Top

Vis mig din “by”: Sydfyn

15.07.2020
Skabt af Cathrine

Fyn er så fin, se bare de her billeder! Og sidste år tog Line familien af sted på tur til Sydfyn, og det så helt vidunderligt ud. Så selvfølgelig skal vi med på on the side. Er du allerede på vej, så glæd dig! I skal nyde natur, kultur, god mad. Det hele! Af sti, af sted!

Når vi nu (alle) skal holde sommer i Danmark og Cathrine opfordrede til at vise smukke steder i vores eget land, synes jeg vores roadtrip fra sidste år var værd at dele. Det var vores første ferie afsted med to unger i sidevognen og en lille i maven, så kriteriet var at det skulle være kort afstand fra Østjylland, hvor vi bor og vores bo steder skulle være bekvemme, for vi orkede ikke telt i år. Så temaet blev B&B med smukke køreruter igennem de sydfynske landsbyer. (Her lyder jeg 90 år – sorry, men true.)

Vi startede ud med at køre til Gl Brydegaard, der viste sig at være det smukkeste sted med den lækreste restaurant, men nu falder jeg også altid for et flot bindingsværk hus. Restauranten havde fokus på lokale råvarer, økologi og serverede skøn morgenmad. Jeg var svært begejstret, fordi familieværelserne var med 2 rum, som for alle med børn ved, hvor nødvendigt det er, hvis man ikke vil sidde og dele en flaske vin ude på badeværelset efter putning. Samtidig kunne man her lave bål i deres store hvide tipier, som er et hit for små og store. I det her område kan man udforske Helnæs, som byder på den smukkeste køreoplevelse, hvis man kører helt ud til fyret for enden. Anbefaling herfra.

– Gl Brydegaard @glbrydegaard

Herefter kørte vi videre til øen Tåsinge, hvor vi havde booket 3 nætter ved sødeste Hanne, der ejer Troense B&B by the sea. En gammel smuk hvid villa med plads til ca 10 mennesker og det fineste badehus foran ned til vandet, hvor man kan bade på den fine lille badebro. Hanne laver det lækreste hjemmelavede morgenmad med hjemembagte boller, avocado madder og pocherede æg. Hver morgen noget nyt og små overraskelser til børnene. Jeg tror, at det gør jeg endte med at blive så tilhænger af B&B, specielt sådan et sted med lækkert hvidt sengetøj og  ren badehotel stemning. Her fik vi også to rum, hvilket er så godt for den gode feriestemning.

I Troense, som er en gammel skipperby, er der en lille kiosk, hvor en 5 årig kan gå op med sine lommepenge og købe lakridspiber og ellers hvad hjertet begærer. Den by er det mest idylliske sted, som vi har været med små gader med fredede bindingsværk huse fra 1700 tallet med de vildeste haver. Jeg beundrer virkelig fynboerne for at holde deres huse og haver til punkt og prikke samt du på hver andet hjørne finder små vejboder med kartofler, jordbær og kirsebær. Mens vi var her sejlede vi med veteranskibet Helge ud til Valdemars slot, hvor man både kan spille mini golf, bade på den fine strand eller besøge slottet.

– Troense BB by the sea @troensebnbbythesea

Efter Tåsinge og  lidt tid i fineste Svendborg, tog vi færgen til Ærø, som nok var turens højdepunkt. Den der ø stemning kan bare noget og Ærøskøbing er vitterligt den hyggeligste lille handelsby. Vi havde besluttet at booke os ind på Søby Camping, hvor de havde to søde hobbit hytter. Det passede til budgettet og gav en ret hyggelig oplevelse. Det er nok det mest hippie agtige sted, vi havde været, men det er tæt på stranden og der kan laves bål og male på sten. Så perfekt til børneferien. På Ærø er der jo vanvittig mange turistmål, jeg vil fremhæve Eriks Hale Strand, hvor du finder små karakteristiske badehuse fra gammel tid. Jeg er så glad for, at vi kørte derud og havde den skønneste stranddag. Hvis man er til gårdbutikker, så skal man en tur forbi @Herremark. Den fineste lille landbutik med is og kaffe samt de bedste loppefund, vintagetøj og pyntesager. Der købte jeg mine allerbedste souvenirs fra turen. Du finder dem i Langevrætte ved Søby.

-Søby Camping Ærø

Vi sluttede turen af med at køre tilbage til Fyn og op til Falsled. Dog med et stop igen i Svendborg, hvor det bestemt er et besøg værd at tage i Naturama, hvis man er afsted med børn. Et naturhistorik museum i børnehøjde med skeletter, udstoppede dyr og flotte udstillinger.

Hvis man nu som os ikke lige har feriebudget til Falsled Kro, kan det virkelig anbefales at besøge Birkelygaard B&B. Et københavnerpar der har renoveret en gammel gård og lavet de lækreste fælleslokaler og søde værelser med køjeseng til børnene. Det her sted kunne noget for mig, for der var masser af plads, ro og et fint køkken med service, så vi kunne lave aftensmad af det vi havde købt i vejboderne på vejen. Falsled er igen en de flotteste landsbyer, jeg har været i, hvor alle huse er vanvittige velholdte. Der er en sød lille havn med en grill bar, der laver gode fritter. Anbefaling herfra. Desuden en rigtig fin livstilsbutik @tallerkengalleriet, der havde lukket, da vi var der, men jeg stod med næsen trykket ind på vinduet for at lure alle pænheder. Der hører også en lille cafe sammen med, så man kan få en kaffe til ens gåtur gennem byen.

-Birkelygaard B&B, Falsled @birkelygaard

Her sluttede vores tur for alle havde faktisk oplevet rigeligt, men turen kan snildt udvides med flere nætter i Svendborg, som vi tit vender tilbage til eller eventuelt en tur til Kerteminde, som jeg har på vores bucketlist til en anden sommertur