeg ved.
      Jeg har haft rigtig mange tanker om ting, jeg ville skabe, men jeg vil også skabe det rigtige – der er så mange hudplejekoncepter fx, skabt af bloggere. Hvad kunne jeg bidrage med af nyt? Der er riiigtig mange tanker i det, og det er slet ikke nemt – men rigtig spændende 😀 Der kommer noget på et tidspunkt! KH

  6. A siger:

    Uhh, ej jeg synes det lyder som nogle vildt spændende samarbejdspartnere. Ser meget fremt til podcasten med Nordea!
    Som en af de andre læsere pointere, så rammer du segmentet ret godt. Det er ihvertfald emner der falder inden for min egen interesse. OG tak for at tage os med ind i maskinrummet 🙂

  7. Laura siger:

    Jeg må også indrømme at jeg bliver lidt skuffet over Simple Feast samarbejde. Både fordi jeg føler alle influencers har et samarbejde med dem, men især pga firmaet i sig selv. For det første er de slet ikke så klimavenlige som de brander sig som, mega meget emballage (uanset hvor bæredygtigt), udbringning med dieselbiler og de er taget i at have brugt forkerte klimatal i deres markedsføring. Sidst men ikke mindst ligger deres moderselskab i Delaware = kæmpe skattely stat (hurtig google søgning vidner om dette). De argumenteret med at ejeren boede i USA, da han stiftede selskabet, men han boede altså i Californien. En hurtig google søgning på SF og skattely giver flere artikler om emnet – og så har både Samvirke og Detektor undersøgt SF og skattely..

  8. S siger:

    Tak for at tage os med bag linjerne, jeg er så glad for indlæg som disse. Jeg synes, det skinner mere og mere igennem, som du vist også har skrevet et sted, at du prøver at bevæge dig væk fra at være ren modeblogger, og mere og mere over i miljømandag (understreget af Aiayu-trøjen på billederne) og samarbejder med vægt på mindre materielle ting – Mofibo, Nordea, Boligsiden, HBO, god kaffe. Hvis jeg er segmentet, passer det rigtig godt.

  9. Line siger:

    Jeg synes Nordea samarbejdet er lige i kassen!
    Det lyder SÅ spændende, og hvor har jeg dog brug for, også i en alder af 27, at få skåret mange ting ud i pap ift. boligkøb, løn og deslige 🙆🏼‍♀️
    Sidst vi havde et møde med banken, var det min kæreste, der førte ordet – jeg fattede ikke en meter – og han måtte sidde og genfortælle mig det hele bagefter.
    Det er nærmest pinligt.. Men jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste, der roder rundt i det hele.
    Jeg glæder mig og jeg bliver stensikker fast lytter, hvis det stadig bliver til en podcast!

  10. Marianne siger:

    Mega fedt med Nordea! Det glæder jeg mig til. Vi står også midt i køb/salg, så det kan jeg bestemt spejle mig i.
    Simple Feast-reklamerne hopper jeg over. Jeg tvivler ikke på dine formidlingsevner, jeg orker bare ikke flere af deres reklamer. (Og så fantastisk et produkt synes jeg heller ikke de har). Håber Matas får lov at køre i 100 år 😉 Kan så godt lide, når den slags strækker sig over meget lang tid, så man ikke det ene år skal købe Avene og det næste Matas. Lige de to bruger jeg dog flittigt i fin samhørighed, men princippet i det 🙂
    Krydser fingre for IKEA-samarbejde. Elsker alt der har med bolig at gøre fra din hånd!

  11. Kat siger:

    Det lyder spændende, det, året kommer til at bringe. Jeg glæder mig til at følge med.
    Blot et lille men: Det hedder bag kulissen – da kulissen jo netop er det, publikum ser i forvejen.
    Held og lykke i 2020! Er sikker på, at de kommende kampagner bliver lige så fine, som de tidligere.

    1. Cathrine siger:

      Haha, god pointe, tak KAT! KH

Send en besked