Top

Tip: Podcast om iværksætteri Vovestykket

04.10.2017
Skabt af Cathrine Widunok Wichmand — Annonce

https://rockpaperdresses.dk/2017/10/ootd-mustard-monday-see-alona-vibes-work/

fotos Alona Vibe

Når jeg ikke fokuserer på denne lille baby, altså bloggen, så har jeg det sidste halve år arbejdet på en helt ny ting. En helt ny virksomhed. Noget helt nyt i det hele taget – det findes endnu ikke i Danmark mig bekendt. Faktisk startede idéen helt tilbage i februarmåned en mørk aften i mit “shit-jeg-skal-ud-af-DR”-mode, og nu er den ikke længere end idé men virkelighed.
Og selv om jeg ikke kan komme det meget tættere lige nu, hvad det er, jeg har puslet med sammen med to andre dygtige mennesker (og sådan ved jeg godt, jeg har været længe, beklager!), så glæder jeg mig meget til at kunne skubbe den anden lille baby ud i verden senere denne måned.
Indtil videre vil jeg sige, at det er en sej proces. Startup’en. Fra at få en idé man selv synes er fantastisk. Til at begynde at give den energi og puste vind i sejlene. For så at blive skide usikker på sig selv og idéen (og det er faktisk lidt rytmen i det – fuld tyrkertro på det til at miste al tro på det). For så at begynde at præsentere den for andre og få deres feedback – det har været den vildeste proces. Op og ned. Lærerigt, dyrt (økonomisk, tidsmæssigt, all of the above), spændende, lykkefølelsefrembringende. Det hele på én gang eller på hinanden afløsende. Det har givet en vild sommer med super meget arbejde – men alt sammen i mit eget regi. Jeg er blevet vaskeægte iværksætter.
Hvordan gør man så det? Der findes mig bekendt ingen manual –  i hvert fald ikke en, jeg er blevet præsenteret for. Til gengæld har jeg tygget mig igennem den ene startup-hjemmeside efter den anden, den ene startup-podcast efter den anden, suget alt til mig, jeg kan. Og en af dem vil jeg tippe jer om; Vovestykket.
Podcasten er et hjertebarn for fagforening og a-kasse Ase. En podcast for alle os, der har vovet os ud i nyt eller drømmer om det. Om du er lønmodtager eller selvstændig. Fokus i alle seks episoder er at skubbe til vores visioner, innovation og udvikling, og det kan de fleste af os jo bruge. En lille inspirational podcast om processer, nye måder at se arbejdsopgaver og sig selv på.
https://rockpaperdresses.dk/2017/10/ootd-mustard-monday-see-alona-vibes-work/
Men nu har jeg jo særligt lyttet til Vovestykket med iværksætterører. De har lavet seks episoder, som nemlig byder på nogle vildt seje og inspirerende gæster som fx Rane Willerslev, der taler om, hvordan vi kan bringe kreativiteten frem igen. Vi er så bundet af strukturer, bureaukrati osv. Der er simpelthen ingen rum til kreativitet længere – SUPER spændende tanker, for i en startup kan alt være helt vildt løst og stikke i alle retninger. Men det kan også være uproduktivt og så kræver  det lidt rammer. En balance i det. Og i den anden ende i samme episode kommer Dan Ravn på besøg, der har mange år i reklamebranchen bag sig. Han forklarer, hvordan han går strategisk til kreativitet. Og det er jo typisk dér en idé til en startup kommer. En kreativ tanke vi har fået, fordi vi har opdaget et hul i markedet eller set at noget kan gøres lettere og bedre. Spørgsmålet er hvordan man kan gå mere strategisk frem – også i almindelige virksomheder.
Der er sindsssygt seje, kreative og dygtige gæster i hver episode, og jeg får helt lyst til at sidde og diskutere med. Vi er slet ikke dér, hvor vi skal udvide vores tre-mands-team men alligevel vil jeg gerne høre afsnittet om fx organisering. Tre mand er jo ingenting at rutte med, men det kræver alligevel en del social kapital og forståelse for hinandens kompetencer at arbejde sammen – også i så små grupper. Jeg tror, det kan være ødelæggende, hvis der går social grus i maskineriet – og man bliver altså bare mega presset undervejs. Det har vi været løbende. På tid, på økonomi, på hinanden. Sådan er det.
https://rockpaperdresses.dk/2017/10/ootd-mustard-monday-see-alona-vibes-work/
I kan høre podcasten HER, og hey – giv endelig jeres tips videre. Bøger der er interessante at læse om arbejdsprocesser? Startups? Bloggere der skriver spændende om det? Det kan også være værktøjer I ikke kan leve uden i jeres arbejdsgang.
Do share jeres guldkorn. Det er noget af det, jeg har lært i denne proces. Man bliver kun større og stærkere ved at dele. To hoveder er altid bedre end et.
Så udover podcasten, så vil jeg tippe jer om to redskaber vi i hvert fald ikke kan leve uden i vores arbejdsproces:
GOOGLE DRIVE – Et gratis drev du kan bruge, hvis du har gmail. Google drive er genialt værktøj at dele papirer, kontrakter, mapper, billeder – alt i. Og det smarte er, at det hele ligger online. Der er ingen risiko for at miste det, og alle kan tilgå alting, selv om I arbejder på forskellige computere. OG man kan redigere i samme dokument samtidig. In real time. Virkelig smart. Ikke noget med mapper lokalt på skrivebordet eller dokumenter, der bliver væk.
WUNDERLIST – Min yndlings-ordens-app, som er et rent listeværktøj. Jeg har private mapper fx med indkøbsliste, julegaveidéer til familien osv. Så har jeg en mappe med lister til bloggen, fx indlæg jeg pønser på eller inspirerende adresser til fotoskydning.  Og så bruger vi det også i vi vores startup. Vi har en fællesliste, hvor man kan smide to do’s ind, så vi alle kan få overblik og se, hvornår ting bliver tjekket af.
https://rockpaperdresses.dk/2017/10/ootd-mustard-monday-see-alona-vibes-work/
https://rockpaperdresses.dk/2017/10/ootd-mustard-monday-see-alona-vibes-work/
https://rockpaperdresses.dk/2017/10/ootd-mustard-monday-see-alona-vibes-work/https://rockpaperdresses.dk/2017/10/ootd-mustard-monday-see-alona-vibes-work/

31 kommentarer

  1. Maria Romer siger:

    Vil klart anbefale Morten Resens podcast, der handler om hans rejse fra ide til Go Little appen, der snart ser dagens lys. Helt fantastisk iværksætter podcast 🙂 Jeg har selv lært så meget, som jeg kan bruge i min egen virksomhed 🙂

    1. Cathrine siger:

      Den har jeg også hørt – mega spændende! Og virkelig også lærerig! Hvad laver du mon, Maria? KH

  2. Mette siger:

    Du kan med fordel også lytte til Morten Resens podcast om start-up. Meget inspirerende.

    1. Cathrine siger:

      Den er SÅ god – dejligt at få lov at følge hans proces. KH

  3. Venterpaavin siger:

    Min kæreste og jeg har bygget meget af vores forhold op om wunderlist – ej, det er selvfølgelig lidt løgn, og så alligevel ikke. Det er så praktisk med fælleslister, indkøbslister, ønskelister osv. når man ikke deler adresse, men alligevel planlægger en del i fællesskab💯
    – Kit

    1. Cathrine siger:

      Haha, den bruger vi også! Om man deler adresse eller ej – det er så skidegodt at kunne sætte alt op i lister og rammer. Jeg elsker det 😂 KH

  4. J. siger:

    Bare lige en hurtig bemærkning om, at google drive også kan bruges uden gmail – det gør jeg nemlig selv 😄

    1. Cathrine siger:

      Good tip! Tak J. KH

  5. Maiken siger:

    Nu er det slet ikke noget der lige har relevans for mig, men jeg må lige sige at hver gang du anbefaler noget det lige rammer mig på den ene eller anden måde så er det altså godt hver gang. Det er ret sejt, du har et guldstempel hos mig og min kæreste. Han tvivlede lidt til at starte med men efter vi var i Rotterdam og tog nogle af dine anbefalinger op så er han også overbevist. Jeg er i den anledning igang med Morten Papes Planen på lydbog. Den er rigtig god, og oplæseren tvivlede jeg lidt på til at starte med men han gør det også godt.
    Men bare lige et skulderklap herfra!

    1. Cathrine siger:

      Hvor er jeg bare glad Maiken! Det er da for fedt at høre, det glæder mig virkelig. Jeg må få lavet en “approved by RPD”-sticker 😹 Dejligt det kan bruges! KH

  6. Maria siger:

    Cathrine – er det mon muligt at gøre noget ved den sindssygt hurtige slide-menu nederst i højre side? Der er sikkert flere som nævnt det, men den er så distraherende, at jeg har svært ved at læse din blog. Som er fantastisk, hvis nogen skulle være i tvivl <3

    1. Cathrine siger:

      Øj, den er godt nok problematisk, den er blevet sat ned i fart fire gange, haha! Hm… Jeg tjekker op! kh

  7. Pernille siger:

    Hej Cathrine,
    Det lyder spændende med dit startup-eventyr. Jeg er spændt på at høre, hvad du og dit team har gået og brygget på 🙂
    To gode og altid anbefalelsesværdige bøger, når man arbejder med iværksætteri er Business Model Generation af Osterwalder (https://www.amazon.com/Business-Model-Generation-Visionaries-Challengers/dp/0470876417) og The Lean Startup af Eric Ries (https://www.amazon.com/Lean-Startup-Entrepreneurs-Continuous-Innovation/dp/0307887898/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1507146985&sr=1-1&keywords=lean+startup).
    Den førstnævnte handler mest om, hvordan man kan designe og/eller optimere sin forretning ved at bruge den forretningsmodel, der passer ens forretning bedst muligt. Den anden handler om, hvordan man hurtigst muligt får testet sin idé og dens potentiale. Den bygger på “fail fast, learn faster”-princippet, hvor man justerer sin idé løbende baseret på den feedback, man får fra andre.
    De er begge meget hypede i iværksættermiljøer – og med rette 🙂
    Kh Pernille

    1. Cathrine siger:

      Mega fedt, Pernille, tusinde tak! Den sidstnævnte kendte jeg slet ikke, hurra! KH

  8. Mie siger:

    Tak for god inspiration (as always) 🙂
    Jeg vil blot tippe om dig/jer om Slack til jeres lille iværksætterprojekt (venter i spænding på, hvad der mon er). Slack er et intern kommunikationsredskab (som kan tilgås via app eller webbrowser). Man opretter forskellige kanaler (som eks. ‘nye ideer’, ‘møder’, ‘marketing’ etc.), så man på den måde får struktureret spørgsmål og diskussioner. Det gør det let og enkelt at stille (hurtige) spørgsmål, så man ikke behøver at have gang i en kæmpe lang SMS tråd eller mailkorrespondance. Fordelen ved de forskellige kanaler er også, at det bliver nemmere at gå tilbage og finde tidligere svar/debatter indenfor den pågældende kanal (fremfor hvis man måske diskuterer ALLE organisationens emner via ÉN SMS tråd eller mail). Slack er gratis, så den får en kæmpe High Five herfra 🙂
    Pøj pøj med jeres projekt 🙂

    1. Cathrine siger:

      Det brugte vi faktisk også på DR, selv om jeg aldrig helt fandt hoved eller hale i det. Men det er jo smart! Det kan være vi skal prøve det af – lige nu kører vi i hvert fald lidt rigeligt på tråde på sms, facebook, mail. Liiidt træls at finde rundt i. KH

  9. Trine siger:

    Hvis man er kommende iværksætter i København, så giver Københavns Erhvervshus gerne gode råd om opstart, praktik og regler.

    1. Cathrine siger:

      FEDT, Trine, dem har jeg ikke hørt om endnu 🙂 Dem vil jeg tjekke ud. KH

  10. vibeke siger:

    HELT ude af seriøs kontekst, men hvad er det for en småkage du spiser? Det ligner en skakkage = brun/hvid hjemmebagt småkage, der primært smager af smør og smuldrer?? Jeg plager min søde mor om at bage dem hvert år til jul (selvom jeg er på den anden side af 40) og det kun er mig der synes de er fantastiske.. Jeg troede ikke de fandtes andre steder? 🙂

    1. Cathrine siger:

      De hedder lidt forskelligt – men det er dem. Og de er hjemmebagte 😀 KH

  11. Kamilla siger:

    Det bliver så spændende at høre, hvad du/I har gang i 🙂
    Som nystartet selvstændig siger jeg også tak for tippet 😘

    1. Cathrine siger:

      Fedt, Kamilla. Hvad har du startet? KH

      1. Kamilla siger:

        Siden juni har jeg droppet dagpengene. Satser stort på min blog og podcast. (Bloggen hedder “På Herrens Mark” og podcasten “Samtaler fra Herrens Mark”) Har fået én sponsor til podcasten og arbejder på flere. Ved siden af arbejder jeg på fabrikker for at for smør på brødet.. og så er jeg også sådan lidt i gang med at skrive en bog 😉

        1. Cathrine siger:

          Mega sejt Kamilla, og modigt. Det lønner sig, det tror jeg på! KH

  12. Nynne siger:

    Tusind tak for de fantastiske tips as always! Jeg er helt enig med dig i at Wunderlist er et skide godt redskab. Glæder mig VIRKELIG til at høre mere om dit/jeres iværksættereventyr. Keep it up! ✨✌🏻😍
    KH

    1. Cathrine siger:

      Det er SÅ godt, mit liv er (nærmest) blevet bedre af den app. Næsten da 😀 KH

  13. Ida siger:

    Podcast ‘Succeskriteriet’ af Ane Cortzen og Berlingske Business – ret seje case stories hvor man hører om andres erfaringer plus insider info fra investorer.
    Planlægningsværktøj Asana – super godt til at skabe overblik og planlægge!
    God vind! 💨 Du er sej 😎 💪 Glæder mig til at høre mere!! 🍯

    1. Cathrine siger:

      Mega spændende tip, Ida. Jeg kender ikke den podcast, men har stor respekt for Ane, så den må jeg vist tjekke ud! Super fedt. Og jeg kigger på Asana – mega sejt 👏🏽 KH

  14. Julie siger:

    Hej Cathrine. Jeg tænkte på, om du kender bogen Startup Guide København? Der er lavet en til rigtig mange byer, og der er alt du har brug for i startup-fasen med inspiration fra ander startups osv. Det er en super sej, dansk, ung kvinde, der står bag 🙂 Du kan tjekke bøgerne ud her: http://startupguide.world/product/startup-guide-berlin/

    1. Cathrine siger:

      Nej, men hvor lyder det spændende Julie! TAK for tip. Den kigger jeg på! KH

  15. Nanna siger:

    Hej Cathrine
    Jeg kan også anbefale Trello, brugte selv Wunderlist før.
    På Trello kan du sætte deadlines på og fordele opgaverne til dem på dit team.
    Held og lykke med dit Start up!
    Det lyder som en rigtig god ide at hjælpe de mange seje mennesker der laver podcast!

Send en besked